کد خبر: ۹۰۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو برای خیلی از افراد جامعه واگیردار نیست.
نایب رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران با اعلام این مطلب گفت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو چندی است که در استان‌هایی چون خراسان، سیستان و بلوچستان و فارس شیوع پیدا کرده است.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم افزود: این بیماری در استان‌های فوق به‌دلیل ورود دام‌های قاچاق و غیربهداشتی رواج داشته و عدم رعایت از سوی قصابان و کسانی که با آلایش‌های دامی سروکار دارند، باعث شده که عده‌ای نیز دچار چنین بیماری شوند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این بیماری در دام‌ها به‌صورت تبی خفیف بروز می‌کند، قصابان و کسانی که ذبح دام را انجام می‌دهند، باید تحت نظر سازمان دامپزشکی و با توجه به آنکه دام‌های تب‌دار را نباید ذبح کرد، نسبت به رعایت موازین اقدام کنند.

دباغ‌مقدم ادامه داد: دو قشر از جامعه بیشتر در معرض سرایت به بیماری فوق هستند که دسته اول شامل قصابان و کسانی است که با فرآورده‌ها و آلایش‌های دامی مواجه هستند و دسته دوم گروه پزشکی و پرستاری است که با بیماران مبتلا سروکار دارند.

وی تصریح کرد: این بیماری مردم عادی را مبتلا نخواهد کرد، مگر آنکه با اماکن غیربهداشتی، دام‌های بیمار آلایش‌های دامی و یا در معرض کنه‌هایی که با دام‌های بیمار سروکار دارند، قرار گیرد.

رعایت موازین بهداشتی و ضوابط سازمان دامپزشکی تضمین سلامت جامعه را به ارمغان دارد

این مقام مسئول یادآور شد: مردم جامعه باید بدانند که تهیه گوشت و سایر فرآورده‌ها از مراکز معتبر تحت نظارت سازمان دامپزشکی هیچ مشکلی برای آنها به‌وجود نخواهد آورد و می‌توان به مردم اطمینان خاطر داد که بیماری خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو همچون آنفلوآنزا واگیردار نیست و نگرانی خاصی برای مردم شهرنشین نخواهد داشت، به شرط آنکه ذبح دام‌های قربانی خود را در مراکز و کشتارگاه‌های تعبیه‌شده توسط دامپزشکی انجام دهند و از مصرف گوشت تازه تا 24 ساعت خودداری کنند و آن را در یخچال نگهداری کنند.

دباغ‌مقدم تأکید کرد: بیمارانی که مبتلا به تب کریمه کنگو باشند، دارای علائمی همچون تب بالا، خونریزی داخلی و زیر پوستی هستند و علائم آنها به‌سادگی قابل تشخیص است.

وی در پایان اظهار داشت: با رعایت موازین بهداشتی و ضوابط تعیین‌شده از سوی سازمان دامپزشکی هیچ‌یک از افراد جامعه در معرض ابتلا قرار نخواهند گرفت.

 

خبر مرتبط :

برچسب ها: تب کریمه کنگو،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر یار علی
|
-
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
0
0
....................... در 22 استان کشور بیماری اندمیک است و کنه های هیالوما مثبت دارند این چه ربطی به قاچاق دام دارد و مگر شهر مشهد با چندین مرگ و ابتلا جزو شهر ها نیست و مردمش روستا نشین هستند مسئله اینست که وزارت بهداشت گزارش موارد ابتلا را هیچگاه منتشر نمی کند و اگر خانواده این انترن هم خود پزشک و مسئول نبودند منتشر نمی شد
دکتر
|
-
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۵
0
0
وقتی در .... کشتارگاهها از جمله در ... یا پیش سردکن وجود ندارد یا از ان استفاده نمیشود ایا بازهم مردم در معرض بیماری نیستند و تازه تکلیف کشتارهای کنار جاده یا در روستاها یا غیر مجاز چه میشود فکری تدبیری برنامه ای کاری حداقل جلسات تشریفاتی تعطیل شود کمک بزرگیست
نظر شما
ادامه