کد خبر: ۹۵۰۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و قزوین

 

معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر:
بیش از 700 هزار راس دام علیه سیاه زخم واکسینه شدند


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، 701 هزار و 161 راس دام در استان واکسینه شدند.
محمدمهدی سیمرونی با بیان اینکه در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، 701 هزار و 161 راس دام در استان واکسینه شدند، اظهار داشت: در همین ارتباط 12 هزار و 679 راس گاو، 686 هزار و 307 رای گوسفند و بز، 675 راس تک سمی و یک هزار و 500 نفر شتر علیه بیماری سیاه زخم یا شاربن واکسینه شدند.

معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر تصریح کرد: در بسیاری از جوامع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات منشا مهمی از ناتوانی و مرگ انسان‌ها محسوب می شوند.

سیمرونی گفت: در کشورهای آمریکای لاتین و جنوبی، یک سوم مرگ و میر افراد ناشی از این گروه بیماری‌ها به ثبت رسیده است، در کنترل بسیاری از بیماری‌های عفونی انسان و از جمله برخی بیماری‌های زئونوتیک مهم پیشرفت‌های اساسی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: غلبه بر خطرناک‌ترین بیماری‌های عفونی انسان، زئونوزها را به طور واقع در موقعیتی مهم‌تر و به عنوان مشکلی اساسی از بهداشت انسانی قرار داده است.

معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر بیان داشت: عامل مهم بیماری‌های مشترک می‌تواند عامل ویروسی مانند هاری، تب کریکه کنگو و یا باکتریایی مانند سیاه زخم، مسمومیت غذایی، تب مالت، لیتوسپیروز، سل، انگلی و... باشد.

سیمرونی افزود: در این راستا خدمات دامپزشکی در کنترل بیماری‌های مشترک همچون سل، هاری، تب مالت و ... توانسته تا نقش بسزا و شایسته‌ای در اقدامات کنترلی و همچنین رفع مشکلات عدیده و مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد که این خود حجم وسیعی از عملکرد و اقدامات دامپزشکی را در بر گرفته است.

وی اضافه کرد: بیماری‌های مشترک می‌توانند ناشی از مواد غذایی مانند مواد لبنی غیر پاستوریزه باشند که توصیه‌های بهداشتی را باید در این زمینه کاملا جدی گرفت.

معاون اداره کل دامپزشکی استان بوشهر بیان کرد: نگه داری و پرورش حیوانات خانگی خطر اشاعه زئونوزها را افزایش می‌دهد که این امر باید با نظارت دامپزشکی صورت گیرد.

 

-------------------------------------

 

توسط دامپزشکی صورت می‌گیرد :
اجرای طرح نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های دامی کهگیلویه و بویراحمد


مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی از تیرماه سال‌جاری در این استان آغاز شده است.
محسن صادقی اظهار داشت: طرح تشدید و نظارت بهداشتی ویژه فصل تابستان با هدف تامین امنیت غذایی و افزایش ضریب سلامت فرآورده‌های خام دامی در سطح استان از ابتدای تیرماه سال‌جاری در حال اجرا می‌باشد.

صادقی افزود: با توجه به شروع فصل تابستان و ایام گرم سال و همچنین افزایش احتمال فساد مواد غذایی با منشأ دامی و ضرورت تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در این فصل، این طرح از اول تیرماه شروع و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد یافت.

این مسئول، بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در طی سه ماهه اول سال را بیش از 9 هزار و 500 مورد عنوان کرد و گفت: تیم‌های ثابت و سیار بازرسی بهداشتی این اداره‌کل با سرکشی از واحدهای مختلف عرضه و نگهداری مواد خام دامی در صورت مشاهده موارد نقص بهداشت و پایش فرآورده‌های تولیدی، مواد خام دامی مشکوک را ضبط و معدوم می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این راستا مقدار 10 هزار و 967 کیلوگرم ضبط و 71 مورد جهت رسیدگی و صدور حکم قضایی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

صادقی همچنین از اختصاص مبلغ 500 میلیون ریال اعتبار به خرید انواع سموم، مواد ضدعفونی، آنتی بیوتیک و داروهای ضدانگلی رایگان به ارزش 500 میلیون ریال در سه ماهه اول سال‌جاری خبر داد و افزود: این سموم و داروها بین بهره‌برداران و دامداران استان توزیع شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان این‌که برای نظارت و بازرسی بر اماکن عرضه‌کننده فرآورده‌های دامی از گزارشات مردمی به نحو مطلوب استفاده خواهیم کرد، افزود: رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما می‌توانند همکار و یاور خوبی برای مقابله با هرگونه تخلف در عرضه مواد خوراکی دامی در سطح بازار باشند.

 

----------------------------------------

 

برای پیشگیری از ابتلای مردم به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در قزوین :

گوشت های دارای مهر دامپزشکی 24 ساعت در سردخانه بالای صفر نگهداری می شوند

 

کلیه گوشتهای لیبل دار ودارای مهر بهداشتی اداره کل دامپزشکی، که در سطح قصابیهای استان موجود است 24 ساعت پس از کشتار به منظور پیشگیری از بروز بیماریهای مشترک بین انسان ودام در سردخانه  کشتارگاه دام استان قزوین نگهداری می شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین با بیان این مطلب افزود :یکی از راههای غیر فعال نمودن ویروس عامل بیماری تب کریمه –کنگو ، نگهداری لاشه24 ساعت پس از کشتار، در سردخانه می باشد.

 

دکتر سید سبحانعلی علوی گفت : نگهداری لاشه به مدت 24ساعت پس از کشتار در سردخانه با دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد بالای صفر، باعث کاهش دمای لاشه واسیدی شدن ph گوشت گردیده ،که این شرایط در نهایت منتج به ارتقاء سطح کیفی ،بهبود طعم ،تردی وافزایش عمر ماندگاری گوشت مصرفی خواهد شد.

وی در پایان به مردم توصیه کرد:از کشتار غیر مجاز دام خودداری نموده وگوشت مصرفی خود را از مراکز معتبر تحت نظارت اداره کل دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت هرگونه سؤال ویا مشاهده موارد تخلف ، موضوع را از طریق سامانه ارتباطی 1512 به اداره کل دامپزشکی استان قزوین گزارش نمایند.

 

نظر شما
ادامه