کد خبر: ۸۴۶۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر، کنگان و بردسیر

 

تولید موفقیت آمیز مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان بوشهر


تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک که همزمان با دهه فجر در بوشهر آغاز شده بود هم اکنون به بهره برداری رسیده است.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر با اعلام این مطلب گفت : پیرو برگزاری جلسات متعدد با پرورش دهندگان و کارشناسان دامپزشکی و دیگر ارگانهای مرتبط تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک که همزمان با دهه فجر آغاز شده شده بود هم اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است.
دکتر بحرانی افزود : زیر ساخت های آزمایشگاهی جهت پایش باقیمانده های آنتی بیوتیکی برای اجرای این طرح و همچنین دیگر فرآورده های خام دامی از تیر ماه سالجاری در آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان بوشهر فراهم شده بود .
مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر همچنین گفت : این طرح که با هدف ایمنی بیشتر در بحث مصرف مواد غذایی و با حمایت های سازمان دامپزشکی کشور آغاز گردید در چهار واحد مرغداری در سطح استان در حال اجراست که هم اکنون یک واحد با موفقیت  مرحله بهره برداری رسیده است و امیدواریم بتوانیم با همکاری پرورش دهندگان و ارگانهای همکار این طرح را در کل استان اجرایی نمائیم.

 

--------------------------

 

بازدید فرماندار کنگان از شبکه دامپزشکی این شهرستان


فرماندار شهرستان کنگان جهت آشنایی با فعالیتهای دامپزشکی شهرستان و بررسی مشکلات، از شبکه دامپزشکی این شهر در استان بوشهر بازدید نمود.


دراین بازدید دکتر انبارکی مطلق رئیس شبکه دامپزشکی کنگان ضمن تشکر از مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر بابت اعتباراتی که در امر تعمیر وتجهیز به این شبکه اختصاص داده است، گزارشی از فعالیتهای  یازده ماهه سال 90 شبکه تحت مسئولیت خود در امر مبارزه و نظارت بهداشتی ارائه نمود.

یزدان شناس فرماندار شهرستان کنگان هم که با فعالیت های دامپزشکی آشنا شده بود از این فعالیت ها قدردانی نمود و برای رفع مشکلات راهکارهایی ارائه کرد.

 

---------------------------

 

طرح ضربتی خونگیری و تست دام های سنگین شهرستان بردسیر مصوب شد


طرح ضربتی خونگیری و تست دام های سنگین شهرستان بردسیر از توابع استان کرمان از 15 فرودین 1391 برای مبارزه با تب مالت انجام می شود.
در جلسه ای که با حضور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ، روسای ادارت ستادی مرتبط و رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر در محل دفتر مدیرکل دامپزشکی استان کرمان جهت بررسی وضعیت بیماری برسلوز (تب مالت) و راهکارهای مبارزه با آن تشکیل شد، اجرای طرح ضربتی خونگیری و تست دام سنگین این شهرستان از 15 فروردین ماه سال 91 مصوب شد.

رئیس اداره برنامه و بودجه و دبیر جلسات اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به مشترک بودن بیمار بروسلوز(تب مالت) بین انسان و دام اظهار داشت : این بیماری در دام به جزء مواردی از سقط علامت بالینی (ظاهری) خاصی ندارد.
دکتر ندا نژاد معصوم افزود: برسلوز در انسان یک بیماری با هزینه های گزاف اجتماعی و درمانی ایجاد می نماید.
وی در خصوص راههای انتقال این بیماری گفت : مهمترین عوامل انتقال این بیماری از دام به انسان مصرف لبنیات غیره پاستوریزه و  تماس انسان با ترشحات دام آلوده به خصوص در زمان زایمان می باشد.
دبیر جلسات اداره کل دامپزشکی کرمان در خصوص مصوبات این جلسه هم گفت : مقرر گردید جهت بررسی وضعیت بیماری برسلوز در منطقه طرح ضربتی خونگیری و تست کامل جمعیت دام سنگین شهرستان بردسیر از 15 فروردین ماه سال 91 به مدت 15 روز کاری و با اعزام اکیپهای عملیاتی از سراسر استان با ثبت کامل اطلاعات واحدهای دامی و دامها اجرایی گردد .
نژاد معصوم با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از بیماریهای مشترک بیان داشت: در زمان اجرای این طرح اقدامات آموزشی اداره کل دامپزشکی استان کرمان تشدید خواهد شد.
به گفته وی از اقدامات آموزشی و ترویجی لازم در جهت افزایش سطح اگاهی مردم می توان هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی جهت انتقال از طریق بهورزان، توزیع برشورهای مرتبط، برگزاری کلاس جهت دامداران و غیره را نام برد.
مسئول اداره برنامه و بودجه اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از سدهای موجود در راه مبارزه با بیماری ها کمبود بودجه می باشد و در مورد بیماری برسلوز، به دلیل نیاز به پرداخت غرامت به دامدارانی که دام های آلوده آنها حذف گردیده این کمبود بودجه محسوس تر هم هست گفت: در این جلسه مصوب شد با توجه به توافقات اولیه با مسئولین جهت تامین هزینه های این طرح پیگیری در خصوص اخذ اعتبار لازم برای پرداخت غرامت موارد مثبت از سازمان دامپزشکی کشور و مقامات استانی با جدیت بیشتری صورت پذیرد.

 

 

نظر شما
ادامه