کد خبر: ۸۴۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - یادداشت / دامپزشکی در خدمت بهداشت عمومی جامعه / دکتر علیرضا رفیعی‎پور - رئیس شبکه دامپزشکی تربت حیدریه

 (دکتر علیرضا رفیعی پور)

بسمه تعالی

در مبحث بهداشت عمومی باید دامپزشکان و پرسنل دامپزشکی را متولیان اصلی آن دانست که در اجرا و انجام آن سهم به سزایی ایفا می نمایند.

دانش آموختگان دامپزشکی نخست  از راه تضمین سلامت و کیفیت مواد غذایی با انجام بازرسی بهداشتی گوشت در کشتارگاه ها و کنترل و بازرسی کیفیت تهیه مواد غذایی با منشاء دامی وارد خدمات بهداشت عمومی می شوند.

اطلاعات وسیعی هم که دامپزشکان در زمینه بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام دارند باعث شده تا جامعه به اهمیت نقش دامپزشکی در شناخت و پیشگیری و کنترل این بیماریها و ارزش فعالیتهای دامپزشکی در اکثر زمینه های بهداشت عمومی و بهداشت تغذیه و مواد غذایی و غیره پی ببرد.

فعالیتهای حیاتی دامپزشکی می تواند در زمینه مسائل بهداشتی به قدری توسعه یابد تا دامپزشکان و پزشکان بتوانند دوش به دوش هم در کلیه رشته های بهداشت عمومی بجز مراقبت و درمان مستقیم بیماران حلقه های  سلامت کشور را رقم بزنند.

تلاش های وسیع و همه جانبه دامپزشکی در کنترل ، پیشگیری ، درمان و ریشه کنی بیماریهای دامی که منجر به تولید فرآورده های خام دامی سالم شده و بطور مستقیم در تغذیه و بهداشت انسان ها نقش دارد  بر کسی پوشیده نیست.

 نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی موقعی احساس می شود که باید در برابر بیماری های مشترک خطرناکی همچون هاری، سل، بروسلوز(تب مالت)، هیداتیدوز و سایر زئونوزها(بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان) و برای پیشگیری و کنترل  آنها چاره اندیشی شود.

همچنین متعاقب بروز و شیوع بیماری های منتقله توسط غذا و یا مسمومیت های غذایی با منشاء دامی که با تلفات و ضایعات زیادی برای جوامع انسانی مواجه می شویم حیطه فعالیت ها و مسئولیت های دامپزشکی برای بهداشت عمومی بیش از پیش نمایان می گردد.

دامپزشکی برای حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه از تمامی توان تخصصی و علمی خود برای جلوگیری از بیماری های انسانی، بیماریهای مشترک، خطرات بالقوه مصرف محصولات احتمالی بدست آمده از دام های بیمار و باقی ماندگی داروها استفاده می نماید. 

نظارت بر بهداشت و سلامت تولید و عرضه فرآورده های خام  دامی و نیز صنایع فرعی دام از قبیل تهیه و تولید چرم ، پوست ، پشم ، روده،  دفع صحیح زباله های با منشاء دامی، همکاری های مشترک دامپزشکی و وزارت بهداشت در خصوص احتمال بروز، شیوع و کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام و همچنین استفاده از دانش دامپزشکی در مراکز بزرگ علمی و تحقیقاتی کشور همچون موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی ، انستیتوپاستور و  پژوهشگاه رویان از دانش آموختگان دامپزشکی در چارچوب فعالیتهای واحد های بهداشت عمومی دامپزشکی میسر انتظار می‎رود.

علوم  دامپزشکی باعث می شود دانش آموختگان آن صاحب مهارت های بی نظیری در تخصص های علوم پایه پزشکی و علوم آزمایشگاهی پزشکی شوند که سهم  مهمی در بهداشت عمومی جامعه بصورت مستقیم در بدنه وزارت بهداشت داشته و در ارتقاء خدمات بهداشت عمومی همچون شناخت اپیدمیولوژی بیماریها ، ارائه تکنیک های نگهداری انواع مواد غذایی، تهیه وتولید محصولات بیولوژیک با کاربردی انسانی و حیوانی، ارزیابی و کنترل کیفی داروها، تحقیقات مربوط به فیزیولوژی، تولید مثل و ژنتیک کنترل باروری ،  مسائل زیست محیطی و بهداشت و فیزیولوژی محیط زیست می تواند در راستای فعالیتهای بهداشت عمومی دامپزشکی قرار گیرد.

 با توجه به مطالب ذکر شده ، دامپزشکی بعلت زمینه تحصیلی و دیدگاه دانش آموختگان آن در ارتباط با درمان های جمعی، طب پیشگیری ، جنبه های زیست محیطی بیماری ها و جنبه های اقتصادی در پیشانی بهداشت عمومی قرار دارد. لذا شایسته است با بینش روشن دست اندرکاران و مسئولین عالی مقام کشور خیل عظیم سربازان گمنام عرصه بهداشتی کشور بتوانند در مدیریتهای اداری، طراحی و و برنامه ریزی مسائل بهداشت عمومی جامعه و هماهنگ کننده روشهای پیشگیری از بیماری ها نقش واقعی خود را ایفا نمایند تا بتوان از علم و اطلاعات دامپزشکان بعنوان خادمین خط مقدم بهداشت عمومی جامعه نهایت بهره برداری را نمود.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
يك دامپزشك
|
-
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
0
0
دفاع بد، از هر حمله اي كاري تر است!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
0
0
مطالب خوبی است .
نظر شما
ادامه