کد خبر: ۹۶۱۲

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی گفت: با راه اندازی چهار آزمایشگاه تخصصی درمناطق مختلف کشور سالانه بیش از پنج هزار آزمایش بر روی فرآورد های دامی انجام می شود.
دکتر 'سید محسن دستور' در مراسم آغاز بکار اولین آزمایشگاه تشخیص بیماری ' تب کیو' در محل اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در مشهد افزود: همچنین برای تولید فراوردهای دامی بهداشتی و مقابله با بیماریهای دامی سالانه بیش از 100میلیون متر متربع فضای نگهداری دامها در نقاط مختلف کشور سمپاشی می شود.


وی در مورد آغاز بکار آزمایشگاه تشخیص بیماری ' تب کیو' گفت : این آزمایشگاه به لحاظ سلامت جامعه بسیار مهم و ضروری است .

وی در باره بیماری 'تب کیو' گفت : این بیماری یکی از بیماری های مهم مشترک بین انسان و دام است که بوسلیه باکتری 'ریکتزیای' داخل سلول 'کوکسیلا بورنتی' ایجاد می شود.

دستور اظهارداشت : کنه ها، مخزن اصلی باکتری در طبیعت و عامل انتقال آن به حیوانات اهلی هستند و از میان حیواناتی مانند گاو های شیری ، بزها و گوسفندان منابع اصلی این باکتری در انتقال آلودگی به انسان به شمار می روند.

وی گفت : حیوانات آلوده، این باکتری مقاوم را از طریق ادرار، مدفوع ، شیر ، جفت و ترشحات زایمان به میزان زیاد دفع می کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: انتقال باکتری کوکسیلا بورنتی به انسان از طریق استنشاق ذرات آلوده یا خوردن شیر و محصولات لبنی است.

وی گفت : بیماری در انسان اغلب بدون علامت است اما بیماری حادی با علائمی شبیه ' آنفلوانزا ' می تواند ایجاد کند. وی اظهارداشت : یکی دیگر از علائم این بیماری در انسان بخصوص زنان باردار سقط و زایمان زودرس است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت : روش تشخیصی رایج برای شناسائی دامهای آلوده از طریق ردیابی آنتی بادی در سرم حیوانات بوسیله تست CF ایمونرفلورسانس و ELISA است اما بررسی های مقایسه ای روشهای مختلف ردیابی بیماری نشان داده است که حدود 24درصد از حیواناتی که باکتری را در شیر دفع می کنند در تست Elisa برای ردیابی آنتی بادی در شیر منفی بوده اند.

دکتر دستور افزود: جدا سازی باکتری در آزمایشگاه با روشهای میکروبی مشکل و خطر ناک می باشد زیرا امکان ابتلای فرد آزمایشگر به بیماری بسیار بالا می باشد و این کار باید در آزمایشگاه با سطح سه ایمنی زیستی انجام شود.

وی اظهار داشت: آزمایش PCR روش ایمن و کاربردی است که به کرات از آن برای ردیابی باکتری استفاده شده و همچنینی آزمایش Real time PCR برای ردیابی و تعیین تعداد این باکتری به کار رفته است.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: استفاده از آزمایش PCR از این جهت اهمیت دارد که حساس ترین روش است که برای بررسی آلودگی نمونه های شیر و مواد لبنی می تواند به کار رود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه