کد خبر: ۷۸۶۲

حکیم مهر - دبیر انجمن صنفی پرورشدهندگان و تولیدگنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان گفت: متاسفانه درسالی که جهاد اقتصادی نامگذاری شده است مسؤولان جهاد واردات انجام دادند.

بهرام پاکزاد با اشاره به اینکه درحال حاضر بیش از یک هزار و 700واحد تولید و پرورش مرغ گوشتی با پروانه بهره‌برداری و مجوزهای بهداشتی در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: 333 واحد صنعتی غیرمجاز نیز در استان مشعول به فعالیت هستند که متاسفانه تاکنون سازمان‌های ذی‌ربط اقدامی برای تعطیلی این واحدها انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه ظرفیت جوجه‌ریزی ماهیانه استان به طور متوسط هفت میلیون قطعه است که قابل افزایش به 9 میلیون قطعه هم می‌باشد، افزود: به دلیل مشکلات پیش روی مرغداران استان 30 درصد از واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل هستند یا کمتر از ظرفیت خود جوجه‌ریزی می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان و تولیدگنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان 11 درصد مرغ گوشتی کشور را تولید و در این زمینه رتبه نخست دارد، بیان کرد: ایران هفتمین تولیدکننده مرغ گوشتی جهان است.

پاکزاد با بیان اینکه مطابق برنامه چهارم توسعه میزان تولید مرغ در پایان سال 88 یک میلیون و 600 تن پیش‌بینی و محقق شده است، گفت: با وجود تولید مرغ گوشتی بیش از نیاز کشور مسؤولان اقدام به واردات مرغ منجمد می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق قوانین سالانه میزان تولید مرغ گوشتی شش درصد افزایش می‌یابد که مطابق آن تا پایان سال جاری دو میلیون تن مرغ گوشتی در کشور تولید می‌شود، اما در سال جهاد اقتصادی که انتظار می‌رفت مسؤولان تفکر حمایت از تولیدکننده را داشته باشند این اتفاق روی نداد و در تولیداتی همچون مرغ گوشتی که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد سردخانه‌ها و بنادر کشور مملو از مرغ منجمد وارداتی شده است.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان و تولیدگنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان اضافه کرد: پس از هدفمندی یارانه‌ها با افزایش قیمت حامل‌های انرژی اگرچه انتظار می‌رفت وضعیت تولید مرغ بهتر شود و در سال 89 با تاکید اتحادیه مرغداران به اعضای خود مبنی بر افزایش میزان جوجه ریزی در استان دولت همچنان تلاش خود را بر واردات متمرکز کرد.

پاکزاد با اشاره به اینکه بر اساس ماده 16 قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، دولت در سال 89 باید بخش کشاورزی را برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز در زمینه برنامه‌ها، تسهیلات و امکانات ارتقای بهره وری و اصلاح الگوی تولید و مصرف برای رسیدن به کشاورزی توسعه یافته و پایداری رساند، تصریح کرد: طبق ماده 16 این قانون وزارت بازرگانی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی پیش از واردات کالا و یا محصولات کشاورزی موظف به دریافت مجوز از وزرات جهاد کشاورزی هستند و همچنین دولت موظف است برای حمایت از تولیدات داخلی برای واردات تمام کالاها و محصولات کشاورزی تعرفه موثر وضع کند به‌گونه‌ای که نرخ مبادله همواره به نفع تولیدکننده داخلی باشد.

وی ادامه داد: با وجود توان تولیدکنندگان داخلی برای تامین مرغ گوشتی مورد نیاز کشور تعرفه واردات آن صفر تا چهار درصد است که البته تعرفه واردات مرغ بیشتر مواقع صفر است در مقابل تعرفه واردت به کالاهایی که توان تولید آن در کشور نیست مانند تعرفه چهل درصدی ذرت یا 20 درصدی سویا تعلق می‌گیرد.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان با اشاره به اختلاف میان وزارت جهاد کشاوری و صنعت، تجارت و بازرگانی درباره واردات مرغ بیان کرد: آنچه مسلم است فرار دولت از قانون است و دود اختلاف این دو وزارتخانه تنها به چشم تولیدکنندگان داخلی می‌رود.

پاکزاد با بیان اینکه صنعت مرغداری خصوصی‌ترین و بی‌پناه‌ترین صنعت کشور است، خاطرنشان کرد: صنف مرغداران به لحاظ قانونی حتی اختیار برآورده کردن ابتدایی‌ترین خواسته‌های مرغداران مانند مجوز جوجه ریزی، تمدید و صدور پروانه و مجور حمل بار را ندارد در حالی که مطابق اصل 44 قانون اساسی برخی از اختیارات باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه پس از هدفمندی یارانه‌ها قرار بود دولت با بسته‌های حمایتی به ویژه در بخش کشاورزی از تولیدکنندگان حمایت تا از ضرر آنها جلوگیری و به ایجاد اشتغال کمک کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر عدم تحقق وعده‌ها، با واردات بی‌رویه موجب ورشکستگی این صنعت مانند صنایع فرش، نساجی و نیشکر نیز شد‌ه‌اند.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان اذعان کرد: سوال ما از دولت این است که در صورت نیاز به واردات چه کسی بهتر از تشکل‌های تولیدی این نیاز را تشخیص می‌دهند و بنا به گفته مسؤولان برای واردات کالا نیاز به تایید 24 دستگاه است چرا اتحادیه سراسری مرغداران کشور یا استان‌ها نباید یکی از این نهادها باشد؟

پاکزاد با بیان اینکه در این بین اظهارنظرهای مغرضانه از طرف کسانی که برخی عنوان استادی دانشگاه را یدک می‌کشند بیان می‌شود که تاثیر منفی بر اذهان عمومی دارد، گفت: اتحادیه مرغداران و انجمن صنفی از این اشخاص شکایت خواهد کرد.

گفتنی است به تازگی یک متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه در اظهار نظری عجیب مدعی مرده بودن 20 درصد مرغ ها قبل از ذبح شده بود!

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه