کد خبر: ۱۰۵۷۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سبزوار، زنجان، سمنان، بوشهر و یزد

 

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار خبر داد :
تشدید اقدامات کنترل حمل و نقل و تردد دام زنده در سبزوار


رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار از تشدید اقدامات کنترل حمل و نقل و تردد دام زنده خبر داد.
ولی‌الله جغتایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شیوع مواردی از بیماری تب برفکی در مناطقی از کشور و دامداری‌های استان، به منظور کنترل و جلوگیری از سرایت بیماری به دامداری‌های شهرستان، اکیپ ویژه گشت مشترک دامپزشکی با نیروی انتظامی تشکیل شد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: با تشکیل این اکیپ اقدامات شدیدتری نسبت به کنترل و حمل و نقل دام زنده در مبادی ورودی و خروجی و نیز مراکز پر تردد شهرستان عمل می‌آید.

جغتایی ادامه داد: با توجه اینکه حمل و نقل دام آلوده به ویروس تب‌برفکی یکی از راه‌های اصلی و سریع گسترش بیماری در دامداری‌ها است بنابراین هرگونه حمل و نقل دام بدون اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی مبدأ ممنوع و غیرمجاز است و در صورت مشاهد هرگونه تردد دام فاقد گواهی بهداشتی متوقف و برابر مقررات مربوطه به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

 

--------------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان خبر داد :
واکسینه شدن 354 راس دام علیه تب مالت در زنجان


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از آغاز سال جاری تا کنون 354 هزار و 305 راس دام در سطح استان زنجان بر ضد بیماری تب مالت واکسینه شده‌اند.
مرتضی پهلوانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل دو بیماری سل و بروسلوز یا همان تب مالت در بین دام‌های استان زنجان اظهار داشت: از اول سال جاری تا کنون تست سل در دامداری‌های صنعتی و سنتی انجام شده است.

وی تعداد گاوهای تست شده در حدود شش ماه گذشته را 14 هزار و 426 راس اعلام کرد و افزود: چهار مورد از مجموع گاوهای تست شده مثبت بوده است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه یک مورد از گاوهای مثبت اعلام شده در شهرستان زنجان بوده است، اضافه کرد: سه مورد دیگر در شهرستان خدابنده پیدا شده است.

وی به پرداخت غرامت از طرف اداره کل دامپزشکی برای دام‌های راهی کشتارگاه شده به خاطر بیماری سل و تب مالت اشاره کرد و گفت: دامپزشکی غرامت دام‌های کشتار شده بر اساس تشخیص کارشناسان خود را بر اساس دستورالعمل موجود پرداخت می‌کند.

پهلوانی با اشاره به اینکه از گاوهای بزرگ‌تر از سه ماه برای بیماری سل تست گرفته می‌شود، ادامه داد: اگر در یک دامداری مورد مثبتی پیدا شود تست‌ها هر سه ماه یک بار تکرار می‌شود تا اینکه در دو بار تست متوالی هیچ مورد مثبتی از سل در واحد مزبور پیدا نشود.

وی تصریح کرد: تست‌های سل گاوی در دامداری‌های صنعتی هر شش ماه یکبار تکرار می‌شود و یک درصد از دامداری‌های سنتی هم نسبت به این بیماری تست می‌شوند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان از خون‌گیری 13 هزار و 900 مورد دام در سطح استان زنجان برای تب مالت خبر داد و گفت: در طی این مدت هیچ مورد آلوده به تب مالت مشاهد نشده است.

وی از واکسینه شدن دام‌های استان زنجان برای پیشگیری از بیماری تب مالت خبر داد و افزود: واکسن تب مالت چهار نوع است.

پهلوانی تعداد بزغاله و بره‌های واکسینه شده بر ضد بیماری تب مالت را که با نام Fd.rev1 شناخته می‌شود را در شش ماه گذشته  167 هزار و 11 راس اعلام کرد.

وی تعداد گوسفندان واکسینه شده بر ضد بیماری بروسلوز را 166 هزار و 781 راس عنوان کرد و ادامه داد: این نوع واکسن‌ها با نام Rd.rev1 شناخته می‌شوند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان تعداد گوساله‌های واکسینه شده با Fd.Rb51 را 6 هزار و 441 راس اعلام کرد و گفت: در شش ماه گذشته 14 هزار و 66 راس گاو هم با واکسن Rd.Rb51 واکسینه شده‌اند.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی سمنان خبر داد :
انجام 10 میلیون قطعه جوجه‏ریزی در مرغداری‏های سمنان


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: در طول شش ماه گذشته بیش از 10 میلیون قطعه جوجه‏ریزی در مرغداری‏های استان سمنان صورت گرفته است.
رضا عامری اظهار کرد: در نیمه نخست سال‌جاری بیش از 69 هزار و 452 راس دام سبک و سنگین در استان سمنان کشتار شده است.

وی اضافه کرد: 64 هزار و دو راس از دام‏های کشتار شده شامل دام سبک از جمله گوسفند و بز بوده‏اند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: همچنین از تعداد دام کشتار شده 44 قطعه شترمرغ و بقیه دام سنگین بودند.

* کشتار بیش از 6 میلیون طیور در کشتارگاه‏های سمنان

عامری بیان کرد: همچنین در شش ماه نخست سال‌جاری بیش از 6 میلیون طیور در کشتارگاه‏های استان سمنان کشتار شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در مواردی طیور آلوده به بیماری ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: در نیمه نخست امسال، بیش از 28 هزار بازدید از مراکز عرضه همچون رستوران‏ها و ... صورت گرفته است.

عامری افزود: در این زمینه 41 پرونده تخلف نیز تشکیل و 11 مورد آن منجر به صدور رای شده است.

وی بیان کرد: بررسی این پرونده‏های منجر به صدور رای، بیش از 22 میلیون ریال جزای نقدی به همراه داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار کرد: همچنین در طول شش ماه گذشته بیش از 10 میلیون قطعه جوجه‏ریزی در مرغداری‏های استان سمنان صورت گرفته است.

عامری تصریح کرد: همچنین در این مدت بیش از 6 هزار مورد نمونه‏برداری از مرغداری‏های استان سمنان انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح ساماندهی خودروهای حمل فرآورده‏های خام دارویی اضافه کرد: بسیاری از خودروهای حمل فرآورده‏های دامی در گذشته شرایط خوبی نداشتند که با اجرای این طرح خودروها ساماندهی و برای آنها پروانه صادر می‏شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: همچنین خودروهای حمل فرآورده‏های دامی که پروانه نداشته باشند، اجازه فعالیت نخواهند داشت.

 

------------------------------------

 

نرم افزار اختصاصی تلفن همراه دامپزشکی بوشهر


سایت اداره کل دامپزشکی استان بوشهر را با تلفن همراهتان بخوانید .
به گزارش روابط عمومی دامپزشکی استان بوشهر و با پیگیریهای واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل برای نخستین بار در کشور بازدیدکنندگان پورتال سازمان دامپزشکی کشور می توانندمطالب سایت اداره کل دامپزشکی استان بوشهر را بر روی تلفن همراه آندرویدی خود با نرم افزار مختص آن مشاهده کنند.
برای خواندن اخبار سایت فقط کافیست موبایل خود را به اینترنت متصل و نرم افزار را اجرا کنید . این نرم افزارنسخه اولیه می باشد.

این اداره کل از مخاطبین خود خواست پیشنهاداتشان را برای رفع مشکلات احتمالی و بهترشدن نرم افزار از طریق پست الکترونیکیivoboshehr@ivo.ir در میان بگذارند . 
فایلها:

 

--------------------------------------

 

با حضور مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان یزد در میبد برگزار شد:
نشست بررسی مسائل شرعی کشتارگاه های دام و طیور 


در جلسه ای که با حضورمسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان و جمعی از ناظرین ذبح شرعی و مسئولین بهداشتی کشتارگاه های دام وطیور، بلدرچین و مراکز بسته بندی، در محل سالن اجتماعات شبکه دامپزشکی شهرستان میبد برگزار شد، مسایل و مشکلات ذبح شرعی مورد بحث وبررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد ضمن خوش آمد گویی، مسائل شرعی و بهداشتی و تاثیرات آن در جامعه انسانی را بسیار مهم خواند.


دکتر محسن کریمی در ادامه درخصوص وضعیت بهداشتی و ذبح شرعی کشتارگاه دام و حمل ونقل بهداشتی گوشت استحصالی و عدم آلودگی آن، موضوعاتی را مطرح نمود.
سپس حجه الاسلام خامسی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه مسائل شرعی و حلیت مواد غذایی و اثرات آن در زندگی انسان ها را بیان نمود و رعایت این نکات را جزء ضروریات برشمرد.
وی در ادامه بر همکاری مؤثر فیمابین مسئولین بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاه هاجهت بهبود فرایند تولید و حلیت فرآوردهای تولیدی تاکید کرد.

نظر شما
ادامه