کد خبر: ۸۹۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - نشست یکروزه مدیران گروه مبارزه با بیماری های دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با دستور کار کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با حضور مدیران مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش، سازمان دامپزشکی کشور و انستیتو پاستور ایران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در این نشست در مورد نقش دامپزشکی در کنترل بیماری تب کریمه کنگو گزارشی ارایه کرد.
دکتر محسن مشکوة در این نشست بیماری تب کریمه کنگو را یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی عنوان کرد که در نخستین بار در کریمه (شوروی سابق) در سال 1944 گزارش شد و در سال 1956 نیز در کنگو گزارش شد و به همین دلیل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو لقب گرفت..
وی با تاکید بر اینکه، این بیماری در کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپای شرقی به عنوان بیماری بومی گزارش شده است، اظهار کرد: در سطح منطقه نیز در کشورهای روسیه، کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، کویت، عربستان و ایران به عنوان بیماری بومی شناخته می شود.
معاون سازمان دامپزشکی کشور، افزود: مخزن بیماری مهره داران کوچک مانند انواع موش، جوجه تیغی، سنجاب و خرگوش می باشد و کنه ها بعنوان ناقل و حتی مخزن ویروس شناخته می شود..
به گفته وی انسان و حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و شتر مرغ توسط کنه ها به منظور خونخواری گزیده و از این طریق به ویروس بیماری مبتلا می شوند.
این مقام مسئول تشریح کرد: نشانه این بیماری در حیوانات تنها با علایمی چون تب مختصر همراه است و بعد از یک هفته نیز کاملا بهبود می یابند.
به گفته معاون سازمان دامپزشکی کشور، در صورتی که حیوان بیمار در هفته ی اول آلودگی و هنگامی که هنوز ویروس در خون دام وجود دارد کشتار شود، خون، خونابه و سایر ترشحات و اندام هایی نظیر کبد می تواند برای افرادی که با این حیوان سر و کار دارند مخاطره آمیز باشد.
این مقام مسئول اضافه کرد: انسان ها از طریق گزش کنه ها، از طریق خون و ترشحات حیوانات آلوده و همچنین از طریق افراد بیمار احتمال آلوده شدن دارند که برای مراقبت و مبارزه با این بیماری آموزش و اطلاع رسانی در سطح جوامع در معرض خطر، نمونه برداری از دام ها در کانون های گزارش شده، بهسازی و بازسازی دامداری های سنتی و توسعه دامداری ها و کشتارگاههای صنعتی توسط سازمان دامپزشکی کشور در دستور کار قرار گرفته است..
وی همکاری های بین بخشی و همچنین همکاری در پروژه های مطالعاتی و پژوهشی را از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمینه مراقبت و مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو ذکر کرد.
به گفته معاون سازمان دامپزشکی کشور، برای مبارزه با انگل های خارج بدن دام و ناقلین ویروس کریمه کنگو سمپاشی و حمام دام ها در نظر گرفته می شود که به این ترتیب در سال گذشته 31 میلیون نوبت سر در بدن دام و 101 میلیون میلیون متر مربع جایگاه دام در سراسر کشور سمپاشی شد.

این خبر در حالی در سایت سازمان دامپزشکی کشور منتشر شده که تاکنون این سایت از انتشار خبر فوت دو هموطن در مشهد بر اثر ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پرهیز نموده است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
من فکر می کنم ، پس هستم. دکارت
|
-
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۴
0
0
آقای دکتر مشکوه ، با عرض سالم و خسته نباشید. بفرمایید که در سال گذشته چند هزار لیتر سم ضد کنه توسط سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل دامپزشکی استانها در بین دامدارن زحمتکش کشور توزیع شده است. با تشکر.
نظر شما
ادامه