کد خبر: ۸۲۷۳

حکیم مهر - «محمدجواد محمدی زاده»، رییس سازمان محیط زیست ادعای «معصومه ابتکار»، رییس اسبق این سازمان مبنی بر فروش پردیسان را تکذیب کرده است امامصوبه هیات وزیران در تاریخ 29 اسفندماه 89 نشان می‌دهد که برخلاف تکذیب «محمدی زاده»، سازمان محیط زیست از دولت برای فروش این پارک و محل نگهداری حیوانات مجوز گرفته است.

چندی پیش «معصومه ابتکار»، رییس پیشین سازمان محیط زیست و عضو فعلی شورای شهر تهران در صحن شورا از اقدام به فروش پارک پردیسان از سوی سازمان محیط زیست خبر داد و از این اقدام به شدت انتقاد کرد. به فاصله اندکی «محمدجواد محمدی زاده»، رییس کنونی سازمان این ادعا را تکذیب کرد و بی توجه به توضیح در این مورد تنها سیاست‌های ابتکار را در دوران تصدی‌گری در سازمان محیط زیست زیر سوال برد. با این حال مصوبه هیات وزیران در تاریخ 29 اسفندماه سال گذشته ثابت می‌کند که سازمان قصد فروش پارک پردیسان را داشته و این خواست را به هیات دولت برده و در نهایت هیات وزیران به سازمان مجوز فروش این پارک را داده است.

هیات وزیران در جلسه 25 اسفندماه سال 89 بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به این سازمان اجازه داده است نسبت به فروش ملک یک میلیون و ششصد و هفتاد و یک هزار و نهصد و بیست و پنج متر مربعی قطعه تفکییک به شماره 85607 با رعایت مقررات مربوطه اقدام کند. این مساحت غیر از پارک پردیسان نیست که سازمان محیط زیست قصد دارد آن را به فروش برساند.

اما ماجرا از نطق ابتکار در جلسه 18 بهمن ماه شورای شهر آغاز شد. رییس اسبق سازمان محیط زیست در این جلسه شورای شهر از احتمال فروش یا تغییر کاربری پردیسان خبر داد و از شورا خواست از پردیسان حفاظت کند: «این پارک یکی از مهم ترین پارک های شهر تهران و یکی از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند شهر تهران است که دو طرح جامع دارد.» به علاوه این که: «بر اساس طرح جامع قبل از انقلاب، این پارک باید تبدیل به یک پارک اکولوژیک، پژوهشی، آموزشی و تفرجی باشد اما اخباری مبنی بر فروش این پارک یا تغییر کاربری به گوش می رسد.»

واکنش «محمدی زاده» رئیس سازمان محیط زیست به این نطق پاک کردن صورت مساله و طرح پرسش دیگری بود. او با کذب محض خواندن گفته‌های ابتکار، ساخت ساختمان‌های سازمان محیط زیست در پارک پردیسان در زمان ابتکار را زیر سوال برد. علاوه بر این«محمدی زاده، عضو شورای شهر تهران را به تشویش افکار عمومی در محل شورا _که به اعتقاد او منزه تر از آن است که چنین بحث‌هایی در آن مطرح شود_ متهم کرد.

اما جدا از این که پارک پردیسان در تپه های عباس آباد واقع است و بنا بر طرح جامع تهران باید کابری فضای سبز آن حفظ و به تفرجگاه برای مردم تبدیل شود، در طرح جامع آن ایده ساخت پارک اکولوژیک مطرح شده است. ایده نخستین این پارک به ابتدای دهه 50 شمسی باز می‌گردد جایی که بنا بود در آن پارکی ساخته شود که تمام مناطق جغرافیایی و زیست محیطی اصلی جهان را در برداشته باشد، و بازدید کنندگان از آن بتوانند اطلاعات و آگاهی‌های زیست محیطی از نقاط مختلف کره زمین را دریافت کنند.

در سال های پایانی مسوولیت ابتکار در سازمان محیط زیست، ساختمان‌هایی در این پارک ساخته شد و مقر سازمان از خیابان ویلا به بخشی از پارک پردیسان انتقال داده شد. این انتقال که گویا با مجوز شهرداری تهران انجام شد، موجب شده است رییس کنونی سازمان محیط زیست به جای پاسخگویی در مورد فروش پردیسان، این انتقال را غیرقانونی خوانده و آن را زیر سوال ببرد. اما در جایی که مصوبه هیات وزیران در مورد فروش پردیسان موجود است، باید دید محمدی زاده این بار چه توجیهی برای این مصوبه و این مجوز دارد.
 (مشاهده تصویر نامه در ابعاد بزرگ و اصلی با کلیک از اینجا)

 

نظر شما
ادامه