کد خبر: ۹۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: این سازمان هنوز موفق به بکارگیری ناظر شرعی در مراکز فرآوری و تولید مواد پروتئینی نشده است اما به دنبال تحقق این موضوع هستیم.

حجت الاسلام محمد باقر لیاقتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از 600 کشتارگاه دام و طیور نیز در کشور به سه شکل صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی ناظران شرعی به صورت تمام وقت حضور دارند اما در کشتارگاه سنتی به علت حجم کشتار پایین، وجود ناظران به صورت ادواری است.

او با ذکر اینکه حجم کشتار به خصوص طیور در کشتارگاه‌های صنعتی بالا است افزود: ناظران بر ذبح آنها به صورت شرعی نظارت کرده و در صورت مشاهده تخلف آن را اصلاح می کنند.

وی گفت: بیش از 400 ناظر شرعی در سطح کشور وجود دارد و هر ساله نیز بیش از 100 نفر ناظر شرعی به خارج از کشور اعزام می‌شود.

حجت‌الاسلام لیاقتی در خصوص ورود گوشت از خارج کشور توضیح داد: برای انجام گرفتن کار به نحو درست، ناظر شرعی به خارج کشور اعزام شده و همچنین توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی دوره های آموزشی به مدت سه روز برای آنها برگزار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی اضافه کرد: طی سال گذشته 100 هزار تن گوشت وارد کشور شده است.

وی درباره شرط حلت آبزیان هم اظهار کرد: برای مشخص شدن باید آبزی به شکل ماهی بوده و فلس( چیزی مانند پولک که روی پوست آبزیان قرار دارد) داشته باشد. فلس‌ها انواع مختلفی دارند و به شکل بیضی، دایره، ریز و درشت‌اند اما برخی از ماهی‌ها نیز به صورت فصلی بوده و فاقد فلس هستند. کوسه نیز اگر دارای فلس باشند حلال است و این امر نیز باید با تشخیص متخصصین انجام شود.

این مقام مسوول درباره واردات ماهی بیان کرد: حدود 30 تا 40 شرکت بزرگ در ایران ماهی حلال را وارد کشور می‌کنند.

وی درباره شایع شدن ذبح مرغ‌ها توسط دستگاه هم گفت: هیچ مرغی با دستگاه سر بریده نمی‌شود، تمام آنها با دست و با گفتن کلمه بسم الله ذبح می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
0
0
حاج آقا مگه کوسه بدون فلس پلاکویید اصلا داریم؟ دوما وقتی در کتب معتبر علمی انواع گونه های کوسه و فلس داشتن آنها مشخص شده (میکروسکپی است با چشم ناظر دیده نمی شود) حضور هر روزه ناظر و ........ برای کاری غیر لازم ......چه فایده ای دارد؟ سوما در کشتارگاه ها تشریف ببرید کشتار شب است (مرغ) و {بعضی}ناظر{ین} در اتاقی خواب
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
0
0
در نظر بدون نام فوق گفته شده که کوسه فلس پلاکوئید دارد در حالیکه بسیاری عقیده دارند که کوسه فلس ندارد و از نظر بافت شناسی ، چیزی را که شما فلس به حساب می آورید ، بافت های دندانی هستند که هرکدام به مانند دندان دارای اعصاب و سرخرگ و سیاهرگ هست و فلس محسوب نمی شود.به همین دلیل است که بین نظرات متخصصین اختلاف وجود دارد و حاج آقای لیاقتی فر هم نظر صریح نداده اند. اگر جنابعالی رفرانسی دارید لطف فرموده و آدرس دهید
نظر شما
ادامه