کد خبر: ۸۲۳۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، اصفهان، لرستان و کرمانشاه

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان :

مبارزه با بیماری بروسلوز (تب مالت) با جدیت بیشتر پیگیری شود


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در جلسه این هفته شورای هماهنگی مدیران ستادی اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر جدیت بیشتر در مبارزه با  با بیماری مشترک و خطرناک برسلوز (تب مالت) تاکید نمود.
دکتر غلامرضا زیدآبادی در این خصوص گفت: یکی از وظایف خطیر و مهم دامپزشکی مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان ودام به خصوص بیماری سل و برسلوز می باشد.
وی افزود: با ورود بیماریهای مشترک به جامعه انسانی علاوه بر درد و رنجی که بیماران متحمل می شوند هزینه های گزاف درمان، از کار افتادگی و سایر هزینه های روانی که گریبان این افراد و خانودهای ایشان را می گیرد بر جامعه تحمیل می شود.
دکتر زیدآبادی بیماری بروسلوز را یک بیماری خطرناک و مهم دانست و بیان داشت: این بیماری که از دام و فراوردهای دامی به انسان منتقل می شود باید قبل از ورود به جامعه انسانی کنترل و با فرهنگ سازی و عدم مصرف فراوردهای خام دامی غیر پاستوریزه نسبت به مبارزه با این بیماری اقدام جدی صورت پذیرد.
وی مهمترین اقدامات دامپزشکی استان در راستای مبارزه با این بیماری را اینگونه بر شمرد: واکسیناسیون جمعیت دامهای سبک و سنگین بر علیه این بیماری، خونگیری، شناسایی و ذبح اجباری دامهای سنگین مبتلا همراه با پرداخت غرامت مهمترین اقدامات صورت گرفته می باشد.
در ادامه دکتر  زیدآبادی ضمن اشاره به عدم وجود ساز و کار مشخصی جهت ذبح اجباری دامهای سبک آلوده به برسلوز  و نبود اعتبارات لازم جهت پرداخت غرامت در این خصوص بیان داشت: ادارات ذیربط جهت پیگیری و ارائه راهکار پوشش خدمات بیمه ای در مقابل بیماری مذکور تا حصول نتیجه از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی اقدام نمایند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن بیان ضرورت مستند سازی اقدامات صورت گرفته جهت مبارزه با این بیماری مهم تصریح کرد: اداره بررسی ها با همکاری اداره مبارزه با بیماریهای دامی می بایست نظارت بیشتری بر نحوه واکسیناسیون  دامها و عملیات خونگیری از دامهای سنگین داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین تمام کانونهای سقط جنین گوسفند و بز می بایست با دقت بیشتر بررسی و  در صورت وجود بیماری تب مالت راهنمایی های لازم به دامداران جهت ذبح اختیاری این دامها صورت پذیرد.
گفتنی است دراین جلسه علاوه بر بررسی بیماری تب مالت در استان موارد دیگری چون وضعیت تولید،بسته بندی و عرضه تخم مرغ در سطح استان، وضعیت پرورش سایر ماکیان در سطح استان و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

 

------------------------------

 

طی مراسمی از 38 نفر از بازنشستگان دامپزشکی استان اصفهان تقدیر شد


در روزهای پایانی دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی که با ولادت پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی وشروع هفته وحدت مصادف بود، طی مراسمی در جشن سی وسومین سالگرد انقلاب اسلامی از 38 نفر از بازنشستگان و همچنین ازکارمندان نمونه اداره کل دامپزشکی اصفهان در سال 1390 تقدیر گردید.

در این مراسم دکتر حسینی مدیر کل دامپزشکی اصفهان ضمن گرامیداشت این ایام و میمنت تقارن آن با هفته وحدت، برگزاری چنین مراسمی را به یاد ماندنی وجزءتکالیف مسئولین، به پاس جبران گوشه ای از سی سال زحمت صادقانه بازنشستگان دانست. در این مراسم که حجه الاسلام والمسلمین کیانی مسئول دفتر نماینده ولی فقیه ومعاونین اداره کل دامپزشکی استان  نیزحضور داشت،اجرای برنامه های دلنشین گروه سرود ناشنوایان ونابینایان هیاهوی سکوت وابسته به کانون حسنات شهر اصفهان به طراوت این جشن افزود.

