کد خبر: ۹۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - همزمان با افتتاح بانک ژن ماهیان خاویاری کشور،از طرح تحقیقاتی تولید هورمون رشد فیل‌ماهی در گیلان رونمایی شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در مراسم افتتاح بانک ژن ماهیان خاویاری با بیان این‌که تامین امنیت مواد غذایی از اولویت‌های کاری کشور است، گفت: شیلات در مسیر تحولات خوبی قرار گرفته است و با توجه به مزین شدن امسال به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» باید این تحولات را ارتقا بخشیم.

دکتر مطلبی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید آبزی‌پروری شیلات کشور به 600 هزار تن رسیده‌ و نقشه علمی آبزی‌پروری نیز در کشور تدوین شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کشور ما از پتانسیل علمی خوبی در بحث ماهیان خاویاری برخوردار است و این بانک ژن می‌تواند توانمندی‌های کشور را در حوزه‌ ماهیان خاویاری ارتقا دهد.

وی با اشاره به وضعیت ماهیان خاویاری و کاهش جمعیت آنها تصریح کرد: باید چاره‌ای نو بیندیشیم و ناشناخته‌ها را شناسایی کنیم.

مهندس مهدی سعادتی، استاندار گیلان نیز با بیان این که این پروژه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به گیلان بوده است، گفت: این بانک ژن که در مرکز تحقیقات انستیتو ماهیان خاویاری دکتر دادمان به بهره‌برداری رسیده است، مرکزی کم نظیر است که می‌تواند گیلان را در افزایش ظرفیت تولید گوشت ماهیان خاویاری ارتقا دهد.

وی با اشاره به این‌که دریای خزر یکی از نعمات ارزشمند گیلان است، افزود: آلوده کردن دریای خزر تنوع زیستی آن را تهدید می‌کند و باید همواره به فکر حفاظت از محیط زیست، این منبع ارزشمند باشیم.

سعادتی با بیان این که ماهیان خاویاری همچون فرش، زعفران و پسته ایران برای جهانیان شناخته شده است، خاطرنشان کرد: ما ظرفیت تولید هزار تن گوشت ماهیان خاویاری را داریم، این در حالی است که در حال حاضر این میزان تولید 3.5 تن است و برای استفاده از تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری، باید کارهای اساسی انجام دهیم.

پس از افتتاح بانک ژن ماهیان خاویاری از پروژه تحقیقاتی تولید هورمون رشد فیل ماهی توسط استاندار گیلان رونمایی شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
0
0
با تشکر از این دستاورد های ..... حضرات توجه فرمایند ژنها ناقل ویروس میهمان ناخوانده آی.پی.ان.نباشند. و هورمونهای رشد منجر به نازایی وعقیمی مولد های ماهیان خاویاری نشود تا تتمه این ماهیان هم از بین بروند؟
نظر شما
ادامه