کد خبر: ۸۰۳۸

حکیم مهر - رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: در حال حاضر تراکم پلانکتون ها در کشند 70 هزار کیلومتری خلیج فارس و دریای عمان 200 تا 500 هزار سلول در لیتر است که اگر از این مقدار بیشتر شود تلفات آبزیان را به همراه دارد.
محمد صدیق مرتضوی افزود: نوع گونه ای که منجر به بروز پدیده کشند قرمز در خلیج فارس و دریای عمان شده بومی است و حدود 70 هزار کیلومتر مساحت را درگیر کرده است و مناطق شمال و جنوب تنگه هرمز ، قشم ، سواحل امارات عربی ، حد فاصل بندر لنگه تا پارسیان ، جزیره لاوان ، کیش، فارور و پارس جنوبی را در بر گرفته است.

وی اظهار داشت: بررسی های آزمایشگاهی و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این گونه با عنوان نوکتولیکا بومی است و رنگ دریا در مناطقی که در درگیر شده به رنگ سبز در آمده است.

به گفته مرتضوی، این گونه سمی نیست اما اگر تراکم آن بالا رود با تولید آمونیاک موجب کاهش اکسیژن آب و تلفات آبزیان می شود.

وی ادامه داد: در واقع رفتار پلانکتون هایی که منجر به بروز پدیده کشند قرمز می شود در شرایط مختلف آب و هوایی و دما متفاوت است. البته به صورت روزانه کار پایش و نمونه برداری از پلانکتون ها انجام می‌شود تا علت بروز آن مشخص شود.

به گفته وی، همه ساله با شروع فصل زمستان کشند قرمز در آبهای خلیج فارس و دریای عمان پدیدار می شود که امسال نیز به روال گذشته این اتفاق افتاده است.

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت: بیش از یک هفته است که سواحل ایرانی دریای عمان در حوالی جاسک درگیر این پدیده شده و ظرف چند روز آینده اطلاعات دقیق تری در مورد این کشند مشخص و اعلام می شود.


خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه