کد خبر: ۸۷۷۷

حکیم مهر - ترکیب گیاهی برای ترمیم زخم‎های پوستی و برش‎های جراحی در دام در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد ساخته شد.
به گفته امین دبیلی نصرآبادی دانشجوی دکتری دامپزشکی دانشگاه شهرکرد و مجری این طرح مساله درمان صحیح و مراقبت از زخم به منظور افزایش سرعت بهبودی، جلوگیری از مزمن شدن و عفونت آنها یکی از مهم‎ترین مسائلی است که علم پزشکی و دامپزشکی با آن روبرو بوده و از دیرباز داروهای شیمیایی برای  تسریع روند ترمیم زخم به کار گرفته شده‎اند که اکثر آنان دارای نواقص، محدودیت‏ها و اثرات جانبی متعددی هستند.
وی افزود: در این راستا ترکیب گیاهی(Aria cream) به عنوان یک ترکیب ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد توموری، التیام بخش و آنتی اکسیدان برای درمان زخم‏های جراحی، ضایعات پوستی و تخریش‎ها مورد ارزیابی قرار گرفته و فرموله شده است.
نصرآیادی افزود: نتایج این یافته علمی که با همکاری دکتر ایرج کریمی و جهانگیر کبوتری از اعضای هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد و مشاوره‎های دارویی دانشجویان دکتری تخصصی دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی تهران به دست آمده تحت عنوان بررسی اثرات ترمیمی مشتقات اسانس گل میخک و عصاره هیدروالکلی ریواس(آریا کرم) در بیستمین کنگره فیزیولوژی و فارمارکولوژی ایران نیز ارائه شده، به کاهش درد و خارش به خصوص در حیواناتی که به علت دستکاری زخم‏های جلدی باعث خونریزی و عفونت‏های ثانویه شده‎اند، کمک می‎کند.
وی ادامه داد: این ترکیب به عنوان یک گزینه دارویی در ترمیم زخم و ضایعات پوستی حیوانات به معاونت دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور و همچنین به معاونت دارو و درمان وزارت بهداشت برای بررسی‎های بیشتر و کاربردهای انسانی معرفی شده است.
نصرآبادی خاطرنشان کرد: پایین بودن دوز سلول کشی و عدم استفاده از مواد سنتتیک شیمیایی که باعث کاهش عوارض جانبی و جلوگیری از مقاومت آنتی‎بیوتیکی می‌شود، از مزایای ویژه این ترکیب به شمار می‎رود.
وی همچنین گفت: این ترکیب در جشنواره منطقه‎ای اختراعات کویر در یزد مورد ارزیابی قرار گرفته و به عنوان ترکیب جدید دامپزشکی از اداره ثبت مالکیت‎های صنعتی گواهی ثبت دریافت کرده است.

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه