کد خبر: ۷۸۵۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - گزارشها حاکی از آن است که بیماری خاصی که موجب اپیدمی در حوزه دام، طیور و آبزیان باشد، در کشور وجود ندارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: برخی از بیماریها بومی کشور خودمان است و همه ساله شاهد آنها هستیم.

دکتر محسن مشکوة افزود: تب برفکی بیماری ای است که از سالیان گذشته وجود داشته و کانونهای آن به طور مرتب در حال تغییر است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کانونهای موجود در کشور به گونه ای نیست که موجب نگرانی باشد.

مشکوة ادامه داد: دامهای حساسی چون گاو، گوسفند و بز نسبت به این بیماری دارای عکس العمل هستند و لازم است تمامی ابزارهای لازم به کار گرفته شود تا از بروز اپیدمی جلوگیری کنیم.

واکسن تنها 60 درصد ایمنی ایجاد می کند

این مقام مسئول با اعلام اینکه واکسن نمی تواند برای مقابله با بیماریهایی چون تب برفکی معجزه کند، تصریح کرد: واکسن تنها 60 درصد ایجاد ایمنی می کند و اگر ویروس عامل بیماری از نوعی باشد که در داخل واکسن موجود باشد، ممکن است واکسن کاری از پیش نبرد.

وی یادآور شد: واکسن در کنار سایر عوامل می تواند در کنترل بیماری موثر واقع شود.

مشکوة تاکید کرد: عوامل دیگری همچون مدیریت بهداشتی در دامداریها و رعایت ضوابط دیگر می تواند نقش اساسی را ایفا کند.

وی اظهار داشت: مشکل ما با دامداران در آن است که آنها انتظار دارند واکسن معجزه کند. اما باید گفت این عامل به تنهایی نمی تواند موثر واقع شود.

بازگشت جوجه ریزی به حالت نرمال

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: وضعیت تولید تخم مرغ در ماه جاری به وضعیت سابق برمی گردد و پیش بینی می شود که دیگر کمبودی از این لحاظ در کشور وجود نداشته باشد.
مشکوة در ادامه افزود: بیماریهای تنفسی موجود در فارمها به گونه ای نیست که مشکل ساز شده باشد.

وی برونشیت و بیماری تنفسی دیگری چون نیوکاسل را در کشور بومی برشمرد و خاطرنشان کرد: این بیماریها نیز مشکل خاصی را به وجود نیاورده اند.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس بررسي ها
|
-
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
0
0
آقاي دكتر مشكوة
متاسفانه به جاي اينكه به اعتراض دامدار يك جواب قانع كننده و علمي بدهيد با كمال شجاعت ؟مي فرماييد تب برفكي هميشه بوده و بومي شده است .بله دليل بومي شدن تب برفكي بيشتر مربوط مي شود به بومي شدن (ماندگار شدن ) ......... مطمئن باشيد تا افرادي توجيه گر .......... باشند و واقعيت ها را كتمان كنند نه تنها تب برفكي بومي مي شود بلكه ساير بيماري هاي بازپديد و نو پديد هم با ورودشان به كشور جا خوش كرده و ميهمان ما خواهند بود ...........
دامپزشک بازنشسته
|
-
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
0
0
به کارشناس محترم بررسیها که لابد از جوانان تازه استخدام میباشند عرض میکنم که بهتر است این چند نفر کارشناس با تجربه را هم از سازمان دامپزشکی در تهران و شهرستانها و استانها به نحوی بازنشسته یا بازخرید کنید تا کل سکان در دستان جوان شما قرار بگیرد و بشود انچه که نباید بشود
دامپزشک
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
0
0
با عرض سلام خسته نباشید خدمت مدیریت سایت حکیم مهر، متاسفانه باید عرض کنم در شغل دامپزشکی یک هزارم انتقادهایی بیان میشه پیشنهاد سازنده و مفید ارائه نمیشه! از عزیزانی که به متن این مصاحبه اعتراض دارن خواهش میکنم پیشنهاد سازنده ای اگه دارن همین جا ارائه بدن! همکار بازنشسته عزیز زمانی که شما در سازمان شاغل بودید تب برفکی ریشه کن شد و بعد از شما شیوع پیدا کرد؟ مگه غیر از اینه که ریشه کنی تب برفکی نیاز به اصلاح زیر ساختای سیستم دامپروری و قرنطینه واحدها و بخصوص پرواربندیه داره؟
بازنشسته
|
-
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
0
0
به عرض میرسانم که دامپزشکی در حال حاضر واگذار نشده بلکه ول شده است و یکسری دکتران دامپزشک کم تجربه و گاهی کم سواد با سپر مجوز مطب یا مایه کوبی انرا از سر راه برداشته اند ما نبایستی دامپزشکی را رها میکردیم بلکه مانند پلیس به اضافه ده انرا قیمومت میکردیم موفقیت شما را ارزومندم
نظر شما
ادامه