کد خبر: ۸۱۰۰

حکیم مهر - قیمت هر شانه تخم‌مرغ که از اواخر سال گذشته تا سه ماه پیش به دلیل بروز بیماری و کاهش تولید به 9 هزار تومان هم رسید اکنون به دلیل افزایش تولید با مازاد مصرف مواجه شده و روی دست تولیدکنندگان مانده است.

هدایت اصغری - مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار - تصریح کرد: علی‌رغم افزایش تولید تخم‌مرغ و وجود ماهانه 10 هزار تن تخم‌مرغ مازاد، تعرفه‌ی صادرات این محصول 70 درصد اعمال می‌شود و ایم موضوع کمی بر روی صادرات تاثیر می‌گذارد با تسهیل روند می‌توان مازاد مصرف را صادر کرد.

وی اظهار کرد: تولید تخم مرغ طی ماه جاری به 70 هزار تن می‌رسد که حداقل 10 هزار تن آن مازاد مصرف جامعه بوده و قابلیت صادرات را دارد که باید مسوولان برای حمایت از تولید و جلوگیری از افت قیمت و ضرر تولید‌کنندگان تعرفه صادرات را صفر و مشوق‌های صادراتی برای صادرات این محصول در نظر گیرند.

اصغری تصریح کرد: با توجه به این‌که کشور‌های اطرافمان از جمله عراق، افغانستان، تاجیکستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس وارد‌کننده تخم‌مرغ هستند و تخم‌مرغ ایرانی از نظر بهداشتی و کیفیت مورد تاییدشان است، صادرات تخم‌مرغ ارزآوری بالایی خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغ میهن پیش‌بینی کرد: امسال 900 هزار تن تخم‌مرغ تولید شود که 100 هزار تن آن مازاد مصرف کشور است.

وی قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در محل مرغداری را دو هزار و 50 تا دو هزار و 100 تومان و در بازار مصرف شانه‌ای پنج هزار تومان عنوان و تاکید کرد: با تضمین اینکه قیمت تخم‌مرغ از میزان فعلی افزایش نیابد، صادرات خواهیم داشت.

به گفته‌ی اصغری سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران 10 کیلوگرم است که سالانه 750 هزار تن تخم‌مرغ در بازار مصرف استفاده می‌شود و 50 هزار تن برای ذخیره‌سازی و تنظیم بازار داخلی در نظر گرفته می‌شود لذا 100 هزار تن محصول باقیمانده باید صادر شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ی پنجم توسعه سرانه مصرف تخم‌مرغ باید به 12 کیلوگرم و تولید تخم‌مرغ به بیش از 900 هزار تن برسد که اکنون 900 هزار تن تولید محقق شده اما مصرف 750 هزار تن است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه