کد خبر: ۸۶۱۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، همدان و آذربایجان غربی

 

با نظارت دامپزشکی استان زنجان صورت گرفت :
تولید 5 هزار تن گوشت دام در سال گذشته


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در سال گذشته بیش از 4 هزار و 849 تن گوشت دام اعم از گاو، گوسفند و بز با نظارت دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان تولید شده است.
محمد رشید کرمی اظهار داشت: به منظور ارتقای بهداشت عمومی و سلامت جامعه و تامین بهداشت فرآورده‌های خام دامی و افزایش سطح امنیت غذایی در جامعه برنامه‌های کنترل، نظارت و پیشگیرانه در سطح استان انجام گرفته که در این راستا با نظارت کارشناسان این اداره کل در سال گذشته 22 هزار و 619 راس گوسفند و بز در کشتارگاه‌های دام سطح استان زنجان کشتار شده است.

وی حاصل کشتار 22 هزار و 619 راس دام کوچک شامل گوسفند و بز را در استان زنجان تولید 427 هزار و 724 کیلوگرم گوشت گوسفند و بز اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تعداد گاو و گوساله‌های کشتار شده سال گذشته را در سطح کشتارگاه‌های استان زنجان 21 هزار و 119 راس اعلام و اضافه کرد: از این تعداد گاو و گوساله کشتار شده مقدار 4 میلیون و 421 هزار و 853 کیلوگرم گوشت گاو و گوساله در استان تولید شده است.

وی با اشاره به نظارت‌های انجام شده در بخش بهداشت فرآورده‌های خام دامی در کشتارگاه‌های دام استان زنجان تصریح کرد: در سال گذشته در حدود 36 هزار و 311 کیلوگرم از گوشت‌های تولید شده به دلیل غیر بهداشتی بودن ضبط و معدوم شده است.

کرمی از کنترل و نظارت مراکز عرضه گوشت استان زنجان توسط کارشناسان دامپزشکی خبر داد و گفت: در سال گذشته 19 هزار و 389 مورد بازدید از مراکز تولید و عرضه گوشت انجام شده است.

وی از برخورد با 446 مورد تخلف در واحدهای عرضه و نگهداری گوشت در سطح استان زنجان خبر داد و اضافه کرد: پس از بررسی‌های به عمل آمده 15 مورد از متخلفان به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: در سال گذشته با بازدیدهای به عمل آمده از واحدهای عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان 11 هزار و 163 کیلوگرم گوشت ضبط و معدوم شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌های دامپزشکی برای کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و تامین بهداشت فرآورده‌های دامی و افزایش سطح سلامت جامعه اضافه کرد: برنامه‌های متنوع آموزشی، مراقبتی، پیشگیری و کنترلی خاصی در این زمینه تدوین و اجرا شده است که در سال جاری هم ادامه می‌یابد.

کرمی جمعیت گاو و گوساله را در استان زنجان 150 هزار راس اعلام کرد و گفت: این ظرفیت تولید برای گاو و گوساله در واحد‌های دامداری صنعتی و همچنین سنتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان حدود یک میلیون و250 هزار راس گوسفند و بز وجود دارد، افزود: این تعداد گوسفند و بز به صورت سنتی در استان پرورش داده می‌شود.

 

-------------------------------

 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی همدان خبر داد:
ضبط 8 هزار و 650 کیلوگرم مواد خام دامی در استان


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی همدان گفت: در ایام نوروز 8 هزار و 650 کیلوگرم مواد خام دامی در استان ضبط و معدوم شد.
احمد خدابخشی اظهار کرد: در طرح تشدید نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی ویژه ایام نوروز یک هزار و 719 مرکز و تعداد 3 هزار و 635 مورد بازرسی بهداشتی توسط دامپزشکی انجام شده است.

وی افزود: به منظور ارتقای سطح بهداشت عمومی که یکی از وظایف مهم دامپزشکی محسوب می‌شود و در راستای نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع، و عرضه مواد خام دامی، طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه ایام نوروز از مورخ 22 اسفندماه سال 90 لغایت 13 فروردین‌ماه سال جاری به مرحله اجرا گذاشته شد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: در این راستا 24 اکیپ نظارتی در طول این ایام فعالیت کرده و از یک هزار و 719 مرکز تولید، توزیع، بسته‌بندی، رستوران و عرضه مواد خامی بازدید شد.

وی ابراز داشت: 3 هزار و 645 مورد بازرسی بهداشتی نیز به عمل آمده که در نتیجه این بازرسی‌ها متصدیان 18 مرکز فروش مواد خام دامی متخلف به مراجع قضایی معرفی و سه مرکز عرضه نیز تعطیل شد.

خدابخشی در پایان سخنان خود بیان کرد: با تلاش بازرسان بهداشتی 8 هزار و 650 کیلوگرم انواع گوشت قرمز، سفید و آلایش دامی غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شد.

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد :
رشد 80 درصدی بازرسی‌های دامپزشکی آذربایجان غربی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: بازرسی‌های بهداشتی دامپزشکی آذربایجان غربی در ایام نوروز نسبت به سال گذشته 80 درصد رشد را نشان می‌دهد.
شهرام دیلمقانی اظهار داشت: در ایام تعطیلات نوروز، 5 هزار و 928 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در این استان بازرسی شده است.

وی افزود: اجرای طرح ویژه بازرسی نوروزی توسط اکیپ‌های بازرسی بهداشتی دامپزشکی استان به مدت 21 روز برای نظارت بر مراکز عرضه انواع فرآورده‌های خام دامی برگزار شد.

دیلمقانی با بیان اینکه این تعداد بازرسی نسبت به مشابه سال قبل 80 درصد رشد دارد گفت: به منظور کنترل بهداشتی انواع گوشت و فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه و تولید، رستوران‌ها و غذاخوری‌های فعال در ایام تعطیلات نوروزی در سطح این استان اکیپ‌های ستادهای طرح تشدید کنترل و نظارت ویژه، با به کارگیری 49 نفر دامپزشک، بازرسان بهداشتی و نیروهای فنی در قالب 26 اکیپ ثابت و سیار، اقدام به نظارت و بازرسی بهداشتی کرده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: این بازرسان از مراکز عرضه انواع فرآورده‌های خام دامی گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و ماهی و 394 رستوران و غذاخوری بازرسی کردند که در این بازرسی‌ها 21 مورد تخلف به دادگاه معرفی و دو تن و 108 هزار و 53 کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی ضبط شده است.

 

نظر شما
ادامه