کد خبر: ۸۲۶۱
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
برابر این دستورالعمل، سلامت محیط های بهداشتی و درمانی شامل بیمارستان، کلینیک‎های تخصصی، کلینیک‎های دامپزشکی، مراکز بهداشت و درمانی، مراکز پرتوشناسی و مطب‎ مشمول تأمین سلامت محیط‌های جمعی نظیر پادگان‎ها و زندان‎ها شمرده‎ شده‌اند / باید منتظر ماند و دید مسئولین سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان در این باره چه اقدامی انجام خواهند داد؟...

حکیم مهر -  نسخه جدید دستورالعمل نظام ارجاع و پزشک خانواده در مناطق شهری در سال 90 حاوی نکته مهمی درباره بازرسی از کلینیک‎های دامپزشکی است!

در حالی که در تیم بهداشتی پیش بینی شده در این دستورالعمل که قرار است بر مواد غذایی نظارت بهداشتی داشته باشند و درباره بیماری‎های قابل انتقال بین حیوان و انسان نظیر هاری، تب مالت، سالک، تب خونریزی‌دهنده کریمه – کنگو و غیره به مردم آموزش دهند خبری از دامپزشکان نیست و این امر مغفول مانده است، کارشناسان بهداشت محیط هم موظف شده‎اند از کلینیک‎های دامپزشکی بازرسی بعمل آورند.

این در شرایطی است که کلینیک دامپزشکی پروانه‎ای از وزارت بهداشت دریافت نمی‎کند و دامپزشک با درجه دکترای حرفه‎ای صاحب صلاحیت در امور بهداشتی است.

هر چند در این دستورالعمل کلیه مطب‎ها و بیمارستان‎ها از نظر بهداشت محیط مشمول این بازرسی شمرده‎ شده‎اند اما به نظر می‎رسد نسخه‎پیچی یک وزارتخانه برای صاحبان حرف بهداشتی در وزارتخانه دیگر تأمل‎برانگیز است.

برابر این دستورالعمل، سلامت محیط های بهداشتی و درمانی شامل بیمارستان، کلینیک‎های تخصصی، کلینیک‎های دامپزشکی، مراکز بهداشت و درمانی، مراکز پرتوشناسی و مطب‎ مشمول تأمین سلامت محیط‌های جمعی نظیر پادگان‎ها و زندان‎ها شمرده‎ شده‌اند.

این مسئله بدان معنا است که کاردانان یا کارشناسان بهداشت محیط موظف می‎شوند با مراجعه به کلینیک دامپزشکی متعلق به یک دامپزشک عمومی یا متخصص نسبت به رعایت اصول بهداشتی در محیط کلینیک اطمینان حاصل نمایند!

در تیم سلامت پیش بینی شده در این دستورالعمل بجز پزشک عمومی، فارغ التحصیلان پرستاری، روانشناسی، تغذیه، مامایی، بهداشت خانواده، مبارزه با بیماری‎ها، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‎ای به چشم می‎خورند و به رغم نظارت بر بهداشت انواع مواد غذایی و آموزش به مردم درباره بیماری‎های قابل انتقال بین حیوان و انسان خبری از دامپزشک نیست.

این در حالی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها در دو سال اخیر از نقش مهم دامپزشکان در تأمین بهداشت عمومی جامعه سخن گفته است.

دکتر وحید دستجردی در همایش روز ملی دامپزشکی دو سال قبل به صراحت گفت : دامپزشکان در امنیت غذایی حرف اول را می زنند.

وی به تازگی هم با حضور در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران وعده داد هر اقدامی برای گسترش روابط از سوی دامپزشکان با پاسخ مثبت ما روبرو خواهد شد.

اکنون باید منتظر ماند و دید مسئولین سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان در این باره چه اقدامی انجام خواهند داد؟

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک 83
|
-
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
0
0
دوستان تصور کنید قانونی مصوب می شد که یک کاردان دامپزشک-با نهایت احترام- به مطب یک پزشک عمومی و یا متخصص برای بازرسی رعایت اصول بهداشتی مراجعه می کرد آنوقت در وزرات بهداشت یا نظام پزشکی چه غوغایی می شد!!!!؟
دامپزشک 80
|
-
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
0
هر چه سرمون بیاد حقمونه
محبی
|
-
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
0
لعنت خدا و رسول خدا بر تضعیف کنندگان دامپزشکی ..... بر آن ......... که باعث تنزل جایگاه دامپزشکی شد
ناگفته نماند که گرد .... هم بر سازمان دامپزشکی پاشیده شده است
دامپزشک دلسوز
|
-
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
0
وقتی سازمان دامپزشکی فقط به فکر ..... نظام دامپزشکی است و برای تغییر رئیس، ظرف کمتر از بیست روز 4 تا دعوت نامه برای اعضای شورای مرکزی می فرستد!! به نظر شما فرصتی دارند که به ارتقاء دامپزشکی که پیشکش!!! جلوگیری از دخالت ها بیجا در حوزه دامپزشکی فکر کنند؟!
واقعا برای خودم متاسفم!!!!!!!!!!!!!!
امضائ محفوظ
|
-
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
0
با سلام به استحضار میرساند که ...... فقط و فقط خود سازمان محترم دامپزشکی است و لاغیر وقتی مدیر کل دامپزشکی یک استان با کلی ادعا بدون لباس بهداشتی هم خودش وارد کشتارگاه میشود و هم مردم عادی را بصورت غیر بهداشتی وارد کشتارگاه میکند چیزی که در استانهای اردبیل و اذربایجانغربی در سالجاری اتفاق افتاده است وقتی افرادی که سواد عملی و تجربه دامپزشکی را ندارند سکان دامپزشکی یک استان را بر عهده میگیرند وقتی اگر بهداشت به کمک دامپزشکی نمی امد معلوم نبود انفلوانزا چکار میکرد وقتی افراد با تجربه را در دامپزشکی بازنشسته میکنند و چندین و چند مورد دیگر باید هم منتظر بود کسی دلش به حال بهداشت مردم بسوزد خدا به وزیر محترم بهداشت عمر طولانی عطا فرماید
دامپزشک الف
|
-
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
0
به اطلاع میرساند که در حال حاضر چند سالیست که بهداشت دام و بهداشت بیماریهای مشترک و بهداشت عمومی با منشائ فراورده های دامی فاقد متولی دلسوز است به دلایل زیر رشد لجام گسیخته انواع سویه های تب برفکی در اکثر استانهای کشور - بی توجهی به ابتدایی ترین اصول بهداشتی حتی توسط بالاترین مقام دامپزشکی در هر استان و حتی توسط ریاست محترم سازمان که مثال ان راه دادن به خبرنگار به ازمایشگاه بدون روپوش و گسترش بیرویه کشتار غیر مجاز دام حتی بیشتر از کشتار در کشتارگاه و انتخاب مدیران کل بدون لحاظ نمودن تجربه کاری مفید
پس بهتر است دایه ای دلسوز این نوزاد بیمادر را سرپرستی کند و چه جایی بهتر از وزارت محترم بهداشت و درمان
واقعاً دامپزشک
|
-
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
0
کلا با حرف دامپزشک الف مخالفم و مطمئنم ایشون دامپزشک هم نیست در سالهای گذشته از موقعی که دکتر دستور اومده کشتارگاهای سنتی خیلیاشون صنعتی شدن انصاف نیست که کارای خوبو نادیده بگیرین مشکل امروز بخاطر مدیریت گذشته است
نیس
|
-
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0
.......وقتی همکاران حقوق بگیر کارشان توی سر زدن بخش خصوصی است.توقع چیز دیگه ای داریم؟......... .هر چه زودتر کاردانی بهداشت محیط خودم را بگیرم و گر نه با دکترای دامپزشکی ........
قلقك
|
-
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0
بنده به عنوان دامپزشكي بخش خصوصي از اين موضوع استقبال مي كنم. مي دونيد چرا؟

وقتي بازرسي از طرف شبكه يا اداره كل به درمانگاه مراجعه ميكند، انگار به دنبال يافتن مجرم است. نوع نگاه، طوري است كه سازمان دامپزشكي لطف كرده و امكان كار را به ما داده !!!

اينجا نمي توانم مباحثي را مطرح كنم چون نقطه چين ميشوم.

نميدانم براي شما اتفاق افتاده يا نه، مثلا مي گويند اگر در واحد مسكوني مي خواهيد درمانگاه بزنيد بايد از همسايه ها رضايت نامه بياوريد.!!! آنوقت پزشكان در واحدهاي مسكوني و با حمايت وزارت بهداشت، مطب تاسيس مي كنند.

هر جايي كه سازمان دامپزشكي بخواهد ورود پيدا ميكند، اما در مباحث حقوقي و مالياتي و اشتغال، مسوليت را از گردن خود باز ميكند.

در نهايت، شايد اگر غريبه ها بازرسي كنند شرايط بهتر باشد.
شهروند
|
-
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0

می خواستم به کسانی که استعداد شگفت آوری در جوگیر شدن دارند عرض کنم که برابر قانون، وزارت بهداشت متولی رعایت بهداشت در کلیه نقاط کشور است و اینکه کسی بگوید بر خلاف قانون بخش یا بخشهایی از کشور مستثنی از قانون بهداشت همگانی باشد در هیچ کجای جهان پذیرفته نیست.

نکته دوم اینکه برابر این دستورالعمل حتی کلینیک های تخصصی بهداشت و درمان انسان هم که بهترین متخصصین کشور در آن فعالیت می کنند باید از نظر رعایت بهداشت همگانی بازرسی شوند و این اتفاقاً امری مثبت و پسندیده است و بعد نظارتی را که ما همیشه به عنوان یک شهروند ضعف آن را شکایت می کرده ایم، تقویت می کند.
قلقلك
|
-
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0
خطاب به آقا يا خانم شهروند

طبق همان قانون، نظارت بخش هاي ذيربط بر عهده متولي يا بعبارتي صادركننده مجوز فعاليت است.

ضمنا بر فرض اگر فرمايش شما صحيح باشد، چرا دامپزشكان فقط بر محصولات خام نظارت مي كنند و بقيه مراحل باز مربوط به وزارت بهداشت است و يا در بخش بيماريهاي مشترك حرف اول و آخر را پزشكان مي زنند.؟؟!!!!
دامپزشك بخش خصوصي
|
-
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0
با سلام
همكاران عزيز، چرا تعجب مي كنيد. مگر در گذشته سازمان دامپزشكي قدرت اجرايي داشته؟ مثلا درباره موضوع آنفلوآنزا، آيا سازمان دامپزشكي سخنگو بود؟ اكنون هم سازمان دامپزشكي ضعيف تر شده است.
الان هم مسايل مهم تري وجود دارد. ........ ...... انتخاب رييس سازمان نظام دامپزشكي. بنده قصد دفاع از كسي ندارم اما اگر افراد ياد بگيرند به دنبال اجراي صحيح وظايف خود باشند، همه چيز درست پيش ميرود. بازهم تاكيد ميكنم قصد دفاع از كسي را ندارم اما انصافا دكتر آقاميري نام نظام دامپزشكي را در خيلي از مباحث مطرح كرد و وجود سازمان نظام دامپزشكي را معنا داد. هر چند بنده به عنوان عضو اين سازمان موافق برخي ايده هاي ايشان نيستم، ولي در مجموع به نفع دامپزشكي بوده است. از طرفي،چون دكتر اقاميري ....... (وظايفي را طبق قانون و بر اساس اصل 44 براي سازمان نظام دامپزشكي تعريف كرده و ..... بعد از گذشت بيش از 1سال از تصويب اين مسووليت ها از واگذاري ها طفره مي رود. در صورتي كه اگر اين واگذاري ها انجام شود، فرصت هاي شغلي زيادي براي همكاران بخش خصوصي ايجاد خواهد شد.)، ...... براي اختلال در كار سازمان نظام استفاده مي كنند. سنگ اندازي در كار بخش خصوصي از ديگر فعاليت هاي ...... است........
دامپزشک بخش خصوصی
|
-
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0
بنده استقبال میکنم چون در سالهای اخیر در ادارات دامپزشکی اکثرا غیر دکتران دامپزشک مسئولیت ادارات دامپزشکی را برعهده داشته اند و دامپزشکان که سالها در دانشگاه درس خوانده اند زیر دست فوق دیپلمها کارکرده اند و حرف اول را افراد غیر دکتر در ادارات میزنند ................ استان ........
دامپزشک الف
|
-
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0
به استحضار همکار محترم واقعا دامپزشک میرسانم که بنده در زمانی که جناب اقای دکتر دستور هنوز وارد دانشکده دامپزشکی نشده بودند در یکی از ادارات دامپزشکی کار میکردم و اکنون هم حقوق بازنشستگی میگیرم و به اطلاع میرسانم که تنها ره رهایی از بحران فعلی در دامپزشکی این است که وزارت بهداری انرا اداره کند و یا بخشهایی از ان مانند بهداشت عمومی به وزارت بهداری واگذار شود .............
دکتر م. ش.
|
-
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0
خانم یا آقای شهروند، دامپزشک بخش خصوصی عزیز :
........ بسیاری از مسائلی که اکنون در حوزه وزارت بهداشت قرار دارد و هیچ کس نمی تواند جواب متقنی به آنها بدهد اندر خم یک کوچه است و وزارت بهداشت هنوز این کوچه پس کوچه ها را طی نکرده در فکر اشغال اتوبانهای عریض و طویل سایر رشته ها می باشند چند نکته در اینجا خودنمایی می کند :
1- الگو برداری غلط و ناقص از سایر کشورها اصلی ترین معضل کشور ماست که در این زمینه نیز نمود یافته است نمونه هایی همچون واگذاری امور واردات محصولاتی که زیر نظر وزارت بهداشت بود به استاندارد برداشت ناشیانه ای از کشور مستاصل روسیه است.
2- دوستان عزیز و محترم وزارت بهداشت اگر در حیطه مربوط به حوزه عملکردی شما دامپزشکی یک تست غربالگری ساده انجام دهد که اوضاع بسیار وخیم شده و بسیاری از ادعا ها بهم می ریزد، آب آشامیدنی، محصولات غذایی پروسس شده همچون سوسیس و کالباس، مواد نگهدارنده سرطانزا و ... برای حال فعلا بس است
3- مطابق با قانون هر گونه پروانه ای که صادر می شود بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی کشور و مطابق با اصول و ضوابط بهداشتی دامپزشکی است ادعا نمی کنم که همه کلینیک های صادره این شرائط را دارند قدر مسلم تخلفاتی نیز در این میان صورت می گیرد ولی در صورتی که روند رو به رشد را در نظر بگیرید ارتقای کمی و کیفی کلینیک ها و آزمایشگاههای دامپزشکی کاملا مشهود است بنابر این موارد در صورتی که دوستان وزارت بهداشت هنوز اصرار به این امر دارند حداقل اقدام به کسب دانش لازم برای آن را نیز داشته باشند.
4- البته حواس دامپزشکی به تفرقه افکنی های میان وزارت بهداشت و دامپزشکی نیز هست ولی بحث تفرقه افکنی با دست درازی متفاوت است و یکبار عزیزانی در جهاد کشاورزی تلاش برای انحلال دامپزشکی داشتند که روشن فکری برخی از سردمداران وزارت خانه و تلاش مسئولین دامپزشکی از خصوصی تا دولتی و همچنین وجود قوانین بین المللی در سازمانهای همچون فائو و OIE مانع از این کار شد.
دوست عزیز دامپزشکی بخش خصوصی در هیچ یک از شبکه های دامپزشکی در سرتاسر کشور هیچ دامپزشک باتجربه ای زیر دست تکنسین ها کار نمی کنند اگر در استان شما اینگونه است به این دلیل است که اولا محتویات مورد تدریس با آنچه در واقعیت ایران وجود دارد متفاوت است و دیگر اینه شما را فرستاده اند تا زیر نظر آن تکنسین تجربه لازم را کسب کنید از نظر اجرایی نه علمی بعد مسئولیت را به شما بسپارند ظاهرا کمی عجله کردی غوره نشده مویز شوی.
در تمام 90سال خدمتگذارزی دامپزشکی به مردم ایران نقطه تاریکی حاکی از کوتاهی در عملکرد دامپزشکی وجود ندارد و بایستی با اتکا به تجربیات گذشتگان با غرور رو به سوی آینده داشته باشیم مکن است بادهای ناملایمی هر از گاهی از جهات متفاوتی بوزد ولی این درخت تناور تر از صحبت هاست که بلرزد .
مزدا
|
-
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
0
0
البته ادارات دامپزشکی باید واکنش نشان بدهند ! که یا از پلیسی بازی درباره دامپزشکان خسته شده اند و یا طبق وظیفه ال (معمور و معذور) منتظر دستور العمل هستند. البته در دور دست ها که ما قرار داریم هر ماه نامه ای مشتمل بر 10الی 20 بند از نواقص کشتارگاه و .. از طرف بهداری در شورای سلامت قراعت می شود (دیوار کوتاه).دریغ از یک دفاع!.دامپزشکی=جنگجوئی که نجنگید و شکست خورد.
دامپزشك بخش خصوصي
|
-
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
0
0
دكتر م.ش عزيز

