کد خبر: ۹۱۵۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، قم، کرمانشاه، گناباد، مرکزی، سیرجان، زرندیه، گلپایگان، البرز، بوشهر و تهران

 

اطلاع رسانی دامپزشکی قزوین در خصوص بیماری تب کریمه –کنگو(CCHF)

120 نفر از افرادی که بطور مستقیم با دام و گوشت تازه سرکار دارند، در خصوص بیماریهای مشترک بین دام وانسان آموزش دیدند.

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: با عنایت به مشاهده مواردی از بیماری تب کریمه- کنگو در سطح کشور، شبکه  دامپزشکی شهرستان قزوین اقدام به برگزاری دو دوره  آموزشی آشنایی و کنترل بیماری CCHF جهت 120 نفراز دامداران و مراجعین میدان دام و همچنین قصابان و فروشندگان گوشت قرمزدر سطح شهر  نموده است .

دکتر علیرضا اکبرشاهی ضمن بیان این مطلب عنوان کرد:به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه - کنگو و آشنایی دامداران و قصابان با عوارض این بیماری ضمن برگزاری دوره های آموزشی فوق جهت افراد در معرض خطر، این شبکه با همکاری اداره کل دامپزشکی استان نسبت به توزیع و نصب پوستر،بروشور ، بنر و پمفلت در خصوص این بیماری در سطح وسیع در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و روستاها اقدام نموده است.

 

------------------------------

 

توقیف شش کامیون دام فاقد مجوز توسط دامپزشکی استان قم


 اداره کل دامپزشکی استان قم باهمکاری نیروی انتظامی نسبت به توقیف شش کامیون حامل دام فاقدمجوزحمل اقدام نمود.
این خودروها حامل دام فاقدمجوز حمل بهداشتی شامل 295 راس گوسفند و30 راس گوساله بوده‎اند.

دراین راستا پرونده متخلفین به مراجع قضایی ارجاع گردیده ودامها نیزموردبازرسی بهداشتی قرنطینه ای قرارگرفته اند.

لازم به ذکراست به استنادقانون سازمان دامپزشکی کشورهرگونه نقل وانتقال دام وفرآورده های خام دامی باید باخودروهای مجازدارای کدبهداشتی و با اخذ گواهی حمل از دامپزشکی شهرستان مبدآ صورت گیرد.

 

------------------------------

 

سمپاشی علیه انگل های خارجی بدن دام و جایگاه دام در استان کرمانشاه


اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اعلام کرد : در راستای مبارزه و کنترل بیماری های انگلی دام ، عملیات سمپاشی علیه انگل های خارجی بدن دام و جایگاه دام در شهرستان های تابعه از اوایل خرداد ماه سال جاری آغاز گردیده است.
سمپاشی حدود دو میلیون نوبت سر دامی و حدود چهارمیلیون مترمربع جایگاه در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه قرار دارد.
بسیاری از انگل های خارجی بدن دام می تواند به عنوان عامل انتقال دهنده برخی از بیماری های مشترک بین انسان و دام مثل تب کریمه کنگو باشد و همچنین منجر به کم خونی ، لاغری ، کاهش رشد ، انتقال بیماری های متعدد ، ایجاد خسارت به پوست و چرم و فرآورده های دامی و کاهش شیر در دام ها شود.

 

-------------------------------

 

جلسه کارگروه سلامت وامنیت غذایی شهرستان گناباد برگزار شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد از توابع خراسان رضوی گفت: باحضور کلیه اعضا ، کارگروه سلامت وامنیت غذایی در محل فرمانداری شهرستان گناباد برگزار گردید.
دکترعلیرضا قدرتی بابیان این خبر گفت : باتوجه به دستور کار و طی مذاکرات جلسه اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی شهرستان گناباد در خصوص بیماریهای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و کانون بیماری هار ی شهرستان به اطلاع حاضرین رسید.
وی افزود با توجه به موارد انسانی بروز تب کریمه کنگو در استان و پیگیری مشترک دامپزشکی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان و تاکید معاون فرماندار گناباد بحث احداث سردخانه در محل کشتارگاههای دام گناباد ،بیدخت وکاخک طرح وتصویب گردید.
همچنین فعالیت بیشتر ستاد اتلاف حیوانات مزاحم (سگهای ولگرد) از سوی شهرداری ها وبخشداری های شهرستان و معاونت بهداشتی دانشگاه با همکاری دامپزشکی از دیگر مصوبات این جلسه بود.
طرح موضوع و پیشنهاد احداث حمام های ضد کنه در روستاها و بهسازی اماکن دامی ، برای  مبارزه با انگلهای خارجی دام ازدیگر مباحث اصلی جلسه بود.
دکتر قدرتی در پایان گفت امیدواریم با اجرایی شدن مصوبات کارگروه اخیر گام مهمی در پیشگیری بیماریهای دامی و مشترک در سطح شهرستان برداشته شود.

