کد خبر: ۷۹۷۲

حکیم مهر - با وجود ضرری که توزیع مرغ‌های منجمد داخلی و خارجی در کشور و همچنین عرضه مرغ به قیمتی پایین‌تر از آنچه که تمام شده مرغداران کشور را احاطه کرده است، اما آنها برای جوجه‌ریزی پایان سال آماده‌اند.  
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اعلام این مطلب گفت: در حالی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، تولیدکنندگان مرغ گوشتی آماده‌اند تا با حداکثر ظرفیت جوجه‌ریزی کنند. اما مرغ‌های ذخیره‌ای موجود در بازار و قیمت پایین مرغ انگیزه آنها را سلب کرده است.

حسین مقدم‌نیا افزود: اتحادیه مرغداران گوشتی در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی مشکلات خود را بارها تکرار کرده‌اند و امروز شاهد ارسال دومین نامه این وزارتخانه برای حمایت از مرغداران به وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ماهانه حدود 145 تا 150 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که این میزان بالاتر از میزان مصرف است. بنابراین لازم است تا ترتیبی اتخاذ شود تا با اختصاص مجوز برای جایزه صادراتی به دنبال صادرات این پروتئین باشیم.

مقدم‌نیا ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود یک میلیون و 650 هزار تن مرغ تولید شود. در حالی که مرغ‌های منجمد و ذخیره موجود در بازار و قیمت پایین مشکلات مضاعفی را برای مرغداران به‌وجود آورده است.

وی تصریح کرد: اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به نمایندگی از تمامی تولیدکنندگان معتقد است که با عرضه مرغ منجمد در زمان‌های پیک مصرف مخالف نیست. اما در روزهای جاری که نیازی وجود ندارد، چرا این توزیع انجام می‌شود.

تولیدکنندگان مرغ، مرتب عوض می‌شوند

این مقام مسئول یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی که متولی تولید است، بارها درباره اصلاح قیمت کف مرغ جلساتی برگزار کرده است، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید ترتیبی اتخاذ کند که این مسأله رعایت شود.

مقدم‌نیا تأکید کرد: مرغداران از ابتدای سال تاکنون مرغ تولیدی خود را زیر قیمت تمام‌شده عرضه می‌کنند. اما اینکه چرا آنها اقدام به تولید می‌کنند، دلیل خاص خود را دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مرغدار درب مرغداری محصول خود را به قیمت یک‌هزار و 900 تا دو هزار تومان به فروش می‌رساند، در حالی که قیمت تمام‌شده برای مرغ دو هزار و 360 تومان است.

مقدم‌نیا همچنین گفت: در حالی که سعی می‌شود تا واحدهای نیمه‌فعال به سمت فعال شدن پیش برود و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مرغداری‌ها جوجه‌ریزی بیشتری داشته باشند، اما اختلاف قیمت تمام‌شده با آنچه که خریداری می‌شود، بسیار زیاد است.

وی در ادامه افزود: 18 هزار مرغدار در سطح کشور وجود دارد که در دوره‌های مختلف جوجه‌ریزی جابه‌جا می‌شوند و حتی ممکن است عده‌ای از چرخه خارج شده و عده‌ای دیگر جای آنها را بگیرند.

اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای عدم توزیع مرغ منجمد در کشور اتخاذ شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران خاطرنشان کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست می‌شود که جلوی توزیع مرغ منجمد در کشور را بگیرند. به‌گونه‌ای که برخی از استان‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای این مسأله تدوین کردند.

مقدم‌نیا ادامه داد: در حال حاضر مرغداران گوشتی آماده جوجه‌ریزی برای روزهای پایانی سال هستند، اما باید هرچه سریع‌تر مرغ‌های خود را که اکنون وزن سنگین‌تری به خود گرفته و هر لحظه ماندن آنها در فارم‌های مرغداری مستلزم صرف هزینه‌های خوراک است، به بازار عرضه کنند تا جا برای جوجه‌ریزی جدید آماده شود.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با تصمیماتی که توسط وزارت جهاد کشاورزی اتخاذ می‌شود و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، جلوی ضرر مرغداران گوشتی هرچه سریع‌تر گرفته شود.

گفتنی است، نامه وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول رئیس جمهور درباره نگرانی‌های صنعت مرغداری، روز گذشته در حالی منتشر شد که معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی نیز طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار بالا بردن قیمت خرید از تولیدکننده و عدم توزیع مرغ ذخیره‌شده داخلی و خارجی شده است.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه