کد خبر: ۹۵۲۳

حکیم مهر - رئیس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: آمار مبتلایان به بیماری های زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان) از ابتدای سالجاری تاکنون در استان کاهش قابل توجهی داشته است.
سید مهدی طباطبایی اظهار داشت: آمار مبتلایان به بیماری تب کنگو در سالجاری 31 درصد، تب مالت 30 درصد و بیماری سالک 14.6 درصد در سیستان و بلوچستان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

وی گفت: از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تب کنگو، تب مالت و سالک است.

وی از مهمترین دلایل کاهش آمار ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در استان را تقویت نظام مراقبت و گزارشگیری، آموزش عمومی در ارتباط با راه های انتقال بیماری و پیگیری در خصوص جلوگیری از عرضه فرآورده های دامی غیر پاستوریزه عنوان کرد.

رئیس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گزارش به موقع موارد بیماری در هر منطقه یا روستا به مراکز دامپزشکی، ارتقای سطح آگاهی گروه های در معرض خطر جامعه با استفاده از رسانه های گروهی و تهیه بسته های آموزشی رایگان را در کاهش آمار ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان موثر دانست.

وی ارتباط نزدیک بین انسان و دام، نگهداری دام در محل سکونت، ذبح غیر بهداشتی دام، مصرف شیر غیر پاستوریزه و فرآورده های لبنی و دفع نامناسب و غیر بهداشتی ضایعات حیوانی را از مهمترین فاکتورهای اساسی در انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد.

وی افزود: آموزش جامعه و کارکنان مراکز بهداشتی، هماهنگی بین بخشی و جلوگیری از انتقال بیماری و درمان به موقع نقش موثری در کنترل بیماری های زئونوز دارد.

 

نظر شما
ادامه