کد خبر: ۹۲۲۱

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی در نشست خبری در بیرجند، اظهارداشت: 60 واحد کشتارگاه صنعتی دام در کشور در دست ساخت است.


دکتر سیدمحسن دستور گفت : هم اکنون 225 واحد کشتارگاه صنعتی طیور، 60 واحد کشتارگاه صنعتی دام و 370 کشتارگاه سنتی مربوط به شهرداری ها درسطح کشور فعال است.

وی تعداد پست های قرنطینه ای ثابت دام در داخل استانها را 140 مورد عنوان کرد و بیان داشت: این پست ها شامل مبادی مرزی اعم از هوایی و زمینی است.

این مقام مسئول همچنین به برنامه های دامپزشکی کشور در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: هویت دار کردن دامها با همکاری این سازمان و وزرات جهاد کشاورزی در دست اقدام بوده و تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام دامها به منظور مبارزه با بیماری ها، هویت دار می شوند.

دکتردستور با اشاره به اینکه هویت دار کردن دامها طی سال جاری در پنج استان کشور اجرا می شود، افزود: این طرح با اولویت استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی انجام می شود.

وی اضافه کرد: برآورد می شود طی این مدت 50 درصد دامهای سنگین در این استان ها هویت دار شوند.

دکتردستور ارتقای شاخص های بهداشتی با انجام حجم عملیاتی، ارتقای پوشش ایمنی دام، نظارت کنترل کیفی و بهداشتی بر فرآورده های خام دامی، راه اندازی آزمایشگاه های منطقه ای و مرجع دامپزشکی را از جمله برنامه های پنجم توسعه در این سازمان برشمرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به عملکرد سازمان دامپزشکی کشور، از پرداخت بیش از11 میلیارد تومان غرامت بابت حذف دام های آلوده به بیماری سل و بروسلوز طی سال گذشته به دامداران خبر داد.

وی با اشاره به واکسیناسیون دام در سال گذشته، اظهارداشت:طی این مدت هشت میلیون و 500  هزار دام علیه بیماری‌ های سل و بروسلوز واکسینه شدند.

به گفته وی همچنین هفت میلیون و 500 هزار دام سنگین نیز در سال گذشته علیه این بیماری ها واکسینه شده‌اند.

دکتردستور از انجام 350 هزار مورد واکسیناسیون علیه بیماری هاری در سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد 211 مورد مثبت بوده است.

وی ادامه داد: از این تعداد 73 مورد نمونه مثبت در سگ، 86 مورد در گاو، 19 مورد در گوسفند و بز، 25 مورد در وحوش و مابقی در سایر موارد بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین در خصوص بیماری تب کریمه کنگو در کشور، تصریح کرد: طی 12 سال گذشته نمونه برداری و آزمایشات مختلف از موارد مشکوک در استانها انجام شده است.

دکتردستور ادامه داد:  در این راستا در بیشتر استانها موارد مثبتی نیز دیده شده که بیشترین آن نیز مربوط به سیستان و بلوچستان بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان متوسط تولید سالانه گوشت قرمز در داخل کشور را 950 هزار تن اعلام کرد و گفت: همچنین متوسط سالانه گوشت مرغ یک میلیون و 600 هزار تن، شیر حدود 10 تن، تخم مرغ 700 هزار تن و ماهی 600 هزارتن در کشور است.
دکتر دستور به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سفر به بیرجند کوره لاشه سوز سیار را برای اولین بار در کشور افتتاح کرد و کلنگ یک آزمایشگاه تخصصی را هم به زمین زد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه