کد خبر: ۸۹۳۹

حکیم مهر - سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل گفت: با وجود این‌که چهار کشتارگاه صنعتی برای استان ‌پیش‌بینی شده، اما هنوز از کمبود کشتارگاه‌های صنعتی رنج می‌بریم.
دکتر صادق صالحی در بازدید از وضعیت احداث کشتارگاه صنعتی خلخال اظهار داشت: از چهار کشتارگاه صنعتی پیش‌بینی شده برای شمال، مرکز و جنوب استان تنها یک کشتارگاه در پارس‌آباد راه‌اندازی شده که این واحد صنعتی نیز با مشکلات اقتصادی ناشی از پایین بودن سطح کشتار دام روبه‌رو است.

وی از ساماندهی کشتار دام در سطح شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان با راه‌اندازی کشتارگاه‌های نیمه‌صنعتی خبر داد و افزود: برنامه جدید دامپزشکی کشور در زمینه ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی بزرگ با توجه به نداشتن توجیه اقتصادی لازم برای اجرای این طرح‌ها تغییر یافته و برنامه‌ها بر ایجاد کشتارگاه‌های نیمه‌صنعتی با سرمایه‌گذاری کمتر و اجرای طرح‌های زودبازده با صرفه اقتصادی در سطح مناطق کوچک و شهرستان‌های کم برخوردار متمرکز شده است.

صالحی تصریح کرد: احداث انواع کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی و نیز معاینه و درمان دام و طیور در سطح کشور به بخش خصوصی واگذار می‌شود و بر این اساس طرح‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اجرا می‌شود که دارای توجیه اقتصادی و بهره‌وری بیشتر برای مجریان این طرح‌ها باشد.

این مسئول اضافه کرد: عملیات اجرایی کشتارگاه صنعتی شهر خلخال که از دو سال پیش توسط بخش خصوصی آغاز شده، هم اکنون تعطیل شده و سرمایه‌گذار این پروژه انصراف کتبی خود را از ادامه کار اعلام و قصد تغییر کاربری این پروژه به رغم هزینه بیش از 10 میلیارد ریال برای آن را دارد.

وی بیان کرد: هم اکنون از چهار کشتارگاه صنعتی پیش‌بینی شده برای شمال، مرکز و جنوب استان در شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال تنها یک کشتارگاه در پارس‌آباد راه‌اندازی شده و این واحد صنعتی نیز با مشکلات اقتصادی ناشی از پایین بودن سطح کشتار دام روبه‌رو است.

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت موجود دام و نیاز به تأمین گوشت مورد نیاز مردم براساس رعایت تمام موازین بهداشتی گزینه مناسب برای حل مشکل ادامه کار کشتارگاه‌های سنتی در سطح شهرستان‌های استان تنها راه‌اندازی کشتارگاه‌های نیمه‌صنعتی با به کارگیری سرمایه بخش خصوصی است.

صالحی گفت: ادامه فعالیت کشتارگاه سنتی شهرداری خلخال با وضعیت موجود سلامتی شهروندان و مصرف‌کنندگان گوشت قرمز این شهر را تهدید و ادامه کار این واحد در شرایط فعلی به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

وی افزود: با توجه به نیمه‌کاره رها شدن کشتارگاه صنعتی خلخال و قطع امید از ادامه کار آن، سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی برای ایجاد و راه‌اندازی کشتارگاه نیمه‌صنعتی در حوالی روستای مجره شهرستان خلخال اعلام آمادگی کرده است.

صالحی تصریح کرد: با راه‌اندازی این کشتارگاه که در مقایسه با نوع صنعتی آن بار مالی کمتری داشته و به هزینه بسیار کمتری برای احداث و تجهیز دارد مشکل کشتارگاه سنتی شهرداری خلخال حل و با هدایت قصابان برای کشتار روزانه خود به کشتارگاه نیمه‌صنعتی، کشتارگاه سنتی دام خلخال را برای همیشه تعطیل می‌کنیم.

 

نظر شما
ادامه