کد خبر: ۷۹۹۶

حکیم مهر - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم با اشاره به وضعیت ایران در لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض در سال 2006 و جایگاه ایران با 102 گونه در حال انقراض یادآور شد: شیر ایران و ببر مازندران در فهرست گونه‌های منقرض شده قرار گرفته‌اند.

دکتر محمد نادری 28 دی ماه سالجاری در گردهمایی فناوری های نوین و هوای پاک که در سالن همایش های سازمان جوانان قم برگزار شد، در تعریف محیط زیست بیان داشت: محیط زیست دارای سه بخش مهم و اساسی محیط زیست طبیعی، انسان ساخت و اجتماعی است.

وی ادامه داد: محیط زیست چهار و نیم میلیارد سال قدمت، انسان امروزی 250 هزار سال و انسان متمدن بین 6 تا 8 هزار سال قدمت دارد اما ما در 100 تا 200 سال اخیر مشکلات زیادی را برای زمین به وجود آورده ایم که گذشت این چهار و نیم میلیارد سال به وجود نیاورد.

نادری به برخی آثار تخریبی انسان در محیط زیست اشاره کرد و گفت: انسان با وارد شدن و تخریب در زنجیره های طبیعی و در کنش و واکنش های طبیعت موجب شد تا محیط زیست دیگر نتواند خود را ترمیم کند.

یوزپلنگ آسیایی در بحران انقراض

وی در بحث محیط زیست طبیعی بیان داشت: آثار تخریبی انسان در محیط زیست طبیعی باعث شد که امروز تعداد یوزپلنگ آسیایی که زادگاه آن فقط در ایران است به حدود 50 قلاده برسد و این گونه جانوری در بحران انقراض قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اردبیل یادآور شد: باید توجه داشت که اگر جمعیت هر گونه ای به یک حدی مثلا 50 قلاده برسد ما آن را منقرض شده به حساب می آوریم چرا که آن گونه دیگر قادر نخواهد بود جمعیت خود را پخش کند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر دو گونه بسیار ارزشمند به نام های شیر ایران و ببر مازندران بدون این که ما مطالعات چندانی روی آنها داشته باشیم منقرض شده به حساب می آیند، تصریح کرد: در سال 2006 وضعیت ایران در لیست قرمز گونه های در حال انقراض در بین کشورهای آسیایی دارای 102 گونه در حال انقراض بوده و این تنها گونه های ارزیابی شده است و گونه های ارزیابی نشده جزو این لیست لحاظ نشده اند.

قم یکی از متنوع ترین اکوسیستم ها را دارد

نادری در ادامه بر گسترش مطالعات در خصوص گونه های مختلف زیست محیطی تاکید کرد و گفت: برای مثال کویر یکی از متنوع ترین اکوسیستم ها را دارد و قم یکی از این مناطق کویری است.

وی با بیان این که قم دارای ذخایر ارزشمند انواع مختلف خزندگان است، یادآور شد: باید در این زمینه مطالعات را بیشتر کرد و تنها به کپی از کتاب ها و منابع دیگر اکتفا نکرد.

نظر شما
ادامه