-------------------------------

 

توزیع گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان مرکزی آغاز شد


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از توزیع گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک ( مرغ سبز) از 18خردادماه در شهرهای مختلف این استان خبر داد.
دکتر'سعید حسینی'  در جمع خبرنگاران افزود: قیمت این محصول با توجه به هزینه های تولیدی آن در بازار از سه هزار و 500 تا چهار هزار ریال بیشتر از گوشت مرغ معمولی است.
وی خاطر نشان کرد: گوشت این مرغ ها دربسته بندی خاص و جدا از دیگر محصولات توزیع می شود و کد رهگیری و برچسب بهداشت برای جلوگیری از جعل از ویژگی های برچسب آن است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: استفاده از آنتی بیوتیک و مکمل های دارویی در تولید مرغ باعث کاهش سلامت غذایی در جامعه می شود.
حسینی یادآور شد: پنج واحد در شهرستان های اراک، کمیجان، زرندیه، ساوه و فراهان در پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک فعال هستند.
وی اظهار کرد: کار شناسایی واحدهای توانمند در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و نظارت بر نحوه تولید و وضعیت این واحدها با اداره دامپزشکی است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: ظرفیت این واحدها حدود 20 هزار قطعه است که در دوره پرورش 43 تا 45 روزه برای توزیع وعرضه در بازار پیش بینی شده اند.
حسینی تاکید کرد: کشتار این مرغ ها نیز در شرایط ویژه و با ضوابط معین صورت می گیرد تا از بروزهر گونه آلودگی و بیماری جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: تشویق و ترغیب مردم برای مصرف مرغ بدون آنتی بیوتیک نیازمند فرهنگ سازی، اطلاع رسانی دقیق، مناسب و آگاهی بخشی است.

---------------------------------

 

طی 20 روز گذشته صورت گرفت:
مایه‌کوبی 150 هزار رأس دام علیه تب مالت در سیرجان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان گفت: طی 20 روز گذشته 150 هزار رأس دام علیه تب مالت در شهرستان سیرجان واکسینه شدند.

علیرضا زینلی‌پور اظهار داشت: با توجه به ضرورت سلامت دام و فرآورده‌های دامی که در فصل تولید شیر آنان هستیم طرح واکسیناسیون علیه تب مالت به صورت ضربتی در مناطق روستایی انجام شد.
وی افزود: طی 20 روز گذشته 150 هزار رأس دام علیه تب مالت در شهرستان سیرجان واکسینه شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان از جلوگیری ذبح دام در بخش زیدآباد و روستاهای اطراف در محل قصابی‌ها یا درب منزل خبر داد و گفت: با احداث کشتارگاه شهر زیدآباد که با بیش از یک‌میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری شهر زیدآباد انجام شده است، باید مردم در جلوگیری از ذبح دام در معابر عمومی که موجب انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌شود، همکاری کنند.
زینلی‌پور از برخورد با ذبح‌ دام‌های قاچاق در سطح شهرستان خبر داد و افزود: با هدف جلوگیری از فروش این گونه لاشه‌های گوشت تمام ذبح‌های کشتارگاهی با لیبل‌گذاری و برچسب تاریخ عرضه می‌شود.
وی تصریح کرد: مردم از خرید گوشت‌های با مهر و بدون لیبل که به نوعی کار قاچاقچیان دام است، خودداری کنند زیرا که گوشت‌های یاد شده مورد تایید دامپزشکی نیستند و ممکن است آلوده به بیماری باشند.

---------------------------------

 

هم‌وطنان از خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند

 

در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان زرندیه با محوریت پیشگیری از شیوع بیماری ویروسی تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو برگزار و مصوب شد تا هزینه سم مورد نیاز دامداری‌های اطراف شهرها توسط شهرداری و در روستاها توسط بخشداری‌ها و دام‌های سیار توسط امور عشایری و جهاد کشاورزی تامین و به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گیرد و همچنین اداره دامپزشکی زرندیه نیز اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد.

"علیرضا هدایتی"، فرماندار زرندیه دراین جلسه گفت: افزایش سطح آگاهی و اطلاعات عمومی مردم در مورد راه‌های انتشار و راهکارهای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو اهمیت بسیاری دارد.

وی از مسوولان ذی‌ربط خواست تمهیدات لازم را در این راستا انجام دهند.

"داود سرمدی"،رییس شبکه دامپزشکی زرندیه از توابع استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه تاکنون موردی از این بیماری در این شهرستان مشاهده نشده است، افزود: مرحله نخست پیشگیری و مقابله با این بیماری سمپاشی دام‌ها و محل‌های نگهداری آنها است.

