کد خبر: ۱۰۱۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - محققان دانشگاه استراثکلاید دست به ساخت یک دستگاه جدید زده‌اند که خون از دست رفته در زمان جراحی را جمع‌آوری کرده و پس از متمرکز کردن سلول‌های خونی، آن را به صورت داخل وریدی به فرد باز می‌گرداند.

از دست دادن خون زیاد در دنیای پزشکی یکی از بزرگترین دلایل مرگ در طول یک عمل جراحی قلبی است که در حال حاضر انتقال خون برای جلوگیری از آن استفاده می‌شود که با مشکلات خاص خود همراه است.

این دستگاه جدید که « HemoSep» نام داشته، در پی کارآزمایی‌های موفقیت‌آمیز آن در بیش از 100 عمل جراحی قلب باز، به تازگی برای استفاده در کانادا و اروپا تائیدیه گرفته است.

استفاده از این دستگاه، نیاز به انتقال خون را پس از عمل کاهش می‌دهد. در جریان این فرآیند، خون از محل جراحی یا دیگر دستگاههای مورد استفاده در عمل مکیده می‌شود. یک کیسه خون در این دستگاه از یک اسفنج شیمیایی و همزن مکانیکی برای متمرکز کردن خون ریخته شده استفاده می‌کند.

پس از این جریان، سلولهای متمرکز شده خون به طور وریدی به بدن بازگشته و به طور چشمگیری می‌تواند میزان خون مورد نیاز از اهداکنندگان و واکنش به خون اهدایی را به حداقل برساند چرا که بیمار از خون خود استفاده خواهد کرد.

همچنین این فرآیند در طول عمل جراحی اتفاق افتاده و نیازی به کارشناسان ورزیده برای گرفتن خون از فرد دیگر، پردازش آن از طریق سانتریفیوژ و تزریق آن به بیمار نخواهد بود.

سازندگان HemoSep امیدوارند که این دستگاه تا ماه سپتامبر برای کاربرد پزشکی تجاری وارد بازار شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکترمحمد.ر.
|
-
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
0
0
با سلام
ایده بسیار جالب و مفیدی هست. امید که این فکر و ایده شایسته در آینده ای بسیار نزدیک در علم پزشکی بکار گرفته شود.
با تشکر از حکیم مهر بابت اطلاع رسانی
نظر شما
ادامه