کد خبر: ۳۰۶۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

سازمان دامپزشکی کشور با افزایش سطح پوشش واکسیناسیون موفق به کاهش شدت و وسعت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک شده است و تصمیم دارد در راستای سیاست جهانی ریشه کنی این بیماری که توسط سازمان های ذیربط تعیین و اعلام شده است، نسبت به ریشه‌کنی آن درکشور اقدام کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر داریوش جهان پیما» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: از سالهای گذشته سازمان دامپزشکی کشور با استفاده از واکسن های وارداتی و اخیراً با واکسن های تولید داخل از یکسو و بهبود و ارتقاء سطح تشخیص بالینی و آزمایشگاهی، تقویت پایش و مراقبت فعال و غیر فعال بیماری و درنهایت آموزش دست اندرکاران در امر تشخیص و مبارزه با بیماری، موفق شده است شدت و وسعت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را کاهش داده و بتدریج با افزایش سطح پوشش واکسیناسیون تصمیم دارد در راستای سیاست جهانی ریشه کنی این بیماری که توسط سازمان های ذیربط تعیین واعلام شده است، نسبت به ریشهکنی آن درکشور اقدام کند.

وی افزود: برای تحقق اهداف کنترلی بیماری برنامه واکسیناسیون همزمان جمعیت دامی حساس واقع در کانون های سه سال اخیر، کانون های فعال سال جاری، دام های واقع در اطراف مناطق و نواحی حفاظت شده، واحدهای پرتراکم و پرخطر با استفاده از واکسن موجود تحت پوشش مایه کوبی با مشارکت بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته و خواهد گرفت. اجرای عملیات مایه‌کوبی هدفمند طی سال گذشته و توسعه آن در سال جاری نتایج قابل توجهی در کاهش موارد گزارش شده بیماری داشته است.

دکتر جهان پیما تصریح کرد: بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه اطلاعات جغرافیایی بیماریهای دامی "GIS" میزان واکسیناسیون در دام حساس تا 22 تیرماه سال جاری برابر با 5 میلیون و 186 هزار راس بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال 94 افزایش 64 درصدی داشته و میزان کانون های گزارش شده بیماری در همین بازه زمانی نیز کاهش 40 درصدی داشته است.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: برنامه عملکرد واکسیناسیون در سال جاری جهت پوشش 26 میلیون راس گوسفند و بز تدوین شده که واکسن مورد نیاز آن تامین و در اختیار ادارات کل دامپزشکی استان‌های کشور گذاشته شد.

گفتنی است بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از بیماری های عفونی با واگیری و تلفات بالا در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی است که در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی و کشورهای خاورمیانه از جمله ایران مشاهده می شود. برابر اطلاعات موجود هم اکنون این بیماری در بیش از 70 کشورجهان حضور داشته و خسارات اقتصادی خود را به صنعت دامپروری آن کشورها وارد می‌سازد. بیماری بدلیل اهمیت آن در ایجاد خسارات فراوان به دامپروری کشورها تهدید جدی برای سرمایه دامی کشورها محسوب شده و در لیست بیماری های اخطار کردنی سا زمان جهانی بهداشت دام قرار دارد.

لازم به ذکر است این بیماری برای اولین بار در سال 1373 در ایران مشاهده شده و هم اکنون سابقه بیماری در برخی استان های کشور وجود دارد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
0
واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو هرمزگان که زیادتر شده.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
0
0
با سلام آقای ناشناس ایران فقط در استان هرمزگان خلاصه نمیشه. وقتی آماری داده میشه اول به مکان و زمان آن دقت کن بعد اظهار نظر کن!!
نظر شما
ادامه