کد خبر: ۸۲۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - با استفاده از فراهم آوردن شرایط محیطی و تکنولوژی‌های لازم می‌توان همچون میگو نسبت به مولدسازی و تولید بچه‌ماهی ماهیان خاویاری در دو فصل پاییز و بهار اقدام کرد.

رئیس سازمان شیلات با اعلام این مطلب گفت: تاکنون تکثیر مولدات ماهیان خاویاری تنها در فصل بهار امکان‌پذیر بود. اما با روش‌هایی نوین و با فراهم آوردن شرایط محیطی و تکنولوژیکی، امکان تولید پاییزه نیز محقق شد.

غلامرضا رازقی افزود: همان‌گونه که امکان کشت میگو در دو فصل سال امکان‌پذیر است، امکان مولدسازی ماهیان خاویاری در دو فصل فراهم شده است.

وی کمبود بچه‌ماهیان خاویاری را یکی از مشکلات برشمرد و خاطرنشان کرد: سازمان شیلات کشور طرح‌هایی همچون پرورش ماهی در قفس و افزایش تولید ماهیان پرورشی را در دستور کار قرار داده است که بدین ترتیب می‌توان گفت به اهداف مدنظر نزدیک‌تر خواهیم شد.

رازقی ادامه داد: ظرفیت مراکز تکثیر با راه‌اندازی مرکز تکثیر گمیشان از افزایش برخوردار شده است و تا دو برابر نیز قابل ارتقاء خواهد بود.

وی تصریح کرد: یک مرکزی که در حال حاضر به تکثیر مولدان ماهیان خاویاری می‌پردازد، ظرفیت 800 هزار قطعه را دارا است که تا 100 هزار قطعه نیز قابل ارتقاء خواهد بود.

ظرفیت تولید بچه‌ماهیان خاویاری دوبرابر می‌شود

این مقام مسئول یادآور شد: با وجود آنکه چهار کشور عضو سیاست‌گذاری دریای خزر بر ممنوعیت صید خاویار تأکید دارند، اما هنوز کشور ترکمنستان نظر قطعی را در این باره اعلام نکرده است.

رازقی تأکید کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران برداشت ماهیان خاویاری از دریای خزر را تنها با هدف تحقیقاتی و تکثیر برای بازسازی ذخایر انجام می‌دهد و ماهیان خاویاری دریای خزر صرف استفاده داخلی و یا صادرات نمی‌شود.

وی اظهار داشت: افزایش دوبرابری ظرفیت تولید بچه‌ماهیان خاویاری این امکان را می‌دهد تا بتوان با رهاسازی این بچه‌ماهیان به دریا فرصتی برای بازسازی داد و بدین ترتیب نسل ماهیان خاویاری دریای خزر حفظ خواهد شد.

رازقی همچنین گفت: پرورش ماهی در قفس و گسترش کشت ماهیان خاویاری در استان‌های مختلف کشور نیازمند استفاده از بچه‌ماهیان خاویاری بود که بدین ترتیب بخش اعظمی از مشکل مرتفع شد.

وی در ادامه افزود: آینده تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در کشور درخشان پیش‌بینی می‌شود. زیرا مشکلی از لحاظ مولدسازی نداریم.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
0
0
به این نکته در خبر شما باید توجه کرد که آیا عدد 100 بیشتر از800 میباشد؟
نظر شما
ادامه