کد خبر: ۹۹۸۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی میانه، رودبار و ریگان

 

رئیس شبکه دامپزشکی میانه خبر داد :
معدوم‌سازی 230 کیلو آلایش خوراکی مرغی در شهرستان میانه


رئیس شبکه دامپزشکی میانه گفت: در پی افزایش تشدید اقدامات کنترلی و بهداشتی در جریان ماه مبارک رمضان در شهرستان میانه مقدار 237 کیلو آلایش خوراکی مرغی (جگر و دل) معدوم شد.
اکبر نادری اظهار کرد: با افزایش تشدید اقدامات کنترلی و بهداشتی در جریان ماه مبارک رمضان، کارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی این شبکه مقدار 237 کیلوگرم آلایش خوراکی مرغی (جگر و دل) غیربهداشتی را کشف و با حکم قضایی معدوم کردند.

وی افزود: بازرسی در ایام رمضان توسط اکیپ‌های این شبکه در دو شیفت کاری به صورت جدی در حال اجراست و کارشناسان شبکه به صورت تمام وقت در کشتارگاه‌های دام و طیور در زمان کشتار مستقر هستند.

نادری ضمن تشکر از همکاری مقام قضایی و نیروی انتظامی شهرستان از شهروندان خواست تا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرضه فرآورده‌های خام دامی خوراکی با شماره تلفن 1512 به این شبکه اطلاع دهند.

 

---------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی رودبار:
7 هزار دام سنگین رودبار علیه شاربن مایه‌کوبی شدند


سرپرست شبکه دامپزشکی رودبار گفت: بیش از 7 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری شاربن علامتی در این شهرستان واکسینه شدند.
محمدعلی علی‌توکلی در جیرفت با بیان اینکه واکسیناسیون شاربن علامتی در این شهرستان پایان یافته است، اظهار داشت: شاربن علامتی یک بیماری عمومی و باکتریایی کشنده است.

وی افزود: بیماری شاربن به صورت التهاب موضعی در بافت ماهیچه‌ای دیده می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار خاطرنشان کرد: واکسیناسیون شاربن علامتی از 15 تیر‌ماه در رودبار آغاز شده است.

علی‌توکلی تصریح کرد: در این مرحله بیش از 7 هزار رأس گاو علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی با اشاره به هم‌مرز بودن این شهرستان با استان سیستان و بلوچستان گفت: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را با مهر دامپزشکی خریداری کنند.

 

--------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان:
40 هزار دام ریگان علیه شاربن مایه‌کوبی شدند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 43 هزار رأس دام این شهرستان توسط 2 اکیپ عملیاتی علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 40 هزار و 136 رأس دام سبک، 3 هزار و  118 رأس دام سنگین و 149 رأس تک‌سمی توسط 2 اکیپ عملیاتی در ریگان علیه بیماری شاربن یا سیاه‌زخم واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه در این زمینه سه مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران و عشایر برگزار شده است، افزود: بیشترین دام‌هایی که در این زمینه واکسینه شدند، دام‌های مناطق عشایری بودند.

جعفری بیان داشت: بیماری شاربن یا سیاه‌زخم یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تلقی می‌شود که توسط باسیلوس انتراسیس رخ می‌دهد.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: از جمله عوامل شدت این باکتری تشکیل هاگ است که سبب ماندگاری این عامل بیماری‌زا در محیط می‌شود.

جعفری تصریح کرد: از جمله حیواناتی که می‌توانند دچار این بیماری شوند، گاو، گوسفند و بز است انسان به صورت اتفاقی در صورتی که در معرض تماس با دام آلوده، پوست، پشم و فراورده‌های آن قرار بگیرد و یا از گوشت دام آلوده استفاده کند، دچار بیماری می‌شود.

وی افزود: از جمله اقدامات پیشگیرانه علیه این بیماری رعایت مدیریت بهداشتی دامداری و توجه به بحث بهسازی اماکن دامی است.

 

نظر شما
ادامه