کد خبر: ۸۸۹۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
در این مؤسسه 60 درصد واکسن‌های طیور، پنج نوع از شش واکسن استراتژیک در حوزه انسانی و 95 درصد از واکسن‌های دامی تولید می‌شود / تولید 15 نوع واکسن جدید که طی مدت سه سال دانش فنی آن را لازم است به‌دست بیاوریم، در دستور کار است...

حکیم مهر - در صورت حمایت مالی از مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، امکان تولید اکثر واکسن‌های وارداتی در داخل کشور وجود دارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اعلام این مطلب در نشست خبری که در محل این مؤسسه برگزار شد، گفت: در این مؤسسه 60 درصد واکسن‌های طیور، پنج نوع از شش واکسن استراتژیک در حوزه انسانی و 95 درصد از واکسن‌های دامی تولید می‌شود.

دکتر هادی فامیل قدکچی افزود: این مؤسسه دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالایی است که در صورت حمایت می‌توانیم از واردات بسیاری از واکسن‌ها ازجمله واکسن آنفلوآنزای انسانی که سالانه 10 میلیون یورو از ارز کشور را خارج می‌کند، جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از پروژه‌ها نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی است تا اجرای آنها آغاز شود که ازجمله آن می‌توان به سه پروژه مهم واکسن در حوزه پزشکی اشاره کرد.

تولید 15 نوع واکسن جدید در دستور کار

این مقام مسئول با اشاره به تولید 15 نوع واکسن جدید ادامه داد: تولید 15 نوع واکسن جدید که طی مدت سه سال دانش فنی آن را لازم است به‌دست بیاوریم، در دستور کار است.

فامیل قدکچی تصریح کرد: این مؤسسه دارای پیشرفت‌های بسیار مناسبی طی سال‌های اخیر بوده، به‌گونه‌ای که در زمینه تولید سرم‌های درمانی ضدمار و عقرب‌گزیدگی به نتایج بسیار مثبتی دست یافتیم که اگر بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم، ظرفیت صادراتی بسیار مناسبی ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: لازم است برای اثرپذیری بیشتر واکسن‌های دامی به نحوه استفاده و شرایط نگهداری و استفاده آن دقت شود. در غیر این صورت، تأثیری نخواهد داشت.

فامیل قدکچی تأکید کرد: در دو سال گذشته واکسن تب برفکی مورد نیاز برای کشور از تولیدات داخلی این مؤسسه تأمین شد و هیچ واکسن وارداتی وجود نداشت.

خبرگزاری ایسنا هم مشروح این نشست را به شرح زیر منتشر کرد :

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تولید 15 نوع واکسن جدید در حوزه‌های دامی و انسانی با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد تومان در موسسه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر هادی قدکچی که در نشستی خبری در محل موسسه سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: این موسسه قریب به 90 سال قدمت دارد و در طول این مدت فعالیت‌های گسترده ای در حوزه تولید واکسن‌های دامی و انسانی داشته است. تولید واکسن در این حوزه‌ها یک مساله‌ استراتژیک است و سرمایه‌های عظیمی در دنیا در جهت معطوف کردن توانمندی دولت‌ها به این سمت هدایت شده است.

وی خاطرنشان کرد: بشر به دنبال راهکارهای جدیدی برای مقابله با بیماری‌های تهدید کننده است که در این راستا دوران استفاده از دارو به پایان رسیده و فرآورده‌های نوترکیب و واکسیناسیون برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان‌های شایع انسانی در راه هستند که طی سال های آینده به قیمت‌های بالایی عرضه خواهند شد.

رییس موسسه رازی افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی در کشورهای توسعه یافته تولید واکسن‌هایی را در دستور کار خود دارند که از نظر حجمی قابل توجه نیست اما از نظر ارزی رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند. لذا، رسالت موسسه‌ تحقیقات و سرم‌سازی رازی تولید واکسن‌هایی است که کشورهای توسعه یافته رغبتی به ساخت آنها ندارند و همچنین دستیابی به دانش فنی تولید واکسن‌هایی که در آینده کشورهای توسعه یافته از طریق دانش فنی کسب شده قصد کنترل ما را خواهند داشت.

قدکچی تصریح کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی هم اکنون در حوزه‌ی واکسن‌های دامی 95 درصد کل نیاز کشور و در حوزه‌ی طیور نزدیک به 60 درصد از این نیاز را تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: موسسه‌ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی پنج نوع از شش نوع واکسن استراتژیک موجود در حوزه‌ واکسن‌های انسانی را در خط تولید خود دارد.

قدکچی با اشاره به توانمندی‌های موسسه‌ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: اگر اعتبارات لازم در اختیار موسسه قرار گیرد می‌توانیم سایر واکسن‌‌هایی را که از خارج کشور وارد می‌شوند در داخل تولید کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این که راه‌اندازی ساختمان مربوط به تولید واکسن‌های پزشکی از سال 86 در موسسه در حال پیگیری است خاطرنشان کرد: نیاز ریالی ما بسیار کمتر از ارزی است که برای واردات از کشور خارج می‌شود. به عنوان مثال، برای واردات واکسن آنفلوانزای انسانی بالغ بر 10 میلیون یورو هزینه می شود و این در حالی است که برای تولید این محصول در داخل کشور نیازمند ارزی کمتری خواهیم بود.

قدکچی با اشاره به توانمندی دانشمندان ایرانی در جهت بومی سازی واکسن‌ها در داخل کشور تصریح کرد: موسسه‌ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در سال 90 نسبت به سال 89 بالغ بر 57 درصد رشد در کل محصولات تولیدی خود داشته است. همچنین در جهت تولید واکسن پزشکی بالغ بر 64.75 درصد رشد داشته‌‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو واکسن از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی رونمایی شد؛ واکسن استرپتوکوکوزوس ماهی که علاوه بر رونمایی به بازار نیز عرضه شد و واکسن گامبوروی طیور که در حال حاضر زمینه‌های تولید انبوه آن فراهم شده است. البته در زمان رونمایی این محصول رییس جمهور نیز قول پیگیری برای رفع مشکلات موسسه را در جهت تولید این محصول داده بود.

قدکچی در ادامه با اشاره به تولید واکسن‌های انسانی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تصریح کرد: در حال حاضر برای تولید مجدد واکسن «ام ام آر» که بنا به دلایل فنی متوقف شده بود منتظر مجوز از سوی وزارت بهداشت هستیم.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه گفت: محصول «DTP» هم که تولید آن سه سال متوقف شده بود در هفته‌ جاری توانست آزمایشات تضمینی را بگذراند و برای ارائه به به وزارت بهداشت آماده است.

وی افزود: در مدت سه سال توقف تولید این محصول حدود سه یورو در هر دوز برای واردات آن از خارج هزینه شده است.

قدکچی در ادامه خاطرنشان کرد: تهیه فرمولاسیون ترکیب واکسن تتراوالان، DTP و هپاتیت به منظور تزریق به صورت همزمان در یک واکسیناسیون را آغاز کرده ایم.

رییس موسسه‌ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: این موسسه دانش فنی تولید واکسن ضد مارگزیدگی و عقرب گزیدگی را سالیان سال است که با تلاش اعضای هیات علمی خود کسب کرده و هم اکنون نیاز کشور را به صورت انبوه و صددرصد در این حوزه تامین می‌کند.

وی افزود: مرکز تصفیه سرم موسسه قصد دارد با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه علاوه بر تامین نیاز داخلی برای صادرات به سایر کشورها نیز تولید محصول داشته باشد.

به گزارش ایسنا، قدکچی تصریح کرد: در حال حاضر هر آمپول 5 سی‌سی از آنتی‌ سرم‌های درمانی مصرف انسانی معادل یک بشکه نفت یعنی در حدود 100 یورو از جانب کشورهای همسایه خریدار دارد.

وی گفت: در سال گذشته تولید واکسن دو ظرفیتی فلج اطفال در موسسه آغاز شد که فرمولاسیون این واکسن نیز از سوی وزارت بهداشت تغییر پیدا کرده و در اختیار موسسه قرار گرفته است.

قدکچی با اشاره به خدمات آموزشی موسسه از راه‌اندازی دوره‌های تخصصی دکتری پژوهشی در موسسه خبر داد.

وی در ادامه گفت: موسسه به لحاظ مسوولیت خود در حوزه‌ تشخیص، 15 آزمایشگاه ملی در حوزه‌های دامی و مشترک میان انسان و دام دارد که برخی از آنها رفرنس بین‌المللی هستند. همچنین در حوزه‌ فعالیتهای پژوهشی نیز شاهد انجام طرح‌های تحقیقاتی مصوب در موسسه هستیم.

قدکچی افزود: یکی از حوزه‌هایی که در موسسه به آن ورود پیدا کرده‌ایم تبدیل دانش فنی موجود به ثروت است که تاکنون در این زمینه موفق بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: دستیابی به دانش فنی تولید واکسن روغنی تب برفکی از دستاوردهای مهم موسسه است که اقدامات اولیه برای تولید سریع آن در حال انجام است تا بتوانیم به عنوان فرآورده‌ی جدید عرضه کنیم.

قدکچی اظهار کرد: در حوزه‌ تولید واکسن‌های دامی و دامپزشکی IOE که نماینده‌ آن در ایران سازمان دامپزشکی کشور است بر محصولات ما نظارت دارد چه بسا واکسن‌های دامی تولید شده در موسسه پس از طی دوره‌های کنترل در سازمان دامپزشکی نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد. ت.

وی در ادامه با اشاره به قدمت فعالیت موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و انستیتو پاستور ایران گفت: این دو مرکز از نظر قدمت یکسان هستند و در کنار هم رشد کرده‌اند. اما موسسه واکسن و سرم سازی رازی در زمینه تولید، دانش فنی را بومی سازی کرده‌ و در حال حاضر دانش فنی تولید 60 تن فرآورده از انسان تا ماهی را در اختیار دارد. ما حتی تولید آنتی سرم‌های ضد عنکبوت گزیدگی را هم در برنامه‌های خود داریم اما انستیتو پاستور در حوزه‌ی تولید واکسن‌های ب‌ث‌ژ و هپاتیت فعالیت می‌کند البته موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی در زمینه‌ی تولید تترا والان، DTP و هپاتیت همکاری مشترکی با انستیتو پاستور ایران دارد که فرمولاسیون تهیه‌ آنها توسط موسسه و فیلینگ نیز توسط انیستیتو پاستور انجام می‌شود.

وی افزود: برای تولید پنتا والان نیز با همکاری موسسه‌ی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و انیستیتو پاستور تترا والان را فرموله کرده و ساختیم.

قدکچی تصریح کرد: تولید واکسن ضدعامل مننژیت کودکان در موسسه در حال پیگیری است که البته باید گفت تکنولوژی تولید آن را از خارج از کشور وارد کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه گفت: در حوزه‌ سرطان تولید واکسن ضد سرطان گردن رحم از برنامه‌های این موسسه است که این واکسن در حال حاضر توسط دو شرکت خارجی تولید می‌شود که به دلیل قیمت بالا واردات آن به کشور انجام نشده است. این واکسن 90 درصد از بروز سرطان گردن رحم در دنیا جلوگیری می‌کند. وی در مورد صادرات محصولات موسسه به خارج از کشور گفت: موسسه‌ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و انستیتو پاستور با حمایت وزارت بهداشت و با همکاری WHO در نظر دارد طی یک برنامه‌ دو ساله صادرات محصولات به خارج از کشور را داشته باشد.

وی گفت: در سال جاری نیز رونمایی از محصولات جدید را خواهیم داشت. همچنین صادرات و فروش دانش فنی در خارج از کشور نیز جزو برنامه‌های این موسسه است.

 

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک 83
|
-
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
0
0
حکیم مهر عزیز وعده پیگیری افزایش بیش از دو برابری واکسنهای دام و طیور رازی را که فراموش نکردید؟
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
0
0
افزايش 115 درصدي واكسن بعد 69درصدي بعد 9واكسن جديد بعد 15 واكسن مرحمت فرموده فقط يك واكسن در مديريت خودش بدون اشكال و به شكل صنتعتي ارائه فرمايند چون پروسه معرفي واكسن كه خلق الساعه نيست كه آدم از خواب بيداربشود و يك واكسن جديد معرفي كند. كمي تعقل و تدبير در انتشار اخبار علمي ضروري است
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
0
0
....................نمي توان گفت
نظر شما
ادامه