کد خبر: ۹۹۱۳

حکیم مهر - اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع بیماری یرسینیوزیس در مزارع پرورش ماهیان سردابی استان هشدار داد. 
رئیس اداره آبزیان دامپزشکی این استان در این باره گفت: متعاقب دریافت گزارشاتی مبنی بر بروز تلفات در بعضی از مراکز پرورش ماهیان سردابی استان، ضمن نمونه برداری توسط تیم کارشناسی دامپزشکی استان با توجه به علائم درمانگاهی  و کالبد گشائی بروز بیماری یرسینیوزیس تائید و نمونه ها جهت انجام ازمایشات تکمیلی به مرکز استان ارسال شد و متعاقب انجام کشت از بافت کلیه و کبد بروز بیماری موصوف قطعی شد.
دکتر محسن نژاد اظهار داشت: با توجه به روند رو به افزایش تلفات اقدامات لازم درمانی و قرنطینه ای در تمامی مراکز پرورش ماهیان سردآبی استان به مورد اجرا گذاشته شده است.
 وی یادآور شد: بیماری یادشده باکتریال بوده و به اسامی دهان قرمز  انتروباکتریال و دهان قرمز روده ای نیز موسوم بوده و  تهدیدی دائمی برای کارگاه های پرورش ماهی محسوب می شود.
دکتر نژاد، علائم درمانگاهی و کالبدگشائی بیماری را شامل؛ خونریزی روی سطح بدن همراه با قرمز شدن قاعده باله ها، خونریزی مخرج، تخریش و جراحت فک پائین، بیرون زدگی یک طرفی یا دو طرفی چشم ها، سستی و بی حالی، پر بودن روده ها با مایع زردرنگ،  بزرگی طحال و تیرگی آن و خونریزی بخش خلفی روده ها دانست.
وی اعلام داشت: در بروز بیماری نقش پرندگان را نبایستی از یاد برد زیرا عامل بیماری از مدفوع پرندگان نیز جدا شده است. خاطرنشان می سازد اغلب همه گیری ها بدنبال توزین و نقل و انتقال ماهیان به ظاهر سالم اتفاق افتاده و درجه حرارت بالای آب می تواند به عنوان فاکتور مستعد کننده عمل نماید .
بر اساس آمار موجود،  در استان خراسان رضوی 200 مرکز پرورش ماهیان سردآبی به ظرفیت تولید سالانه 2850 تن ماهی در حال فعالیت هستند و بیماری یادشده تا کنون در 3 مرکز شناسایی شده است.

 

نظر شما
ادامه