وی عدم کشتار دام به صورت غیربهداشتی و خارج از کشتارگاه، عدم خرید گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی، نگهداری گوشت خریداری شده پیش از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در دمای زیر صفر درجه یخچال، نگهداری آلایش خوراکی (کبد) خریداری شده پیش از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در دمای زیر صفر درجه یخچال و استفاده از دستکش به‌هنگام خرد کردن گوشت را از راه‌های جلوگیری از این بیماری برشمرد.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان:
هیچ گزارشی از بیماری تب کنگو در گلپایگان مشاهده نشده است


رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماری تب کنگو در گلپایگان مشاهده نشده است.
سمینار آموزشی برای افرادی مانند قصابان، کارکنان کشتارگاه‌ها، مدیران و رستوران‌داران، کبابی‌های شهرستان که در معرض خطر بیماری تب خونریزی دهنه کریمه کنگو هستند، با همکاری دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان گلپایگان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این سمینار آموزشی بیش از یک‌صد نفر شرکت کرده بودند و با عوامل و راه‌های انتقال بیماری و روش‌های پیشگیری از این بیماری آشنا شدند.

مسعود غفاری در حاشیه برگزاری سمینار آموزشی مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: با توجه به شیوع بیماری‌هایی مانند زردی، CCHF یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این سمینار برگزار شده است.

وی ادامه داد: بیماری CCHF یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار خونریزی‌دهنده است و این بیماری در انسان کمتر دیده می‌شود اما در حیوانات شایع‌تر است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به اینکه مهم‌ترین منبع اکتساب ویروس توسط "کنه "صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کنه بعد از آلودگی برای تمام طول مدت رشد خود آلوده بوده و عفونت را به مهره‌داران بزرگ مانند گاو و گوسفند منتقل می‌کند.

وی افزود: عفونت از سه طریق به فرد سالم منتقل می‌شود که راه نخست آن از طریق گزیده شدن توسط کنه آلوده، دوم روش انتقال از طریق تماس با خون و لاش و مواد آلوده کننده دامی و راه سوم در بیمارستان‌ها تماس با خون و مواد آلوده کننده بیمار مانند خون و ترشحات مخاطی این بیماری منتقل می‌شود.

غفاری بیان داشت: با توجه به سه روش انتقال، خطر بیماری در کشاورزان، دامداران، دامپروران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی درمانی بیمارستان‌ها بیشتر وجود دارد.

وی در ادامه به  روش‌های پیشگیری از بیماری هم اشاره کرد و گفت: با توجه به فراوانی و گستردگی ناقل بیماری که کنه است، کنترل کنه با مواد کنه‌کش و سم‌پاشی دام و اماکن دامی مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان همچنین به آموزش همگانی اشاره کرد و گفت: آشنایی با راه‌های انتقال بیماری و حفاظت شخصی و جلوگیری از گزش کنه از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

وی اظهار داشت: افرادی که با دام سرو کار دارند ضمن اقدامات عملی به منظور محافظت از خود در مقابل گزش کنه نظیر پوشیدن دستکش و لباس‌های محافظت‌کننده و استفاده از مواد دورکننده بندپایان، به گونه‌ای کار کنند که از تماس با ترشحات و خون دام جلوگیری شود.

غفاری در ادامه به اقدامات انجام شده توسط شبکه دامپزشکی در شهرستان گلپایگان اشاره کرد و گفت: بخش پمفلت و پوسترهای آموزشی در مراکز عرضه فرآورده‌های دامی و کشتارگاه و آموزش به کارکنان دامپزشکی و کشتارگاه‌ها و افرادی که در ارتباط با دام بوده‌اند، از جمله اقدامات انجام شده است.

وی افزود: تاکنون گزارشی به عنوان بیماری تب کنگو در شهرستان گلپایگان مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان همچنین به سم‌پاشی بدن دام و جایگاه دام در روستاها اشاره کرد و افزود: مبارزه شیمیایی با سموم رایگان در روستاهای شهرستان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های شهرستان و زیر نظر کارشناسان شبکه دامپزشکی به بازار عرضه می‌شود، تاکید کرد: مصرف‌کنندگان از گوشت‌هایی استفاده کنند که دارای مهر و لیبل دامپزشکی بوده و در غیر این صورت از مصرف گوشت خودداری کنند.

غفاری همچنین به دامداران توصیه کرد از خرید و فروش دام و نقل و انتقال آن بدون هماهنگی با شبکه دامپزشکی خودداری کنند و اضافه کرد: کنه که می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های انگلی و ویروسی مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو باشد، با سم‌پاشی لازم در فصل بهار می‌توان از بروز و شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

 

---------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان البرز: موردی از تب کریمه کنگو در البرز مشاهده نشده است

 

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: خوشبختانه تا کنون هیچ گزارشی از ابتلا به بیماری تب کنگو در استان البرز گزارش نشده است.

دکتراصغر برائی‌نژاد افزود: هرچند در برخی از استان‌های کشور شاهد ابتلای تعدادی از شهروندان به این بیماری بوده‌ایم ولی خوشبختانه در استان البرز به دلیل رعایت کامل مسایل بهداشتی در این زمینه تاکنون هیچ فردی به این بیماری مبتلا نشده است.

وی اظهار داشت: اداره دامپزشکی استان تاکنون برای جلوگیری از ابتلای مردم به این بیماری اقدامات مناسبی همچون سم پاشی تمامی دامداری‌های سطح استان جهت انگل‌زدایی دام‌ها را انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این تمامی پرسنل کشتارگاه‌های استان، جهت آشنایی با مسایل بهداشتی کشتار دام آموزش‌هایی دیده‌اند.

برائی‌نژاد توزیع بروشور در سطح ادارات، مراکز توزیع و عرضه گوشت را از دیگر اقدامات این اداره برای اطلاع رسانی در ارتباط با این بیماری و چگونگی جلوگیری از ابتلا به آن نام برد.

مدیرکل دامپزشکی البرز افزود: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مردم باید تنها از قصابی‌ها و مراکز مجاز گوشت خریداری کنند و تنها گوشتی را مصرف کنند که ممهور به مهر اداره دامپزشکی باشد.

وی در پایان گفت: برای جلوگیری از این بیماری مردم باید تا حدامکان از خرید و ذبح سنتی دام خودداری کنند.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خواستار شد :
همکاری دستگاه‎ها برای اجرای طرح ملی سلامت فرآورده‎های آبزیان


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر برای اجرای طرح ملی تضمین کیفیت و سلامت فرآورده‎های آبزیان در این استان همکاری کنند.
دکتر مرتضی بحرانی در نشست توجیهی طرح ملی تضمین کیفیت و سلامت فرآورده‎های آبزیان در استان بوشهر اظهار داشت: طرح تضمین کیفیت و سلامت فرآورده‌های آبزیان یک طرح ملی است و در سراسر کشور اجرا می‎شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت اجرای این طرح، دستگاه‎های مربوطه همکاری و هماهنگی لازم در این زمینه داشته باشند.

بحرانی افزود: مخاطرات محل صید، مشخص کردن صیدگاه‎ها برای صید و نمونه‎برداری از جمله مسائل مطرح شده در این طرح به شمار می‎رود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر یادآور شد: آلودگی‎های زیست محیطی در جنوب استان به لحاظ وجود چاه‎های نفت، گاز و بررسی و اندازه‎گیری آلاینده‎ها از جمله موارد مرتبط با طرح ملی تضمین کیفیت و سلامت فرآورده‎های آبزیان محسوب می‎شود.

وی ادامه داد: این طرح از نیازها و ضرورت‎های استان بوشهر است و مسئولان دستگاه‎های مرتبط زمینه لازم را برای اجرای این طرح فراهم کنند.

بحرانی بیان کرد: ما نیز تلاش می‎کنیم زمینه تسهیل و تسریع را در این زمینه فراهم کرده و همکاری‎های لازم را در این راستا داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: امیدوارم با همکاری و حمایت مسئولان دستگاه‎های مرتبط یکی از استان‎های پیشرو در زمینه اجرای طرح ملی تضمین کیفیت و سلامت فرآورده‎های آبزیان در کشور باشد.

پس از برگزاری این جلسه بلافاصله نشستی با مسئولان شبکه دامپزشکی شهرستان‎ها در همین رابطه برگزار شد و در دستور کار قرار گرفت که در سطح شهرستان‎ها نیز کارگروهی در همین زمینه با مسئولان شیلات و اداره محیط زیست برگزار کنند.

 

----------------------------------------

 

اجرای فاز اول واکسیناسیون رایگان علیه بیماری تب برفکی توسط دامپزشکی استان تهران

فاز اول واکسیناسیون رایگان سراسری علیه بیماری تب برفکی توسط اداره کل دامپزشکی استان تهران به اجرا درآمد.

بنابراعلام اداره کل دامپزشکی استان تهران در این فاز، تعداد 341174 راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی با بکارگیری توان عملیاتی 36 گروه مایه کوبی دامپزشکی استان تهران از بیستم خرداد ماه سال جاری بمدت 20 روز کاری، تحت پوشش قرار می گیرند.

 

 

نظر شما
ادامه