کد خبر: ۹۴۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
استخدام‌های فراوان امسال آیا زنگ خطری برای بخش خصوصی است؟ / واقعیتی که وجود دارد این است که در بخش دولتی کاهش نیرو داشتیم، بخصوص کاهش نیروی عملیاتی (کاردان واکسیناتور) بنابراین مجبور بوده و هستیم که از پتانسیل و توانمندی بخش خصوصی که خوشبختانه روبه رشد نیز هست استفاده کنیم...

حکیم مهر - سازمان نظام دامپزشکی به بهانه 13 تیر درباره فعالیت‌ها و عملکرد سازمان دامپزشکی در بخش مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفتگویی بدین شرح با دکتر محسن مشکوة معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ترتیب داده است :

در مورد CCHF عنوان می‌شود که از اواخر سال 90 و اوایل امسال شیوع بیشتری داشتیم و این امر را مرتبط با ورود دام از مرزهای شرقی کشور می‌دانند، نظر شما چیست؟

این گزارش نادرست است. طبق آمارهای وزارت بهداشت که با سازمان دامپزشکی در این موارد بسیار همکاری نزدیک دارد، آمار با سال گذشته تغییری نکرده فقط در سال‌هایی که مرگ شخص مبتلا به CCHF پزشک بوده این جریان بیشتر رسانه‌ای می‌شود و رسانه‌ها بیشتر به آن می‌پردازند.

در مورد ورود دام از مرزهای شرقی باید بدانیم که CCHF بیماری بومی کشور است. تمام شرایط حضور بیماری(کنه، منطقه آب و هوایی، ویروس و ...) در کشور فراهم است. با ورود دام در استان‌های شرقی کمی شیوع بیشتر می‌شود.

چرا با وجودیکه CCHF در لاشه کشتارگاه قابل تشخیص نیست در مصاحبه‌های مسئولین این اطمینان به مردم داده می‌شود که لاشه ممهور به مهر دامپزشکی منع مصرف ندارد؟

سازمان دامپزشکی به ادارت کل همه استانهای بخشنامه کرده که گوشت باید حداقل 24 ساعت در سردخانه های بالای صفر بماند. البته در بعضی استانها در حال اجراست و بقیه نیز در دست اقدام دارند. البته طرحی در دست بررسی است که از تحریک الکتریکی استفاده کنیم. قبل از پوست کنی به مدت 5/1 دقیقه با ولتاژ 90 وات لاشه را تحریک کنیم تا تغییرات طبیعی بعد از کشتار(کاهش pH و جمود نعشی) را تسریع ببخشد.

واگذاری واکسیناسیون بروسلوز به بخش خصوصی منتقدانی دارد که معتقدند باعث شیوع بیشتر بیماری می‌شود، نظر شما چیست؟

خیر این صحت ندارد، ما توانسته‌ایم با کمک بخش خصوصی وضعیت بیماری را در جمعیت انسانی برابر آمار وزارت بهداشت در یک حد نگه داریم. در سال طبق آمار بین 10 تا 11 هزار مورد آلودگی انسانی داریم که این آمار بطور معنی داری با میزان فعالیت دامپزشکی در عرصه پیشگیری و واکسیناسیون تبعیت می کند. سالی که در دامپزشکی اعتبارات خوب باشد و مشکلی از نظر واکسن نداشته باشیم و بخش خصوصی توانسته به تعهدات خود عمل کند موارد بروسلوز انسانی کاهش نشان داده است.

استخدام‌های فراوان امسال آیا زنگ خطری برای بخش خصوصی است؟ این استخدام‌ها مانع واگذاری تست سل به بخش خصوصی نمی‌گردد؟

واقعیتی که وجود دارد این است که در بخش دولتی کاهش نیرو داشتیم، بخصوص کاهش نیروی عملیاتی (کاردان واکسیناتور) بنابراین مجبور بوده و هستیم که از پتانسیل و توانمندی بخش خصوصی که خوشبختانه روبه رشد نیز هست استفاده کنیم. البته گاهی محدودیت های اعتباری مشکلاتی را ایجاد می‌کند. سازمان سال 86 به طور آزمایشی در بعضی استانها تست سل را به بخش خصوصی واگذار کرد اما به دلیل محدودیت اعتبار نتوانستیم این کار را تسری دهیم.

در مورد استخدام نیز باید در نظر داشت که سازمان دامپزشکی باید قدرت واکنش سریع در موقع بحران و بروز بیماریها را داشته باشد تا بتواند با بسیج نیروهای دولتی مسئولیت‌های حاکمیتی و نظارتی خود را انجام دهد و بخش خصوصی مطمئن باشد امور واگذار شده دیگر قابل باز پسگیری نیست.

(مشروح این گفتگو در شماره تیر ماهنامه نظام دامپزشکی منتشر می شود)

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشك
|
-
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
0
0
در خصوص واكسن هاي تب مالت گوسفندي(FD&RD Rev1) هر ساله با شروع واكسيناسيون كليه افراد مايه كوب كه با واكسن در تماس هستند مبتلا به بيماري تب مالت مي شوند به طوريكه پرسنل چه دولتي و چه خصوصي تيترهاي بالايي از اين بيماري را در آزمايش خون از خود نشان مي دهند، باور كنيد آمار مبتلايان جديد به اين بيماري كه از طرف شبكه بهداشت شهرستانها معرفي مي شوند حاوي اسامي پرسنل دامپزشكي است.
احسان
|
-
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
0
0
برکناری ................. بر احاد دامپزشکان مبارک باد
دامپزشک 83
|
-
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
0
0
متاسقانه ........... هم این روزها دشمن بخش خصوصی شده است
نظر شما
ادامه