کد خبر: ۸۱۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس سازمان شیلات ایران از تخصیص 100 میلیارد تومان اعتبار بسته حمایتی صنعت میگو تا پایان بهمن‌ماه خبر داد و گفت: افزایش میزان اعتبار این بسته‌ی حمایتی به 160 میلیارد تومان درخواست شده است که احتمال دارد از 160 میلیارد تومان هم بیشتر اختصاص یابد؛ در بودجه سال آینده مابقی اعتبارات این صنعت تامین می‌شود.

غلامرضا رازقی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که سال گذشته شش هزار و 200 تن میگو تولید شده بود، گفت: امسال بیش از هفت هزار و 500 تن میگو از مزارع پرورشی برداشت شده است که با توجه به اجرایی ‌شدن بسته‌های حمایتی این صنعت، سال آینده رشد 100 درصدی در تولید میگو خواهیم داشت. همچنین تولید این محصول تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه با هشت برابر افزایش به 48 هزار تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که اکنون قیمت و مصرف میگو در جامعه بهبود یافته و هم‌چنین شرایط صادراتی فراهم‌تر شده است و فعالان گذشته این صنعت مجددا به تولید بازگشته‌اند، افزایش اعتبار برای این بسته‌ی حمایتی درخواست شده است.

اختصاص100میلیارد تومان اعتبار بسته‌ی حمایتی میگو تا پایان بهمن‌ماه

رییس سازمان شیلات ایران گفت: هنوز مبلغ بدهی این صنعت نهایی نشده است که پس از نهایی ‌شدن 100 میلیارد تومان اختصاص یافته را محاسبه و مابه‌التفاوت آن را اعلام خواهیم کرد تا در بودجه‌ی سال آینده پیش‌بینی شود.

وی تاکید کرد: مسوولان امر برای تکمیل بقیه‌ی اعتبارات صنعت میگو در سال آینده وعده داده‌اند.

رازقی اظهار کرد: 100 میلیارد تومان اعتبار بسته‌ی حمایتی برای کلیه‌ی عوامل صنعت میگو از جمله مراکز تکثیر، مزارع پرورش، تولید غذا، فرآوری و صادرات است، اما اعتقاد ویژه داریم باید در صنعت میگو، بخش پرورش به عنوان یک موضوع بسیار مهم در نظر گرفته شود چراکه اگر میگویی تولید نشود، بقیه‌ی عوامل صنعت اصلا به نتیجه نمی‌رسند، لذا مزارع پرورشی اهمیت ویژه‌ای در چرخه‌ی تولید دارد.

معاون جهاد وزیر کشاورزی گفت: 100 میلیارد تومان بسته‌ی حمایتی تا پایان بهمن‌ماه اختصاص می‌یابد و بقیه‌ی مبلغ باقی‌مانده در بودجه‌ی سال 91 قطعا لحاظ خواهد شد.

رشد 100 درصدی پرورش میگو در سال آینده

وی درباره‌ی این‌که آیا عوامل تکثیر، فرآوری و کارخانه‌های غذا ظرفیت پاسخ‌گویی به رشد 100 درصدی پرورش میگو برای سال آینده را دارند، اظهار کرد: امیدواریم مراکز تکثیر و فرآوری و هم‌چنین کارخانه‌های غذا با تکمیل ظرفیت خود شرایطی فراهم کنند که کمبودی نداشته باشیم.

رییس سازمان شیلات تصریح کرد: با توجه به این‌که سود و جرایم پرور‌ش‌دهندگان میگو در این بسته از سوی دولت پرداخت می‌شود، آنها اصل وام خود را پس از یک‌سال تنفس در یک دوره‌ی پنج‌ساله پرداخت می‌کنند. همچنین اکنون هم برای سرمایه در گردش تولید سال آینده می‌توانند وام از بانک‌های عامل دریافت کنند که میزان این وام بستگی به خط تولید آنها دارد.

رازقی در پاسخ به این‌که پرورش‌دهندگان استان خوزستان که از اداره شیلات این استان شکایت داشته و طبق حکم مراجع قضایی اداره شیلات این استان باید 76 میلیارد تومان خسارت به پرورش‌دهندگان بپردازد، آیا مشمول اعتبار این مصوبه خواهند شد؟ گفت: این مصوبه برای تمام کسانی که آمادگی تولید را دارند، اختصاص می‌یابد و مباحث تولید و بسته‌ی حمایتی در جایگاه خودش بوده و ارتباطی با مشکلات حقوقی و غذایی پرورش‌دهندگان ندارد.

صادرات سه تن خاویار پرورشی در سال آینده

رازقی از صادرات نخستین محموله‌ی خاویار پرورشی به کشور‌های اروپایی خبر داد و گفت: تا پایان سال صادرات این محصول به 500 کیلوگرم می‌رسد و سال آینده سه تن خاویار پرورشی را صادر خواهیم کرد.

رییس سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته 663 هزار تن محصولات شیلاتی از طریق آبزی‌پروری و صید تولید شده است که با توجه به قابلیت بالای صید و آبزی‌پروری در کشور تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه به یک میلیون و 700 هزار تن خواهیم رسید.

به گفته‌ی وی آبزی‌پروری از دو هزار و 500 تن فعلی به یک میلیون تن و میزان صید از 420 هزار تن به 700 هزار تن در پایان برنامه‌ی پنجم افزایش می‌یابد و میزان سرانه کشورمان هرچند از سرانه‌ی جهانی کمتر است، اما روند صعودی داشته است و به 8.5 کیلوگرم فعلی به بیش از 15 کیلوگرم تا پایان برنامه‌ی توسعه قطعا افزایش می‌یابد.

160 میلیون دلار ارزآوری صادرات محصولات شیلاتی

رازقی افزود: طی 9 ماهه امسال پنج هزار تن ماهی یال‌اسبی، 34 هزار تن انواع ماهی و دو هزار و 655 هزار تن میگو به ارزش بیش از 120 میلیون دلار به کشور‌های عراق، چین، امارات، کویت، کره جنوبی، ایتالیا، لبنان و استرالیا صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 160 میلیون دلار برسد و در برنامه‌ی پنجم توسعه نیز میزان صادرات نیز 500 میلیون دلار پیش‌بینی شده که امکان صادرات محصولات شیلاتی تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه به یک میلیارد دلار وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت 144 میلیارد تومان تسهیلات با بهره‌ 12 تا 15 درصد برای ایجاد اشتغال و تولید در بخش‌های مختلف شیلاتی تا پایان‌ماه سال جاری خبر داد.

به گفته‌ی وی هفت میلیارد تومان برای صیادان کیلکا، هفت میلیارد تومان برای آبزی‌پروری به روش مدار بسته و هم‌چنین هفت میلیارد تومان برای تعدیل صیادان پره تا پایان بهمن‌ماه اختصاص می‌یابد.

رازقی تصریح کرد: محصولات شیلاتی قیمت‌ مناسبی در بازار مصرف دارند، اما مسوولیت قیمت‌گذاری فرآورده‌های شیلات برعهده‌ی سازمان شیلات نیست.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
0
چگو نه میتوان از 7200تن تو لید میگو به دو هزار و 655000هزار تن تولید رسید؟ یعنی 2655000000kg خواهشمند است ارقام را درست بنو یسید! تا این بزرگنمائی ها ذهن ها را مخدوش نکند.
نظر شما
ادامه