کد خبر: ۹۲۶۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تهران، خراسان جنوبی و جنوب کرمان

 

واکسیناسیون دام عشایر بر علیه بیماریهای واگیر و مشترک در طرح لار، توسط دامپزشکی استان تهران

با آغاز فصل کوچ عشایر استان تهران و تعدادی از استانهای مجاور به ییلاقات شهرستانهای فیروزکوه،دماوند و شمیرانات،اداره کل دامپزشکی استان تهران با استفاده از توان اجرایی و عملیات شبکه های دامپزشکی شهرستانهای تابعه و بخش خصوصی نسبت به اجرای برنامه های پیشگیری از بیماریهای دامی و مشترک در این مناطق اقدام می نماید.

بنابراعلام این اداره کل، بدین منظور از 27 خرداد ماه سال جاری به مدت 75 روز کاری واکسیناسیون بیش از دویست و هشتاد هزار راس دام عشایر بر علیه بیماریهای واگیر و قابل انتقال بین انسان و دام توسط 12 اکیپ عملیاتی دامپزشکی و با مراجعه این اکیپها به مناطق استقرار عشایر در ارتفاعات شهرستانهای فیروزکوه،دماوند و شمیرانات بصورت رایگان انجام می شود.

 

-----------------------------------------

 

بیش از 1500 تن گوشت سفید و قرمز در کشتارگاه های خراسان جنوبی بازرسی بهداشتی شد


از ابتدای سالجاری مقدار یکهزار و 644 تن گوشت سفید و قرمز در کشتارگاه های خراسان جنوبی مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفت.


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اعلام این مطلب گفت: از این میزان مقدار یکهزار و 357 تن مربوط به نظارت بهداشتی کارشناسان دامپزشکی در تولید گوشت مرغ در کشتارگاه های طیور استان بوده است.

دکتر محمدعلی رضایی با اشاره به کشتار بیش از 904 هزار قطعه طیور در کشتارگاه های طیور استان از ضبط تعداد  10 هزار قطعه لاشه طیور در کشتارگاه های استان خبرداد و افزود :لاشه های مذکور به علت پرخونی،آسیت،لاغری مفرط و عفونت از چرخه مصرف انسانی حذف شده است.

وی تصریح کرد:طی سالجاری تعداد 5 هزار و 680 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه های دام کشتار شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه دامی ،نقش واحدهای پرورشی را در تولید ملی و پویائی اقتصاد این استان حائز اهمیت ارزیابی کرد.

----------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی جیرفت:
170 هزار دام جیرفت علیه بروسلوز مایه‌کوبی می‌شوند


 سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان جیرفت در جنوب کرمان گفت: عملیات واکسیناسیون علیه بروسلوز دام سبک در این شهرستان آغاز شده و170 هزار دام سبک مایه‌کوبی می‌شوند. 

دکتر سجاد حسینی‌نسب با اشاره به نشانه‎های بیماری تب مالت (بروسلوز) اظهار داشت: نشانه بارز این بیماری یک نوبت سقط جنین است و پس از یک نوبت سقط، در آبستنی‌های بعدی باکتری دفع می‌شود.
وی افزود: عملیات واکسیناسیون بروسلوز دام سبک در این شهرستان آغاز شده است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان جیرفت بروسلوز را یک بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان خواند و ابراز داشت: بروسلوز جزو بیماری‌های صعب‌العلاج است.
دکترحسینی با اشاره به آغاز واکسیناسیون بروسلوز گوسفند و بز در روستاهای شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد: در این مرحله بیش از 170 هزار رأس بز و گوسفند واکسینه می‌شوند.
وی با اشاره به نحوه انتقال این بیماری اذعان داشت: بیشترین احتمال انتقال آلودگی انسان به میکروب عامل این بیماری از طریق مصرف لبنیات غیرپاستوریزه است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان جیرفت عنوان کرد: حیوان بز بیشتر از سایر دام‌ها در معرض این بیماری قرار دارد.

 

---------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان
ساماندهی دام جنوب کرمان بسیار ضروری است


مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: ساماندهی دام جنوب کرمان بسیار ضروری است.
دکترابراهیم توکلی در اولین جلسه کارگروه ساماندهی دام جنوب کرمان اظهار داشت: ساماندهی دام جنوب کرمان بسیار ضروری است.


وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت موجود در این زمینه نخستین جلسه این کارگروه برگزار شده است.
دکترتوکلی با اشاره به اعضای این کارگروه افزود: رئیس سازمان جهاد کشاورزی، معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان، مدیرکل امور عشایری و اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان اعضای این کارگروه هستند.
وی عنوان کرد: برگزاری این جلسه‌ها با حضور کارشناسان می‌تواند موجب رفع مشکلات دامداران این منطقه شود.
در نخستین جلسه کارگروه ساماندهی دام جنوب کرمان که به میزبانی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برگزار شد، مقرر شد نسبت به ساماندهی ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه