کد خبر: ۹۷۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - «علی‌رغم این‌که امسال شرایط اقلیمی برای تولید و پرورش ماهی مساعد بوده، اما مسوولان با توزیع نامناسب نهاده‌ها فرصت تولید را از ما گرفته‌اند و گرانی بیش از حد کود شیمیایی در سال جاری وضعیت پرورش را بحرانی کرده است.»

حسن آقازاده ـ مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان گرم‌آبی ـ گفت: کود شیمیایی که کیسه‌ای شش هزار تومان تامین می‌شد، امروز به نرخ دولتی به 21 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر این نهاده با مبلغ گران هم در اختیار تولید‌کنندگان قرار نمی‌گیرد و باعث شده اندازه ماهیان پرورشی به حد مطلوب نرسند.

وی با بیان این‌که برای غنی‌سازی آب و تقویت استخرهای پرورشی، کود و کنسانتره لازم است، گفت: موجودات زنده در استخرها از کودهای شیمیایی تولید می‌شوند و ماهیان نیز از این موجودات زنده تغذیه می‌کنند و پرورش میِ‌یابند. گونه‌های دیگر از ماهیان همچون کپور نیز از تغذیه کنسانتره‌ای استفاده می‌کنند اما این نهاده هم در بازار وجود نداشته و با افزایش شدید قیمت مواجه شده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان گرم‌آبی با گلایه از نبود هیچ‌گونه منطقی از افزایش بی‌رویه‌ قیمت نهاده‌های تولید اظهار کرد: کود شیمیایی بازار آزاد ندارد و در انحصار دولت است که مسئولان از تحویل آن به تولیدکنندگان خودداری می‌کنند.

به گفته‌ آقازاده در حالی که سالانه پرورش ماهیان گرم‌آبی 43 هزار تن سهمیه کود شیمیایی دارند، تاکنون کمتر از پنج هزار تا از این نهاده در اختیار پرورش‌دهندگان قرار گرفته و تولید‌کنندگان با معضل نبود خوراک برای ماهیان استخر‌هایشان مواجه هستند.

وی خاطر نشان کرد: سال 86 که شرایط تولید مهیا بود، 32 هزار تن ماهیان گرم‌آبی مازاد مصرف کشور بود و صادر شد، اما سال گذشته به دلیل اینکه محصول به وزن ایده‌آل و مطلوب نرسید صادرات 16 هزار تن کاهش یافت و کشور‌های چین، هند و پاکستان، بازار عراق را که هدف صادرات ماهیان گرم‌آبی است، از ما گرفتند.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی اظهار کرد: بهترین دوره‌ پرورش را به دلیل نبود نهاده‌ها از دست داده‌ایم و محصولمان به حد مطلوب بازار‌‌پسندی داخلی هم نرسیده است.

آقازاده گفت: 3.5 تا چهار تن در هر هکتار عملکرد تولید در این بخش است که می‌توانیم با همین امکانات موجود و آب و نیروی انسانی با مدیریت صحیح به 12 تن در هکتار برسانیم، اما لازمه‌اش حمایت بخش دولتی است که تاکنون نه تنها هیچ‌گونه حمایتی از آبزی‌پروری نشده است؛ بلکه امور تولید مربوط به بخش خصوصی در انحصار دولت قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان در بدترین شرایط و در اراضی که هیچ گونه محصول زراعی درآن نمی‌روید، از مواد بی مصرف پروتئین تولید می‌کنند و بخش دولتی ریالی در این صنعت سرمایه گذاری نکرده است. همچنین این بخش از تولید هیچ‌گونه وابستگی وارداتی هم ندارد.

به گفته آقا‌زاده در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی برای شش هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شده که اگر دولت قرار بود برای این تعداد اشتغال ایجاد کند، باید برای هر نفر 50 میلیون تومان هزینه می‌کرد. کما این که بیش از مشاغل مستقیم، مشاغل غیر مستقیم و صنایع وابسته به آبزی‌پروری نیز شکل گرفته است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
0
0
پرورش دهندگان عزیز ماهیان گرمابی به مقاله های پرورش ماهی بدون غذابا استفادها از پدیده همیاری synergism و پرورش اورگا نیک ماهی مراجعه فرمایند: دومین همایش تکثیروپرورش آبزیان بهمن1377پرورش اورگانیک ماهی1389 فرهنگستان علوم .....بااین روشهامشکلات پرورش ماهیان گرمابی تا اندازه قابل توجهی میتواند بهبود یابد .
نظر شما
ادامه