در پایان مراسم با تقدیم تندیس وهدایایی به رسم یادبود، از بازنشستگان قدردانی شد.

همچنین از خانواده همکاران فقید اداره کل دامپزشکی اصفهان نیز تقدیر گردید.


-------------------------------

 

مدیر کل ستاد بحران در بازدید از اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:

هشدار به موقع برای شرایط بحرانی از ویژگیهای دامپزشکی استان است


در بازدید مدیرکل ستاد مدیریت بحران اصفهان از اداره کل دامپزشکی این اصفهان؛ دکتر حسینی مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گزارشی از عملکرد های شاخص اداره کل تحت مدیریت خود را ارائه نمود.


مدیر کل ستاد مدیریت بحران در استان اصفهان گفت : پیشگیری از به وجود آمدن بحران خیلی مهم است و اداره کل دامپزشکی استان با تکیه بر تجربه و علم مدیر و همکاران مجموعه در این باره کارنامه درخشانی در استان داشته است .

شیشه فروش یادآور شد: با دامپزشکی همیشه به عنوان یکی از اعضاء فعال ستاد مدیریت بحران در ارتباط هستیم.
وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان همیشه و در جلسات مکرر ستادهای آنفولانزا ، تب برفکی ، جنون گاوی و... حضور داشته و همواره از طرف این ستاد مورد حمایت مالی قرار گرفته است.

شیشه فروش ادامه عدم ایجاد التهاب بی مورد در استان ، بزرگنمایی نکردن فعالیتها ، اطلاع رسانی به موقع ، مستند سازی و آگاهی دادن در قالب مطالب آموزشی همگانی و تخصصی ،حاصل تدبیر و تلاشهای بی دریغ و بی وقفه اداره کل دامپزشکی استان است.

 

--------------------------------

 

جلسه مشترک فعالان بخش دارو و درمان خصوصی لرستان با مسئولین اداره کل دامپزشکی این استان


در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی لرستان یک گردهمایی با حضور کارکنان بخش خصوصی درمان و پخش دارو  و مسئولین اداره کل برگزار گردید .


در این گردهمایی دکتر گودرزی – مدیرکل ، دکتر سلیمانی محمدی –معاون فنی و پروانه –مسئول اداره دارو و درمان موارد مهم و دستورالعمل های دامپزشکی را شرح دادند. خلاصه موارد مورد تاکید در جلسه بدین شرح است :
اجرای دستورالعمل های سازمان دامپزشکی ، رفع نواقص پروانه ها ، همکاری در بازدیدها ، گزارش دهی ماهیانه عملکرد  و گزارش بیماریهای مشکوک  و نمونه برداری آنها و ارجاع موارد مشکوک و بیماریهای گروه یک به درمانگاه مرجع ، لزوم احداث درمانگاه تخصصی آبزیان ، رعایت ضوابط بیوسکیوریتی در مرغداری ها و دامداریها توسط واکسیناتورها
در پایان فرم های نظرسنجی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت تا از نقطه نظرات و پبشنهادات کارکنان بخش خصوصی در جهت همکاری بهتر استفاده شود.

 

--------------------------------

 

به مناسبت دهه مبارک فجر

تشخیص مولکولی بیماری های نیوکاسل و برونشیت عفونی طیور در آزمایشگاه دامپزشکی کرمانشاه راه اندازی شد


 به مناسبت سی و سومین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ایران روش تشخیص مولکولی بیماری های نیوکاسل و برونشیت عفونی طیور در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه راه اندازی شد.
مسئول آزمایشگاه دامپزشکی کرمانشاه با اعلام این مطلب گفت: با استفاده از تکنیک Realtime-PCR در بخش PCR آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه روش تشخیص مولکولی بیماری های نیوکاسل و برونشیت عفونی طیور راه اندازی گردید.
دکتر فریدون نادری فر افزود: اساس این روش تکثیر ژنوم عامل بیماری زا می باشد و این تکنیک جدیدترین و دقیق ترین تکنیک جهت شناسایی عوامل بیماری زا به شمار می رود که درزمان کمتر از دو ساعت نتایج قابل مشاهده خواهد بود.

 

نظر شما
ادامه