از شما كه به نظر مي رسد در سازمان دامپزشكي يا متعلقات آن فعاليت مي نماييد يا كرديد، تقاضا مي كنم به مسائل بدون رعايت جوانب و بدون تعصب نگاه كنيد.
حکیم مهر
|
-
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
0
0
بیننده محترم با عنوان دامپزشک بخش خصوصی. با سلام. ضمن عذرخواهی کامنت اخیر شما به اشتباه حذف شده لیکن از آنجایی که فرموده بودید کامنت قبلی شما نقطه چین شده و مفهوم آن نارسا شده و نیز 100درصد واقعیت بوده و به حکیم مهر هم فرموده بودید ماهیت رسانه ای خود را با اینکار زیر سوال می برد به استحضار میرساند ضمن تشکر از بازدید و اظهار نظرتان حکیم مهر از درج مطالبی که مستوجب ایراد تهمت به اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد یا به مدارک مستدل نیاز دارد معذور است.
تنها
|
-
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
0
0
سلام خدمت دوستان
این نسخه فی الحال پیچیده شده است یا شفا دهنده است(به نفع و صلاح ما) یا مریضی را بدتر می کند(به ضرر ما)!!حال می خواهید با این مباحثه ها به کجا برسید؟ ان هایی که مخالف هستندمی توانند نسخه را پاره کنند و یا بروند نزد دکتری دیگر و تقاضای نسخه ی جدیدی بکنند؟دکتر دیگری هست؟نسخه دیگری نوشته می شود؟به جای جر وبحث به فکر راهکار باشید اگر مخالفید.اگر موافقید که بحثیست جدا!
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
0
0
جناب دکتر دامپزشک بخش خصوصی عزیز
لطفا از اصل موضوع که بنده در جواب کامنت شما نوشته ام طفره نروید زیرا پاسخ ایراد شما را داده ام به شخصه در دوره طرح نیروی انسانی که در یکی از ادارات کل مناطق محروم خدمت کردم تجارب بسیار گرانقدری از عزیزان سایر رده های دامپزشکی کسب کرده ام که مکمل علمم بوده است ولی احساس کوچکی نکردم ضمنا اگر علاقه مند به محل کار بنده می باشید ، در حال حاضر مشاور قراردادی در یکی از بخش های نیمه خصوصی می باشم که هیچ گونه ارتباط سازمانی با سازمان دامپزشکی کشور ندارد حال این مسئله چه مشکلی از شما حل کرد نمی دانم ، بنده اصل چیزی را که به آن اعتقاد دارم در پاسخ به بیانات شما عنوان نمودم دوست عزیز بودن انسانها در موقعیت های کاری مختلف بیانگر تطابق اعتقادات فکری افراد با شرکت در حال خدمت نمی باشد واقع گرا باشید چرا که افراد و مقامات بسیاری چشم طمع به حیطه تخصصی دامپزشکی اعم از دولتی و خصوصی داشته اند که موفق نبوده اند
دکتر م. ش.
دانشجوی تخصصی دامپزشکی
|
-
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
0
0
با سلام و تشکر از سایت خوبتان همانطور که استحضار دارند هر ساله مجلات معروف دنیا مرد سال یا عکس سال را انتخاب و معرفی میکنند پیشنهاد میشود شما نیز در پایان سال 90 از بازدید کنندگان این سوال را بفرمایید که به نظر بازدید کنندگان عکس سال سایت حکیم مهر که بیشترین نظرات را داشته کدام بوده به گمانم به نتایج سازنده ای خواهید رسید البته اگر از نقطه چین کمتر استفاده کنید
دانجوی دامپزشکی
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
0
0
اینجانب به اطلاع میرساند که برترین عکس سایت حکیم مهر عکسهای متعلق به مدیران کلی است که بدون رعایت بهداشت وارد کشتارگاهها میشوند و
همکار
|
-
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
0
0
نسخه‌‎ای که وزارت بهداشت برای دامپزشکان پیچیده است
عنوان جالبی را انتخاب کرده اید و به راستی نیز هر کس و هر ارگان و وزارتخانه و نهاد و سازمانی برای دامپزشکان نسخه بپیچد صواب اخروی دارد پون دامپزشکی بیمار است علایم بیماری ان تعدادی عبارتند از انتصاب افرادی که حداقل سواد دامپزشکی را دارند و در عرصه های دیگر میتوانند بیشتر خدمت کنند به سمت بالاترین مدیر اجرایی در یک استان - به حاشیه راندن دکتران با تجربه - توجه به مسایلی مانند پارتی بازی و رانت و چندین و چند علامت دیگر بخش خصوصی از .....
نظر شما
ادامه