کد خبر: ۱۰۴۴۱

حکیم مهر - دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به این‌که قیمت مرغوب‌ترین و کیفی‌ترین نوع شیرخام حداکثر کیلویی 930 تومان است، پیش‌بینی کرد که از چند روز آینده قیمت شیرخام در بازار کاهش یابد.

رضا باکری افزود: هم‌اکنون قیمت 770 تومان برای هر کیلو شیر خام به عنوان قیمت کف برای شیر با بار میکروبی یک میلیون به بالا تعیین شده است که با احتساب هزینه‌های دیگر شامل پاداش کاهش بار میکروبی، هزینه حمل از دامداری تا کارخانه و پاداش چربی شیر قیمت شیرخام در مرغوب‌ترین و کیفی‌ترین نوع آن حداکثر به کیلویی 930 تومان می‌رسد.

او با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده قیمت هر کیلو شیرخام از 1100 تومان به 930 تومان کاهش یابد، گفت: کاهش قیمت شیر خام در بازار مصوبه تنظیم بازار است و کلیه طرف‌های درگیر این موضوع یعنی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، دامداران و صنایع لبنی این مصوبه را پذیرفته‌اند. ضمن این‌که سه وزارتخانه جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور به صورت مشترک مسئول ابلاغ این مصوبه به سراسر کشور هستند.

باکری در عین حال با بیان این‌که تحویل به موقع نهاده‌های دامی تفاوت نرخ قیمت آزاد و مصوب محصولات لبنی را از بین برده و آن‌را پوشش خواهد داد، گفت: هم‌اکنون نهاده‌های دامی به اندازه کافی در انبارها موجود است و هیچ مشکلی در زمینه تامین و توزیع این نهاده‌ها وجود ندارد.

ششم تیر ماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه مرکزی دامداران امضا کرد که براساس آن قرار بود دامداری‌ها در قبال دریافت حوالجات خوراک دام، شیرخام را به قیمت 750 تومان با بار میکروبی یک میلیون در اختیار کارخانه‌ها قرار دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در هفدهم تیر ماه سال جاری با کارخانه‌های لبنی تفاهم کرد که در قبال دریافت شیرخام 750 تومانی، کارخانه‌ها 50 درصد از ظرفیت تولید خود را به محصولات حمایتی با قیمت‌های تثبیتی و 50 درصد بقیه ظرفیت را نیز به محصولاتی که قیمت آنها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند، اختصاص دهند.

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی پیشتر نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که به دلیل افزایش قیمت شیرخام طی دو ماه گذشته عملا اجرای دو تفاهم‌نامه قبلی با اشکال مواجه شد، تاکید کرده بود که درجلسه چند روز پیش مجددا بر اجرای تفاهم‌نامه تاکید و قرار شد که اتحادیه دامداران، شیرخام را با قیمت قبلی به کارخانه‌های لبنی تحویل دهند.

به گفته وی کارخانه‌ها لبنی شیرخام را با قیمت 1050 تومان خریداری کرده‌اند که با این وجود همچنان تولید محصولات حمایتی در کارخانه‌ها ادامه داشته؛ هرچند به سقف 50 درصد نرسیده است.

در همین حال معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اواسط شهریور ماه امسال از الزام صنایع لبنی به کاهش قیمت‌ها خبر داد. به گفته وی قیمت‌های افزایش یافته اصلاح خواهد شد و هیچ‌کس حق افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد.

 

نظر شما
ادامه