کد خبر: ۸۹۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - یک پزشک متخصص گفت : گوشت باید از قصابی‌هایی خریداری شود که از کشتارگاه‌های صنعتی و تحت نظارت سازمان دامپزشکی دام می‌خرند.

دکتر مسعود مردانی افزود : هنگامی که افراد برای نذر، حیوانی را قربانی می‌کنند نباید به هیچ وجه در تماس مستقیم با خون حیوان قرار گیرند و لازم است از گان، ماسک و دستکش برای این کار استفاده کنند. علاوه بر آن زنان خانه دار هنگام استفاده از گوشت‌ تازه باید دستکش به دست کنند.این فوق تخصص بیماریهای عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف گوشت ممکن است باعث ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شود، اظهار کرد: پس از گذشت 24 ساعت از ذبح حیوان به علت جمود نعشی در حیوان، گوشت او آلوده نیست و مصرف آن موجب ابتلا به بیماری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: انسان در اثر تماس با خون یا فرآورده‌های یک حیوان آلوده ممکن است دچار این بیماری شود. یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری از طریق نیش کنه‌هایی است که از خون حیوانات آلوده تغذیه می‌کنند و انسان را می‌گزند.وی با بیان اینکه مبتلایان به تب کریمه کنگو منبع مهمی برای انتقال آلودگی به انسان‌های دیگر هستند، اظهار کرد: پزشکان و پرستاران هنگام مراقبت از مبتلایان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو لازم است اصول بهداشتی را رعایت کنند چرا که یکی از دانشجویانی که یک سال به پایان تحصیلش باقی مانده بود به علت کم توجهی به اصول مراقبت‌های بهداشتی به این بیماری مبتلا شد و در مشهد فوت کرد.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی در ادامه اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس شیوع بیشتری دارد و حتی در کرمان، چهار محال و بختیاری و استانهای شمالی کشور مانند خراسان دیده می‌شود به ویژه استانهایی که از کشورهای همسایه مانند افغانستان دام وارد می‌کنند آمار بیشتری از ابتلا به این بیماری دارند.

بدن درد، سردرد و آنفلوآنزا از جمله علائم این بیماری است
وی درباره علائم بیماری تب خونریزی دهنده کنگو گفت: بدن درد، سردرد و آنفلوآنزا از جمله علائم این بیماری است. در این مرحله نمی‌توان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را با عفونت‌های ویروسی تفکیک کرد اما به مرور گلبول سفید و پلاکت خون مبتلایان به تب کریمه کنگو کاهش وآنزیم‌های کبدی آنها افزایش می‌یابد و وارگان‌های مختلف بدن خونریزی می‌کنند. این خونریزی ابتدا از بینی آغاز می‌شود و ممکن است لثه، معده نیز دچار خونریزی شوند.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: اگر بیماری علاوه بر سردرد، تب، بدن درد، دچار خونریزی از بیش از یکی از اندامهای بدن شد احتمال دارد او به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دچار شده باشد. می‌توان با آزمایش اختصاصی این بیماری که در انستیتو پاستور انجام می شود متوجه شد که فرد به این بیماری مبتلاست یا نه.

ریباویرین داروی بسیار موثری در درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است
وی با اشاره به درمان بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: خوشبختانه درمان موثری برای این بیماری وجود دارد و مبتلایان به این بیماری می‌توانند قرص ریباویرین مصرف کنند. این دارو به رایگان در تمام مراکز بهداشتی و درمان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

عضو کمیته علمی کشوری تب‌های خونریزی دهنده وزارت بهداشت افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در ایران بین 10 تا 50 درصد از مبتلایان به تب کریمه کنگو ممکن است فوت کنند البته در سالهای اخیر به علت تشخیص و درمان به موقع با قرص ریباویرین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری در ایران کاهش پیدا کرده است.

مردانی در پایان گفت: بر اساس مطالعه تحقیقاتی که در سال 2003 انجام دادیم مشخص شد که ریباویرین داروی بسیار موثری در درمان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو
|
-
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
0
0
متاسفانه در شهر ارومیه در استان اذرغربی گوشت بدون مهر در قصابیها وجود دارد فردی میگفت علت این کار این است که دامپزشکی از شهر دور ودر روستا واقع است و کارمندان نمیتوانند نظارت کنند لطفا اطلاع رسانی کنید
نظر شما
ادامه