کد خبر: ۹۱۲۶

حکیم مهر - یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه به منظور کنترل بیولوژیک آفات مزارع استان اقدام به پرورش و تولید زنبورهای «تریکوگراما» و «هابروبراکون» کرده است.

این شرکت با مدیریت فاطمه جهان آرائیان از سال گذشته در زمینه تولید زنبورهای «تریکوگراما» و «هابروبراکون» آغاز به فعالیت کرده و جهت سال زراعی جدید، تولید 10 کیلوگرم زنبور «تریکوگراما» و چهار میلیون عدد زنبور «هابروبراکون» را در دستور کار تولید خود قرار داده است.

زنبورهای «تریکوگراما» و «هابروبراکون» دو حشره مفیدی هستند که به منظور کنترل بیولوژیک جهت مبارزه با آفات گیاهی در انسکتاریوم‌ها به صورت انبوه تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه با استفاده گسترده از مواد شیمیایی در باغات و مزارع که منجر به ریشه کن شدن نسل موجودات و عوامل بیماری‌زا می‌شود، بیم این می‌رود که حشرات و میکروارگانیسم‌های مفید نیز برای همیشه از بین بروند. این درحالی است که واژه مفید و غیرمفید را ما انسان‌ها برحسب نیازهای مصرفی خود ابداع کرده‌ایم. اعتقاد بسیاری از دانشمندان و محققان این است که تنوع زیستی بیشتر بین موجودات برابر با سلامتی بیشتر محیط زیست است.

مشخص و واضح است که یک فضای سبز با تنوع بیشتر، بقای بیشتری خواهد داشت. امروزه سعی بیشتر محققان و کارشناسان بخش کشاورزی و محیط زیست در جلوگیری از ریشه کن شدن بعضی از حشرات و پاتوژن‌هایی است که در یک سیستم، باعث خسارت به گیاهان می‌شوند و از این رو با مفهومی به نام کنترل بیولوژیک مواجه هستیم.

بر اساس این گزارش، بیشتر روش‌های کنترل بیولوژیک بر پایه جذب بیشتر حشرات مفید در مـزارع و باغات پایه‌ریزی شده‌اند. موجودات زنده‌ای که بیشتر برای کنترل بیولوژیک استفاده می‌شوند شامل انگل‌ها، شکارچی‌ها، پاتوژن‌ها و خورنده‌های علف هرز هستند.

یکی از روش‌های مبازه با آفات گیاهان زراعی استفاده از حشرات مفید موجود در طبیعت است؛ به این صورت که این حشرات می‌توانند سایر حشرات زیان آور را به نفع انسان از بین ببرند. با جمع‌آوری این حشرات از طبیعت و پرورش و ازدیاد انبوه آن‌ها در انسکتاریوم و رهاسازی در مزارع و باغات می‌توان با آفات مبارزه کرد.

تولید زنبور «تریکوگرا» و میزبان واسط آن تقریباً 30 روز و تولید زنبور «هابروبراکون» و میزبان واسط آن تقریباً 60 روز به طول می‌انجامد.

در شروع راه‌اندازی انسکتاریوم به دلیل هزینه بالای احداث و تجهیز، در ابتدا سود چندانی به دست نخواهد آمد، این صرفه برای تولیدکنندگان سودآوری خوبی دارد و درعوض به علت سختی کار و سرو کار داشتن با موجود زنده ریسک پذیری بالایی را هم به دنبال دارد.

 

نظر شما
ادامه