کد خبر: ۹۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی گفت: برای تمامی بیماری های مشترک باید حرفی مشترک داشته باشیم چرا که با گسترش همکاری های متقابل می توانیم به حفظ و ارتقای بهداشت و سلامت جامعه دست یابیم.
دکتر گویا در همایش معاونین فنی ادارات کل دامپزشکی استانها که در سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، اضافه کرد: سالهای زیادی از گسترش همکاری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور می گذرد؛اما این روابط هم اکنون شکلی مناسب تر نسبت به گذشته به خود گرفته است.
وی ادامه داد: سلامت انسان از سلامت  دام جدا نیست؛ این دو مقوله به هم وابسته هستند و اگر از یکدیگر جدا باشند برای جامعه آسیب های بیشماری به دنبال خواهند داشت.


دکتر گویا افزود: در دنیا سیستم های مرتبط با بهداشت انسان و دام ادغام شده است؛ به این مفهوم که اصل نظام مراقبت، سیستم های جمع آوری اطلاعات و اجرای برنامه های مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان وحیوان به صورت مشترک صورت می گیرد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بسترها و توانایی هایی مناسب برای این امر  وجود دارد تا همگام با یکدیگر در زمینه کنترل و مقابله با بیماری های مشترک فعالیت داشته باشیم.
وی تاکید کرد: هماهنگی و همکاری ستادهای دو دستگاه به صورت مرتب میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی وجود دارد و انتظار می رود این هماهنگی ها در سطح استان ها نیز عملیاتی شود.
رئیس مرکزمدیریت  بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی تشریح کرد: بعنوان نمونه در برنامه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان موفقیت های گسترده ای به دست آوردیم که در نتیجه این اقدام های مشترک حتی یک نفر به این بیماری مبتلا نشد.

(راست : دکتر گویا - رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت / چپ : دکتر مشکوة - معاون سازمان دامپزشکی)


دکتر گویا، تصریح کرد: اکنون در مرحله گذار قرار داریم و نحوه برخورد ما با بیماری تب کریمه کنگو نشان دهنده عملکرد دو وزارتخانه بهداشت و جهادکشاورزی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه سلامت انسان از سلامت دام جدا نیست، اظهار کرد: در صورتی که این دو مقوله جدا از یکدیگر تفکیک و برنامه ریزی شود آسیب هایی متوجه جامعه خواهد شد.
رئیس مرکزمدیریت  بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش  پزشکی اضافه کرد: کشورهایی در همسایگی ما قرار دارند که از نظرسطح مقابله با بیماری های انسانی ضعیف هستند و نظامی وجود ندارد که بیماری ها را به درستی کنترل کنند؛ این شرایط به گونه ای است که حتی قسمت هم مرز کشور ترکیه، هیچ تفاوتی با وضعیت افغانستان و پاکستان ندارد.
وی با اشاره به واردات دام زنده به کشور، گفت: همواره این مساله مطرح شده است که اگر قرار است دام زنده وارد کشور شود تنها باید سازمان دامپزشکی کشورناظرو متولی این امر باشد.
دکتر گویا تاکید کرد: در صورتی که در عمل چیزی جر این صورت گیرد هر روز شاهد ورود یک بیماری به کشور خواهیم بود.
وی افزود: در سال 1378 متوجه شدیم که تب کریمه کنگو در کشور وجود دارد. که رد پای بروز این بیماری همواره دراستان سیستان و بلوچستان و در دام های قاچاق دیده شده است؛ بنابر این باید نظارتی جدی در این زمینه وجود داشته باشد.
دکتر گویا از معاونان فنی ادارات کل دامپزشکی استان ها درخواست کرد: به منظور آموزش مردم بخصوص کسانی که در کشتارگاه ها و دامداری ها کار می کنند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی  استان ها محصولات آموزشی مشترکی تولید شود و این محصولات به گونه ای طراحی شوند که حتی بی سوادها هم از آنها بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند.

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
0
0

چنانچه نگرانی همکاران دامپزشک مبنی بر اینکه مبادا مشکلات فعلی در وزارت کشاورزی برای سازمان دامپزشکی همچنان ادامه داشته شود رفع شود،
هیچ دکتر دامپزشکی که منافع شخصی در وزارت کشاورزی نداشته باشد، مخالف الحاق این سازمان به صورتی که استقلال، تمامیت و اقتدار آن کاملا حفظ شود و به شکل یک ساختار خاص تحت نظر مستقیم وزیر محترم بهداشت بدون هیچ دخالت واحدهای دیگر و تداخل سازمانی اداره شود، نخواهد بود و حتی از آن استقبال هم خواهد شد.
نظر شما
ادامه