کد خبر: ۸۲۹۷

حکیم مهر - معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از اجرای طرح حذف مالاریا در استان قم خبر داد و گفت: طرح حذف مالاریا به طور همزمان تا افق 1400 در 13 استان کشور اجرا می‌شود.

دکتر محمود نبوی در حاشیه سمینار آموزشی کنترل مالاریا که با حضور پزشکان و کارشناسان بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به این که قم در ردیف استانهای پاک از لحاظ ابتلا به مالاریا قرار دارد، افزود: بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و مناطقی از کرمان وجود دارد.

دکتر نبوی با بیان اینکه در سال جاری 2 هزار مورد ابتلا به مالاریا در کشور شناسایی شده که در مقایسه با سال گذشته یکهزار نفر کاهش داشته است، گفت: طرح ریشه کنی مالاریا از سه سال قبل در وزارت بهداشت آغاز شد که با اقدامات آموزشی و پیشگیرانه در این مدت شاهد کاهش چشمگیر مبتلایان بودیم.

وی با بیان اینکه مبارزه با بیماری در مناطق آلوده و اعلام نکات آموزشی به کسانی که قصد مسافرت به کشورهای آفریقایی و جنوب شرق آسیا را دارند در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، افزود: کسانی که قصد عزیمت به این مناطق را دارند باید ضمن رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از اسپری‌ها و کرم‌های دافع حشرات استفاده کنند تا خود و دیگران به این بیماری مبتلا نشوند.

گفتنی است، مالاریا یک بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه‌ای به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود. از شایع‌ترین علایم این بیماری می‌توان به تب، احساس سرما، لرز و تعریق، سردرد، تهوع و استفراغ اشاره کرد.

بیماری مالاریا در صورت مراجعه به موقع به پزشک قابل درمان است. درغیر این صورت علاوه برانتقال بیماری به دیگران، می‌تواند در بعضی از موارد منجر به مرگ شود.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه