کد خبر: ۸۳۱۸

حکیم مهر - رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: شانه‌دار مهاجم یکی از عوامل مهم کاهش جمعیت کیلکا در خزر است.

دکتر "محمود بهمنی" خاطرنشان کرد: شانه‌دار مهاجم از گونه‌های جانوری مزاحم جمعیت کیلکا است که با برهم زدن چرخه حیات در دریای خزر باعث کاهش جمعیت شدید این ماهیان شده است و زندگی ماهیان خاویاری را نیز تهدید می‌کند.

وی افزود: شانه‌دار مهاجم، ژله مانند و شفاف است و طول آن تنها به حدود پنج میلیمتر و حداکثر 6 سانتیمتر می‌رسد. شانه‌دار مهاجم، جانوری دوجنسی است و دارای قدرت تولید مثل بالایی است که می‌تواند هر هفته 6000 تخم بگذارد و این تخم‌ها در عرض دو هفته به شانه‌دار بالغ تبدیل شوند و تولید مثل کنند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خاطرنشان کرد: این جانور در سواحل جنوبی دریای خزر که عمق بیشتری دارد و شوری و دمای مناسب‌تری برای تکثیر دارد دارای تراکم بیشتری است.

"امیر عبدوس"، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز گفت: علاوه بر عوامل طبیعی، عوامل انسانی نظیر صیدهای بی‌رویه در کاهش جمعیت کیلکای خزر نقش عمده‌ای دارد.

وی افزود: به منظور حفظ ذخایر و زایشگاه طبیعی ماهیان در رودخانه‌ها، هرگونه برداشت غیراصولی شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه