کد خبر: ۷۸۴۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
عضو هیات مدیره نهمین همایش انجمن مرغ مادر گوشتی ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سروش خادمیان» افزود: نهمین همایش انجمن مرغ مادر گوشتی ایران روزهای دوم و سوم اردیبهشت ماه در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: نهمین همایش انجمن مرغ مادر گوشتی ایران روزهای دوم و سوم اردیبهشت ماه در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

در همین راستا عضو هیات مدیره همایش انجمن مرغ مادر گوشتی ایران به حکیم مهر میگوید: «صنعت طیور در ایران یکی از صنایع اثرگذار به لحاظ گردش مالی و اشتغالآفرینی است، تا جایی که ایران به لحاظ تناژ و میزان تولید گوشت مرغ جزو 10 کشور برتر دنیاست اما متاسفانه ما در داخل کشور با بحرانهایی مواجه هستیم که تولیدکننده را در این صنعت با زیان مواجه کرده و حقیقتا سرمایهگذار را مجبور به خروج از صنعت میکند.»

«دکتر سروش خادمیان» یکی از راههای برونرفت از این بحران را صادرات به کشورهای منطقه عنوان و تصریح میکند: «در منطقه به غیر از ما و ترکیه، سایر کشورهای همسایه، خاورمیانه و حتی روسیه نیاز به واردات گوشت مرغ دارند. این در حالی است که ما نتوانستیم صادرات را توسعه دهیم و شاید در حالت فعلی تنها از 70 درصد زیرساخت خود به لحاظ تولید استفاده میکنیم. کشور هزینه کرده، تسهیلات داده و فضا در اختیار تولیدکننده قرار داده اما بهرهوری ما از این زیرساخت پایین است که شاید دو فاکتور باعث میشود که نتوانیم میان عرضه و تقاضا توازن داشته باشیم و از این زیرساختهایی که داریم استفاده بهینه کنیم و این محصول باکیفیت را که هر روز تقاضا برای آن بیشتر میشود، صادر کنیم.»

این دامپزشک متخصص بهداشت و بیماریهای طیور با یادآوری اینکه در سال 2010 سرانه مصرف گوشت مرغ در دنیا حدود 13 کیلوگرم بوده و پیشبینی می شود که در سال 2030 این رقم به 19 کیلوگرم برسد، خاطرنشان میکند: «صنعت طیور همیشه رو به رشد است و با توجه به تهدید و مشکلاتی که در تولید گوشت قرمز وجود دارد، گوشت سفید و به خصوص گوشت مرغ فرصت دارد که نیاز مصرفکننده و مردم را تامین کند.»

کلید صادرات در قدرت دامپزشکی نهفته است

دکتر خادمیان با بیان اینکه برای انجام صادرات دو فاکتور مهم باید لحاظ شود، اضافه میکند: «یک فاکتور قیمت تمامشده ماست تا بتوانیم با سایر کشورها و رقبا مثل ترکیه، برزیل، چین و هند رقابت کنیم. بحث دوم کیفیت است که در هر دوی این موارد نقش دامپزشکی مشهود است. قیمت تمامشده تحت تاثیر دو مقوله قیمت نهاده و مواد اولیه و همچنین عملکرد است، یعنی اگر عملکرد ما در حوزههای مرغ مادر، گوشتی و تخمگذار مناسب نباشد، نهایتا منجر به افزایش هزینه تولید میشود. همینطور به لحاظ کیفیت نقشی که دامپزشکی، تغذیه و پرورش در کنار هم دارند، میتوانند محصولی تولید کنند که به لحاظ عدم درگیری و بیمار شدن، نیاز کمتری به مصرف آنتیبیوتیک داشته باشد. کمااینکه در ایالات متحده سهم تولید گوشت مرغ بدون آنتیبیوتیک به بالای 50 درصد رسیده است اما سهم ما خیلی پایین است.»

وی با تاکید بر اینکه در جهان روی بحث مقاومتهای آنتیبیوتیکی و عدم مصرف آنتیبیوتیک در گوشت مرغ به شدت کار می کند، اظهار میکند: «در دوران کرونا دیدیم که تا چه اندازه آنتیبیوتیکها قدرت خود را از دست داده بودند. لذا سلامت گوشت مرغ و سلامت دام در گرو عدم استفاده از آنتیبیوتیکها و کاهش باقیمانده آنتیبیوتیکی و سموم قارچی است و این مهم مستلزم این است که ما یک پرورش خوب داشته باشیم تا گله بیمار نشود. با رعایت پروتکلهای بهداشتی دامپزشکی، مدیریتی و تغذیهای، ما میتوانیم محصولی داشته باشیم که هم به جامعه مردم، نسل جوان و مصرفکننده خدمت کند و از طرفی توان صادراتی داشته باشد. در واقع دامپزشکی نقش بسیار مهمی در تولید محصولات باکیفیت و ارائه محصولات بدون آنتیبیوتیک و توان رقابت با رقبا دارد.»

ارتباط دانشگاه و صنعت ضعیف است

عضو هیات مدیره همایش انجمن مرغ مادر گوشتی ایران ضمن انتقاد از اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت خیلی ضعیف است، میگوید: «اگر کشور مقداری هوشمندانهتر عمل کند، پایاننامههای دامپزشکی، به خصوص در مقاطع دکترای تخصصی، باید در خدمت صنعت باشد، در حالی که اینگونه نیست. لذا باید بین دانشگاه و صنعت یک ارتباط برقرار و پایاننامه ها را مخصوصا در مقطع دکترای تخصصی جهتدار کنیم و به صنعت ارائه دهیم. نتیجه این کار کاهش بیماری در گلههای ما در همه سطوح مزارع اجداد، مزارع مادر، گوشتی و تخمگذار است و باعث میشود که در طول دوره پرورش با بیماریهای کمتری مواجه شویم. در نمایشگاه هم سالن اصلی سخنرانی بیشتر شامل مباحث پرورشی خواهد بود و در روز دوم نیز مباحث دامپزشکی مثل آنفلوانزا و... را خواهیم داشت که در آنها مطالب بسیار بهروزی ارائه خواهد شد. یکی از رسالتهای انجمن مرغ مادر گوشتی ایران این است که این اطلاعات بهروز شده را در اختیار تولیدکننده قرار دهد.»

 

همایش 20 عنوان سخنرانی علمی و کاربردی دارد

دبیر نهمین همایش انجمن مرغ مادر گوشتی ایران در ادامه در گفتوگو با حکیم مهر با بیان اینکه این همایش از ساعت 8 صبح روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران با بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم مهدی شاهانی و تجلیل از پیشکسوتان صنعت طیور افتتاح می‌شود، میگوید: «در طول برگزاری همایش 20 عنوان سخنرانی علمی و کاربردی درخصوص مسائل و چالش‌های صنعت مرغ مادر توسط اساتید مطرح داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.»

«دکتر مهدی فریدونیان» تصریح میکند: «متخصصان، کارشناسان و تولیدکنندگان نیز می‌توانند علاوه بر شرکت در این سخنرانی‌ها از نمایشگاه توانمندی‌های صنعت مرغ مادر گوشتی در سالن نمایشگاهی هتل المپیک بازدید نموده و از آخرین دستاوردهای شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه استفاده نمایند.»

وی خاطرنشان می کند: «حضور پر شور و به موقع تمامی دست‌اندرکاران صنعت طیور در این رویدادها می‌تواند بسیار مفید واقع شود. مقدم همه عزیزان شرکت‌کننده در این همایش را گرامی داشته و به اطلاع می‌رساند بازدید از این نمایشگاه و شرکت در سخنرانی‌ها برای همه عزیزان رایگان می‌باشد.»

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دانشجوی دکتری تخصص طیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
1
7
استاد گرامی تا حالا کدام مرغدار یک ریال برای کار تحقیقاتی پرداخت کرده یا علاقه به پرداخت دارد!!! این صحبت ها فقط شعار است و عملی نمی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
1
7
می دانید که چرا پایان نامه در خدمت صنعت نیست؟
چون
۱ - صنعت باید سر کیسه خلیفه را شل کند و همانند اروپا و امریکا ، هزینه پایان نامه را بدهد.
۲ - صنعت باید متقاضی باشد و همراهی کند. شما اجازه ورود به گله نمی دهید و توقع حل مشکلات از راه دور دارید.

..... با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
1
5
نه تنها صنعت اعتقادی به علم ندارد
حتی خود سازمان هم اعتقادی به متخصصان خود ندارد
چند نفر از مدیران سازمانی متخصص هستند؟
چند نفرشان زیردست یا زیرمجموعه یک کاردان مشغول کارند؟
سازمان دامپزشکی چه ارزشی برای علم قایل است و چه امکانات و مزایایی برای متخصصان فراهم نموده است؟ که انتظار دارد صنعت که اغلب بیسواد یا دارای مدارک غیرمرتبط هستند اشتیاقی به طرح های علمی داشته باشند؟
متخصصان چقدر ازادی عمل برای ارایه آمار و اطلاعات واقعی دارند؟ برفرض همکاری صنعت...
نظر شما
ادامه