کد خبر: ۱۰۰۴۶

حکیم مهر - در المپیک تابستانی امسال لندن یک اسب آلمانی موسوم به «سام» توانست مدال طلای مرحله نهایی سوارکاری فردی را به دست بیاورد اما آیا می‌توان از نمونه‌های شبیه سازی شده سام برای بازسازی قدرت این اسب استفاده کرد؟

در ژوئیه 2012 فدراسیون بین المللی ورزش سوارکاری ممنوعیت شرکت اسبهای شبیه سازی شده و فرزندان آنها در مسابقات المپیک لغو کرد و اکنون پرورش‌دهندگان می‌توانند نهایت تلاش خود را در بدلسازی از یک اسب دلخواه برای امتحان فرصت مجدد قهرمانی به کار ببرند.

در عین حال رویکرد شبیه سازی به هیچ وجه آسان و کم هزینه نبوده و هیچ تضمینی برای انطباق هوش نمونه شبیه‌سازی شده با حیوان اصلی وجود ندارد.

اولین اسب شبیه‌سازی شده موفق در سال 2003 یک مادیان موسوم به «پرومتئا»(Prometea) بود. امروزه تنها چند صد اسب شبیه‌سازی شده وجود دارند که بیشتر به منظور تولیدمثل و نه رقابت تولید شده‌اند. فرآیند شبیه سازی چند صد هزار دلار هزینه در پی دارد.

در مقایسه استفاده از نطفه یک اسب نر برتر برای لقاح آزمایشگاهی تنها دهها هزار دلار هزینه داشته که می‌تواند جایگزین کم‌هزینه‌ای برای همانندسازی باشد.

مساله مهم این است که بیشتر اسبهای نر شرکت‌کننده در رقابتهای سطح بالا بدون فرزند هستند و برای عملکرد بهتر اخته شده‌اند. یک مادیان نیز در نهایت باروری می‌تواند تا 15 کره به دنیا بیاورد.

به گفته گریم کوک، رئیس دامپزشکی فدراسیون بین‌المللی سوارکاری، رایجترین کاربرد برای اسب‌های همانندسازی شده، تداوم مواد ژنتیکی است. اسب اصلی می‌تواند سفر کرده و رقابت کند در حالی که بدل آن به یک دستگاه تولید کره اسب دائمی تبدیل خواهد شد.

در سال 2007 این فدراسیون شرکت اسب های همانندسازی شده را در مسابقات به دلیل مغایرت با روح ورزش و ناعادلانه بودن آن، ممنوع کرده بود.

این سازمان اکنون در یک بازبینی مجدد مشخص کرد که اسب‌های شبیه‌سازی شده تا 98 درصد به اسب اصلی شباهت دارند. این موضوع از مدتها پیش پذیرفته شده بود که یک موجود شبیه سازی شده در حقیقت یک بدل دقیق نیست اما میزان خطای دو درصدی باعث شد که در نهایت فدراسیون سوارکاری این ممنوعیت را لغو کند.

علاوه بر این تفاوت ژنتیکی دو درصدی، محیط، تمرینات، تغذیه و ارتباط اسب با سوارکار از تاثیر قابل توجهی بر اجرای اسب برخوردار است از این رو می‌توان گفت که شباهت چندانی بین این نمونه‌ها وجود نخواهد داشت.

 

نظر شما
ادامه