کد خبر: ۹۱۲۸

حکیم مهر - رییس کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم ضمن بیان مشکلات بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلفی همچون گندم، شیر، علوفه و کود شیمیایی گفت: با توجه به رایج شدن تب کنگو در کشور، مسئولان باید برای رفع این معضل و به دنبال آن جلوگیری از قاچاق دام تلاش کنند.

عباس رجایی در جلسه علنی (چهارشنبه هفدهم خرداد 1391) و در جریان بررسی موضوع مشکلات بخش کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی گفت: قاچاق دام و به دنبال آن ایجاد بیماری‌های واگیردار موضوعی است که باید تمام مسئولان با همکاری نهادهایی همچون نیروی انتظامی، وزارت کشور و سازمان دامپزشکی به مقابله با آن بپردازند.

وی افزود: قاچاق دام در کشور تجربه تلخی در مورد محصولات لبنی‌مان به جای گذاشت که اکنون شاهد تب کنگو در کشور هستیم. مقابله با این موارد نیازمند برخورد جدی با قاچاق دام است.

نماینده مردم اراک در مجلس نهم در ادامه تعیین قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی باعث ایجاد ناامیدی در بین کشاورزان دانست و گفت: قیمت‌های پایین تضمینی محصولات کشاورزی شرایطی را به وجود آورده که عده‌ای با استفاده از این شرایط به دنبال کاهش تولید در کشاورزی و به دنبال آن حرکت به سمت واردات هستند. این موضوع مصداق بارز یک انحراف است.

رجایی افزود: تصویب 28 میلیارد دلار واردات کشاورزی در مورد کالاهایی همچون شکر، گندم، برنج و دیگر کالاهای اساسی در ابتدای سال جاری که به نام حمایت از تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است آثار سویی بر کشور خواهد گذاشت از این رو از آقای خلیلیان خواهشمندیم که در مورد تعیین مبلغ 28 میلیارد دلار برای واردات علی‌رغم تاکیدات قانون برنامه پنجم برای مدیریت واردات توضیحاتی ارائه دهند.

وی همچنین با اشاره به قیمت خرید گندم تضمینی از کشاورزان گفت: در ستاد قیمت‌گذاری، قیمت تضمینی گندم 320 تومان تعیین شده است این در حالی است که این محصول برای کشاورزان حدود 500 تا 550 تومان هزینه در بر خواهد داشت. این رویکردها باعث می‌شود که گندم‌کاران محصولات خود را به دولت ندهند و در بازار آزاد آن را به فروش برسانند در نتیجه می‌بینیم که زمینه واردات پنج میلیون تن گندم فراهم می‌شود و شرایط کشور به سمتی می‌رود که به واردکننده گندم تبدیل شویم.

رجایی با بیان اینکه تعیین قیمت‌های تضمینی مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است، به قیمت تضمینی شیر اشاره و اظهار کرد: در حالی از دامدار شیر را به قیمت 630 تومان می‌خرند که این محصول برای دامداران بالای 800 تومان هزینه در بر دارد، البته آقایان این کار را تحت قالب ارائه تسهیلات و دادن علوفه ارزان انجام می‌دهند که باز هم به دامداران فشار وارد می‌کند این در حالی است که به جای این کارها می‌توانند مابه‌التفاوت این قیمت‌ها را از طریق بودجه تامین کنند تا دامداران تحت فشار قرار نگیرند.

رییس کمیسیون کشاورزی در مجلس هشتم یکی دیگر از دغدغه‌های کشاورزان را کود شیمیایی عنوان و خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای کود شیمیایی یارانه پرداخت نمی‌شود که با افزایش واردات و قیمت دلار، قیمت کود نیز افزایش یافته است که این موضوع مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد نموده است. در این رابطه دولت تاکنون مدلی شفاف و روشن ارائه نکرده است تا مشخص شود که قرار است چگونه کود در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی تامین سوخت چاه‌های آب کشاورزی را نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی کشاورزان دانست و تاکید کرد که چرا وزارتخانه‌های نیرو، نفت و جهاد کشاورزی در مورد تعیین تکلیف سوخت چاه‌های کشاورزی کاری نمی‌کنند.

رجایی مساله تعیین تکلیف سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و به دنبال آن در اختیار قرار دادن سرمایه به بهره‌برداران این بخش را از مشکلات کنونی بخش کشاورزی دانست و همچنین خاطر نشان کرد که باید زمان بازپرداخت وام‌های کشاورزی افزایش پیدا کند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه