کد خبر: ۹۰۴۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، خوزستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، البرز، قزوین، فسا، یزد و هندیجان

 

مبارزه بابیماریهای واگیرداردامی باانجام واکسیناسیون آبله وشاربن دراستان قم


اداره کل دامپزشکی قم اعلام کرد : درجهت مبارزه بابیماریهای واگیرداردامی این اداره اقدامات خود را در این زمینه گسترش داده است.
بر این اساس طی هفته پایانی اردیبهشت ماه سال جاری درجهت مبارزه بابیماریهای واگیرداردامی بیش ازشش هزارراس گوسفند وبز برعلیه بیماری آبله وشاربن(سیاه زخم) واکسینه گردیده اند.

عملیات فوق شامل: 2385راس گوسفند(علیه بیماری آبله گوسفندی) 680 راس بز(علیه بیماری آبله بزی) و3030 راس گوسفند وبز (علیه بیماری شاربن) بوده است.

 

----------------------------

 

اجرای طرح پایش بیماری لکه سفید میگو در استان خوزستان


رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان از اجرای طرح پایش و سیستم مراقبت از بیماری لکه سفید در میگو خبر داد.
دکتر مکی نیا افزود : براساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی و برای حفظ و صیانت از سرمایه های آبزیان استان، دامپزشکی استان خوزستان با تشکیل اکیپ متشکل از نیروهایی این اداره کل و اداره شیلات از نحوه آماده سازی مزارع تکثیر و پرورش میگو بازدید به عمل آورده و در صورت تایید عملیات آماده سازی مجوز آبگیری و لارو ریزی صادر می­گردد.
وی ادامه داد : در همین راستا از تمامی حوضچه های نگهداری پست لارو میگو در مراکز تکثیر نمونه برداری و در صورت منفی بودن آزمایشات انجام شده گواهی سلامت پست لارو صادر می شود.
وی اظهار داشت : تاکنون برای نزدیک به 7 میلیون قطعه پست لارو تولیدی در سایت چوئبده گواهی سلامت صادر شده است.

----------------------------

 

آغاز واکسیناسیون علیه بیماری استرپتوکوکوزیس


به گفته دکتر محسن نژاد کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای ابزیان استان خراسان رضوی، با توجه به مخاطرات بیماری استرپتوکوکوزیس در آبزیان بخصوص ماهیان سردابی وبه منظور پیشگیری از بروز این بیماری و با توجه به شیوع سال گذشته این بیماری در اکثر مناطق ابزی پروری استان ، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با همکاری تعدادی از آبزی پروران استان اقدام به واکسیناسیون مزارع سردابی نموده است .
وی با تاکید بر این نکته که شیوع  بیماری استرپتوکوکوزیس با شروع فصل گرما بیشترخواهد شد مجددا از کلیه ابزی پروران استان خواست که هر چه سریعتر با تهیه واکسن  و اکسیناسیون حاشیه امنی برای ابزیان خود فراهم اورند .

محسن نژاد از تراکم زیاد ماهیان- کیفیت نامطلوب اب- جابجائی ودستکاریهای غیر ضروری ماهی به عنوان عوامل مستعد کننده بروز بیماری یاد کرده وافزود: ابزی پروران استان در صورت بروز تلفات بدون انجام ازمایشات لازم از مصرف خودسرانه دارو وانتی بیوتیک پرهیز نمایند.

 

-----------------------------

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی:
شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو از قربانی کردن دام در منازل خودداری کنند


رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو از قربانی کردن دام در منازل خودداری نمایند.

دکتر علی اکبر دلیر صحرایی با اشاره به اینکه تماس با خون و بافت های دام آلوده یکی از علل انتقال این بیماری به انسان می باشد تاکید کرد: شهروندان کشتار و قربانی کردن دام های خود را در کشتارگاه ها انجام دهند.
وی با بیان اینکه عامل بیماری تب کریمه کنگو ویروس می باشد افزود: این ویروس نسبت به حرارت 60 درجه سانتی گراد در 30 دقیقه و همچنین PH کمتر از شش حساس می باشد و حیات خود را از دست می دهد.
دلیر صحرایی ادامه داد: کشتارگاه صنعتی بجنورد، یکی از کشتارگاه های پیش رو در اعمال رعایت حداقل زمان گذراندن دوره پیش سرد به مدت 24 تا 48 ساعت می باشد.
وی توضیح داد: گذراندن این دوره پیش سرد سبب ایجاد صلابت ناشی در لاشه دام کشتار شده و کاهش PH که به دنبال آن ویروس بیماری کریمه کنگو از بین می رود، می شود.
این مقام مسوول تصریح کرد: علاوه بر آن شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از گوشت های ممهور به مهر دامپزشکی که در مراکز مجاز به فروش می رسند، خریداری کنند.
وی بیان کرد: آموزش افرادی که ارتباط مستقیم با دام زنده دارند و همچنین مصرف کنندگان فرآوده های خام دامی یکی دیگر از اقداماتی است که در این اداره برای جلوگیری از بروز این بیماری انجام می دهند.

-------------------------------

 

بیش از 7 تن پشم از خراسان جنوبی به سایر استان ها صادر شد


از ابتدای سالجاری بیش از 7 تن پشم از خراسان جنوبی به سایر استان های کشور صادر شد.
رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: استان های خراسان رضوی،اصفهان و سیستان و بلوچستان مقصد پشم های صادراتی بوده است.

دکتر سیدمهدی رئوف با اشاره به صادرات 380 تن پشم در سال گذشته خاطرنشان کرد:از این مقدار 50 تن پشم به ارزش 145 هزار و 500 دلار به کشور پاکستان از طریق گذر مرزی میل 78  صادر شده است.

وی در خصوص اقدامات بهداشتی دامپزشکی در صادرات پشم اظهار داشت:به منظور پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک میان انسان و حیوان علی الخصوص بیماری شاربن از طریق پشم،کلیه محموله های صادراتی قبل از صدور مجوز حمل بهداشتی بوسیله گاز فرمالین ضدعفونی و سپس نمونه گیری شده و پس از اخذ جواب منفی آزمایش، مجوز حمل بهداشتی صادر می شود.

شاربن یک بیماری قابل انتقال بین انسان و دام است و میکروب این بیماری مدت زمان طولانی در فرآورده های دام نظیر پشم آلوده می تواند زنده بماند.

----------------------------------

 

با حضور معاون برنامه ریزی استانداری البرز و مسئولین سازمان دامپزشکی کشور صورت گرفت:
برگزاری جلسه مشترک در خصوص بررسی راهکارهای مناسب جهت تنظیم بازار گوشت قرمز


به منظور بررسی راهکارهای مناسب جهت تنظیم بازار گوشت قرمز ، جلسه مشترکی با حضور معاون بهداشتی و پیشگیری ، مدیر کل دفتر قرنطینه و امور بین الملل و مسئول امور استانهای سازمان دامپزشکی و مدیر کل دامپزشکی البرز در دفتر معاونت برنامه ریزی استانداری البرز تشکیل گردید.
در این جلسه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز و مدیر کل امور اقتصادی استانداری نیز حضور داشته و پس از بحث و بررسی مقرر گردید که استان اقدامات لازم در خصوص حمایت از تولید کنندگان را انجام داده و نیاز سالیانه بازار گوشت از سایر منابع در چارچوب مقررات بهداشتی و قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور تأمین گردد.

-----------------------------------

 

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) در اداره کل دامپزشکی استان قزوین

تماس انسان با خون وبافت های دام آلوده می تواند برای انسان بیماری زا باشد.
دکتر راول غلامپور اقدمی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین با اعلام این مطلب و برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با تب کریمه کنگو افزود: در این کارگاه آموزشی پرسنل کشتارگاه ،راننده های خودروهای حمل گوشت،سلاخان وکادربهداشتی دامپزشکی شرکت داشتند.
وی دراین کارگاه آموزشی ضمن بیان مطالبی در خصوص سیر ابتلا وراههای پیشگیری ازبروزاین بیماری شامل خودداری از ،تماس با ترشحات ،خون ،لاشه و آلایش دام ذبح شده، گزش کنه و.... ،در خصوص رعایت نکات بهداشتی وایمنی فردی در محیط کشتارگاه به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه- کنگو  توضیحاتی ارائه نمود.
 دکتر اقدمی همچنین به پرسنل کشتارگاه تاکید کرد: هنگام کار در کشتارگاه از ماسک،لباسکار، دستکش وعینک مناسب استفاده نموده و پس از انجام کار نسبت به شستشو وضدعفونی دستها ،وسایل ولباس کار اقدام نمایند.
وی همچنین تاکید کرد پرسنل کشتارگاههای دام پیش از آغاز به کار از عدم وجود خراش وجراحات پوستی مطمئن شوند.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فسا:
مردم از خرید هرنوع فرآورده خام دامی از دستفروشان سیار اجتناب کنند


در پی تشدید نظارت بهداشتی بر تهیه، تولید و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح شهرستان فسا، طی یکماه گذشته پرونده 8 متخلف بهداشتی به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضایی ارسال شده است 
دکتر فرزین سلیمانپور افزود: طی این مدت 3 لاشه گوسفند (کشتار غیرمجاز) بدون مهر دامپزشکی به وزن 54 کیلو گرم، 87 کیلو گرم تخم مرغ فاسد، 44 کیلوگرم ماهی حرام گوشت و 231 کیلوگرم گوشت گاو به علت فساد در بازرسی از مراکز عرضه کشف ومعدوم شد.
وی بیان داشت: 4 دستگاه خودرو نیز به دلیل فروش ماهی و مرغ زنده به شکل سیار و غیربهداشتی توقیف شد.
وی به شهروندان توصیه کرد به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای مشترک بین انسان و دام از خرید هرنوع فرآورده خام دامی شامل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ،.... از دستفروشان و خودروهای دوره گرد اجتناب کنند.

 

------------------------------------

 

کارشناس نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد اعلام کرد:
فریب فروشندگان دوره گرد را نخورید


کارشناس نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد از معدوم سازی 500 کیلو گرم فراورده های غیربهداشتی و حرام از فروشندگان دوره گرد خبر داد.

جبار ملکی در این باره اظهار داشت: این ماهی ها به نام گربه ماهی و بدون پولک و دارای سبیل بلند بوده که از دیگر ماهیان متمایز کرده و سمی می باشد. محل اصلی زندگی آن در اقیانوس هند – مجمع الجزایر مالاریا و پراکنش آن در سراسر سواحل شمالی دریای عمان و بخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر می باشد. این ماهی با اندازه متوسط در آبهای نزدیک بستر سطح دریا در دریاهای گرمسیری و نیمه گرمسیری تقریبا در تمام دنیا پراکنده است. صید این ماهی در ایران در فصل بهار در مناطق جنوبی و بندری افزایش پیدا می کند.
وی در ادامه اضافه کرد: در پی بازرسی های متعدد از سطح شهر مقدار 500 کیلوگرم از گربه ماهی ضبط و پس از طی مراحل قانونی معدوم گردید و خاطی نیز به مراجع قضایی معرفی گردید.
این گونه ماهی ها از نظرشرعی و فتوای مراجع تقلید حرام بوده و به دلیل اینکه افراد دوره گرد فاقد مکان ثابت وهرگونه مجوز بهداشتی وسردخانه ای مناسب جهت حمل و نگهداری انواع ماهی می باشند،‌ خرید این گونه ماهی ها می تواند باعث مسمومیت وحتی در موارد شدید باعث مرگ افراد گردد.
ملکی از همشهریان خواست از خرید هر نوع ماهی از فروشندگان دوره گرد خوداری گردد و برای اطمینان بیشتر از فروشگاه های مرغ وماهی که دارای مجوز بهداشتی، پروانه کسب و تحت نظارت دامپزشکی هستند خریداری گردد.

--------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی هندیجان خبر داد :
صادرات ماهی "مید" از مرز شلمچه به کشور عراق


مدیر شبکه دامپزشکی هندیجان از صادرات ماهی "مید" از طریق مرز شلمچه به کشور عراق خبر داد.
مهران اکبری اظهار کرد: با تلاش بی‌وقفه پرسنل شبکه دامپزشکی هندیجان، ماهی "مید" صید شده در این بندر از طریق مرز شلمچه به کشور عراق صادر شد.

وی افزود: مأموران نظارتی شبکه دامپزشکی این منطقه با بازرسی‌های مداوم بهداشتی در ساعات اداری و غیراداری، محموله‌های صادراتی به عراق را به شدت کنترل می‌کنند.

مدیر شبکه دامپزشکی هندیجان تصریح کرد: همه تلاش این اداره در راستای صادرات با رعایت بهداشت و استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه شبکه دامپزشکی هندیجان در خصوص ارائه خدمات مطلوب نظارتی بهداشتی به شهروندان از هیچ کوششی فروگذار نیست، گفت: عرضه گوشت قرمز و سفید به شهروندان چه در داخل کشور و چه خارج همواره ارتباط مستقیم با سلامت آنها دارد.

اکبری خاطر نشان کرد: اگر این روند بدون نظارت مأموران بهداشتی صورت پذیرد ممکن است خطراتی را برای مصرف مردم به جای بگذارد.

وی از شهروندان خواست که گوشت مصرفی و مورد نیاز خود را از اماکن معتبر خریداری کنند.

مدیر شبکه دامپزشکی هندیجان اضافه کرد: امیدواریم با تلاش و تعامل مضاعف شهروندان و مردم، سطح کمی و کیفی خدمات‌دهی این مرکز بیش از پیش ارتقا یابد.

وی در پایان گفت: حمایت و توجه بیشتر مسئولان در این زمینه می‌تواند عامل اصلی رشد روزافزون صادرات و شکوفایی اقتصاد منطقه باشد.

 

نظر شما
ادامه