کد خبر: ۷۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - شرایط ضروری برای شرکتهای ارائه دهنده خدمات تخصصی "برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآوره های دارویی، مکمل، غذایی، آرایشی و بهداشتی" از سوی وزارت بهداشت اعلام شد.

این شرایط به شرح زیر است:

1.  اختصاص کد 16 رقمی یکتا برای هر قلم کالا (بسته) قابل خرید و فروش یا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف توسط مصرف کنندگان به گونه ای که پس از تولید(اختصاص) برای کالاها و فرآورده های دیگر در زمان حال یا آینده قابل استفاده نباشد.

2.   اختصاص بارکد دو بعدی یکتا برای هر قلم کالا (بسته) قابل خرید و فروش یا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف توسط مصرف کنندگان به گونه ای که پس از تولید(اختصاص) برای کالاها و فرآورده های دیگر در زمان حال یا آینده قابل استفاده نباشد.

3.   کد 16 رقمی و بارکد دو بعدی می بایست برای هر قلم کالا (بسته) قابل خرید و فروش یا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف، متفاوت از هم تعریف و اختصاص یابد.

4.    آرم سازمان غذا و دارو بر روی برچسب ها درج شود.

5.     عبارت "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و" سازمان غذا و دارو" بر روی برچسب ها درج شود.

6.     عبارت "طرح ملی کنترل اصالت و سلامت " بر روی برچسب ها درج شود.

7.      عبارت "از دریافت فرآورده هایی که برچسب آنها مخدوش یا پاره گردیده خودداری فرمائید" بر روی برچسب ها درج شود.

8.     کد 16 رقمی با لایه پاک شونده (اسکرچ) از نوع مرغوب به گونه ای پوشانده شود که قبل از خراشیدن اعداد زیر آن قابل مشاهده و تشخیص نباشد.

9.       کیفیت کاغذ و نوع چاپ برچسب و جنس لایه پاک شونده (اسکرچ) به گونه ای با شد که هنگام خراشیدن لایه پاک شونده، به کد 16 رقمی آسیبی نرسد و پس از خراشیدن، اعداد به راحتی برای مصرف کنندگان قابل مشاهده و تشخیص باشد.

10.     نوع چسب به کار رفته و جنس کاغذ برچسب کنترل اصالت به گونه ای باشد که پس از الصاق از روی فرآورده ها جدا نشده و در صورت جداسازی به صورت لایه لایه یا قطعه قطعه در آمده و از بین برود. در هر صورت قابلیت استفاده مجدد را نداشته باشد.

11.   شماره پیام کوتاه، شماره تلفن گویا و سایت الکترونیکی و سایر مفاد و اطلاعات برچسب ها (در هر اندازه ای) می بایست خوانا،  قابل تشخیص و قابل تفکیک برای مصرف کنندگان، چاپ و الصاق گردد.

12.   برچسب های کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی از نظر مفاد و مندرجات       می بایست علاوه بررعایت مواد پیش گفت دارای اجزاء اصلی یکسان و با تائید سازمان چاپ و از طریق  رسانه های عمومی به مصرف کنندگان معرفی گردند.

13.    شرکت مجری می بایست نسبت به ایجاد شناسنامه های الکترونیکی شناسایی تمامی بسته بندی های قابل خرید و فروش یا قابل مصرف توسط مصرف کنندگان، بارگذاری و نگهداری اطلاعات در بانک اطلاعاتی مربوطه، استقرار و نگهداری مرکز داده ها مطابق با استانداردهای مربوطه، تولید و ارتقاء نرم افزارهای تخصیص بارکد دوبعدی و کد 16 رقمی برای تک تک قلم کالاهای (بسته های) قابل عرضه و فروش، تأمین امنیت و صیانت از مرکز داده ها و فضای مجازی و الکترونیکی مربوطه از تمام جهات ایمنی و حفاظتی را تامین نماید.

14.     ایجاد سامانه بر خط (Online) و برقراری ارتباط با سرویس دهنده سازمان غذا و دارو و  ارسال اطلاعات مرتبط با طرح برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و طبق تعاریف سازمان غذا و دارو توسط شرکت مجری اقدام و در خصوص کدهای 16 رقمی پس از استعلام     مصرف کننده همراه با مشخصات GIS و شماره تلفن تماس گیرنده، قابلیت مشاهده و گزارش گیری آن را بر روی سرویس دهنده سازمان برقرار نماید.

15.     امکان مشاهده، پیگیری، پایش و گزارش گیری اطلاعات وداده های مراحل تولید، الصاق، تحویل برچسب ها و گزارشات برچسب های استعلام شده توسط مصرف کنندگان و موقعیت مکانی GIS و شکایات تلفنی و ... از تمامی مجاری ایجاد شده برای مصرف کنندگان و سایر اقلام پایش پذیر برای افراد مجاز معرفی شده از سوی سازمان فراهم گردد.

16.     امکان فراخوان جمع آوری دستوری (Recall) مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی اعلامی از سوی سازمان غذا و دارو در سطوح مشخص شده و حذف خودکار (کد و شناسه) و ارسال پیام هشدار برای    بسته هایی که تاریخ مصرف آنها منقضی شده در نرم افزار مربوطه امکان پذیر باشد.

17.     شرکت مجری امکان آگاهی رسانی به مصرف کنندگان در ارتباط با مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی تاریخ نزدیک (به انقضاء مصرف) یا سایر هشدارهای مد نظر سازمان را به استفاده کنندگان فراهم آورده و در همین سیستم ارتباطی امکان آگاهی از وجود موارد تقلبی از اقلام خاص را برای شرکت وارد کننده و سازمان غذا و دارو فراهم سازد.

18.     با توجه به تفویض اختیار بررسی و صدور مجوز ترخیص مواد و فرآوره های آرایشی و بهداشتی وارداتی به معاونین غذا و دارو دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و مدیران مناطق آزاد، فعالیت های مربوط به دریافت سفارش از شرکت های وارد کننده و مراحل اخذ تائیدیه از سازمان غذا و دارو و واحدهای استانی دارای تفویض اختیار بمنظور تخصیص کد، طراحی، تولید، الصاق یا تحویل برچسب ها برای محموله های وارداتی می بایست به صورت الکترونیکی و در بستر اینترنت یا اینترانت انجام شود.

19.     با توجه به بند 18 می بایست امکانات و دسترسی های امن لازم برای صادر کنندگان مجوزهای ترخیص در سازمان و واحدهای استانی فراهم و عملیاتی شود.

20.     تمامی مراحل سفارش، طراحی، تولید، الصاق، ایجاد شناسه های الکترونیکی، پایش و کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی می بایست طی قرارداد شفاف، حقوقی و قانونی با واردکنندگان انجام و وظایف و تعهدات هر یک از طرفین درج و به تأیید افراد مجاز دارای حق امضاء برسد و شرکت های وارد کننده همزمان امکان انعقاد با دو یا چند شرکت مجری را جهت دریافت این خدمات ندارند.

21.     شرکت مجری در خصوص فرآورده های مذکور صرفاً برای محموله های مورد  تأیید سازمان غذا و دارو یا واحدهای تابعه استانی می تواند اقدام به انعقاد قرارداد و تخصیص کد، طراحی، تولید و الصاق برچسب نماید.

22.     قرارداد کلی می بایست قبل از واردات توسط شرکت های وارد کننده منعقد و نسخه ای از آن به این سازمان (دفتر نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی و بهداشتی) ارائه گردد.

23.     شرکت های واردکننده مواد و فرآوره های آرایشی و بهداشتی مجاز به انعقاد قرارداد در یک بازه زمانی مشخص با چندین شرکت مجری نمی باشند و در صورت بروز مشکل می بایست قرارداد موجود فسخ و با شرکت مجری دیگری قرارداد منعقد گردد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
-
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
0
0
من متن در مورد مصرف صحیح دارو میخواستم اما چیزای متفرقه میاد بالا.در کل ممنونم
نظر شما
ادامه