کد خبر: ۷۹۴۴

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: 152 مرکز جمع‌آوری شیر در استان وجود دارد.
دکتر ناصر مرگان‌ازغدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 173 خودروی حمل این فرآورده با ظرفیت حمل روزانه 1582 تن شیر خام در استان وجود دارد.
وی بیان داشت: از تعداد مراکز یادشده، 100 واحد پروانه بهداشتی دامپزشکی را اخذ کرده و به مابقی آن‌ها تذکرات لازم برای اخذ پروانه بهداشتی داده شده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند تمام فرآورده‌های خام دامی تولید شده در استان که در مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی در حال تولید هستند را با خیال راحت مصرف کنند چرا که نظارت‌ و کنترل‌های دامپزشکی به طور مستمر بر نحوه کار آنها اعمال می‌شود.
وی با اشاره به قابلیت‌های آزمایشگاه تخصصی کنترل‌کیفی مواد غذایی کشور که در این اداره‌کل فعال است، بیان داشت: با توجه به حساسیت شیرخام به عنوان یکی از مواد مورد تغذیه روزانه مردم و حسب وظیفه‌مندی دامپزشکی در راستای تامین بهداشت شیر خام، سال گذشته از میزان تقریبی 668 هزار تن شیر گاو تولیدی استان، در اجرای طرح پایش باقی مانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین در شیر خام کشور به لحاظ امکان بررسی باقی مانده‌های افلاتوکسین «ام یک» آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان انجام شد که براساس این نتایج، میزان افلاتوکسین« ام یک» شیر خام استان کمتر از حد مجاز افلاتوکسین در شیرخام بوده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی سم افلاتوکسین را از جمله سمومی دانست که مهم‌ترین تاثیر آن در انسان، افزایش زمینه ابتلا به سرطان‌های کبدی است و در دام‌ها عمده‌ترین تظاهر آن نقص سیستم ایمنی است.

 

نظر شما
ادامه