کد خبر: ۷۸۲۴۴
تعداد نظرات: ۷۴ نظر

حکیم مهر: واکنش شهرداری اصفهان به بازتاب گسترده فیلم اسب آسیب دیده درشکه‌ در میدان نقش‌جهان، پاک کردن صورت مساله و لغو مجوز سورچی بود درحالی که منتقدان خواستار برچیده شدن درشکه‌رانی هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، بیش از یک دهه است که فعالان و حامیان حقوق حیوانات در اصفهان تلاش می‌کنند درشکه‌رانی در میدان نقش‌جهان منسوخ شود. هرچند که خواسته و اصرار این فعالان زدودن لکه سیاه حیوان‌آزاری از دل میراث صفوی است و در دوره‌های مختلف مدیریت شهری اصفهان از اوایل دهه ۹۰ شمسی تاکنون وعده‌های مختلفی برای ساماندهی درشکه‌رانی و رسیدگی به وضعیت اسب‌های این میدان داده شده اما هرگز عزمی برای اجرا و رسیدگی دیده نشد.

رنج، سرنوشت اسب‌های درشکه

طی روزهای اخیر بازتاب گسترده فیلمی که توسط یک شهروند از وضعیت اسفناک اسب آسیب دیده درشکه در میدان نقش جهان گرفته شده بود خشم افکار عمومی را نسبت به این (جاذبه گردشگری) به دنبال داشت. تصویری دردناک از شهر فرهنگ و هنر ایران دست به دست می‌شد که شیرینی روزهای سال نو را به کام هر بیننده‌ای تلخ می‌کرد؛ در نقش جهان اصفهان اسب زخمی دیده می‌شود که از بی مبالاتی صاحب خود، پایش عفونت کرده است و از سر استیصال پای بر زمین می‌کوبد و در حصار درشکه ایستاده تا دقایقی بعد کالسکه‌ای سنگین را با چهار- پنج سرنشین کوچک و بزرگ و با تازیانه سورچی به حرکت درآورد.

اگر چه شهرداری اصفهان در واکنش به بازتاب این فیلم اعلام کرد که مجوز سورچی برای ادامه فعالیت لغو شده اما به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر، پاک کردن صورت مساله بوده است چرا که در اصل زخم کهنه و چرکین حیوان آزاری بر چهره میراث صفوی همچنان باقی است.

این در حالی است که مدیران میراث فرهنگی اصفهان به رغم آنکه درشکه‌رانی را جاذبه گردشگری برای دیار نصف جهان می‌دانند اما نسبت به حذف درشکه‌ها موضع مشخصی ندارند؛ پیش‌تر علیرضا ایزدی مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان در این باره به خبرگزاری مهر گفته بود «ما نه موافق و نه مخالف درشکه سواری در میدان نقش جهان هستیم اما درشکه رانی برای بسیاری جاذبه دارد و در حال تبدیل شدن به یک تصویر از این میدان است و حذف آن کار منطقی نیست.»

درشکه‌رانی با هویت نقش‌جهان همخوانی ندارد

اما علیرضا جعفری زند باستان شناس و کارشناس میراث فرهنگی به خبرنگار مهر می‌گوید: درشکه‌سواری در میدان نقش جهان پیشینه تاریخی ندارد و از اواخر دوره پهلوی دوم در دهه پنجاه شمسی به این میدان آورده شد.‌

وی می‌افزاید: در آن زمان فکر می‌کردند که درشکه سواری در میدان یک جاذبه ایجاد می‌کند زیرا در آن دوره در کشورهای اروپایی و شهری مانند لندن چنین پدیده‌ای رواج داشت و در واقع درشکه سواری را در نقش جهان اصفهان به عنوان یک تفریح از اروپا تقلید کردند.

این باستان شناس با بیان اینکه میدان نقش جهان از ابتدا و در دوره صفوی برای چوگان پیش‌بینی شده بود و هیچ‌گاه درشکه سواری در این میدان در طول تاریخ گزارش نشده است، گفت: میدان نقش جهان آنقدر جاذبه توریستی دارد که حذف درشکه‌سواری در آن به حساب نمی‌آید.

این باستان شناس می‌افزاید: میدان نقش جهان یک جاذبه بی نظیر جهانی است چرا که چشم انداز بسیار بسیار زیبایی برای بازدیدکنندگان و گردشگران دارد؛ از این رو نبودن درشکه سواری کوچک‌ترین خدشه‌ای به میدان وارد نمی‌کند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: من از دیدگاه حقوق حیوانات صحبت نمی‌کنم زیرا مدعیان خود را دارد اما هربار که به میدان نقش جهان می‌روم، بد بو بودن اسب‌ها و کثیف کردن محوطه میدان چشم انداز خوبی ندارد ضمن اینکه آزار حیوان در شرایط گرما و سرما اتفاق می‌افتد.

حذف درشکه‌رانی به یک خواسته عمومی تبدیل شده است

در همین پیوند، «سپهر سلیمی» فعال حقوق حیوانات در واکنش به انتشار تصاویر اسب زخمی میدان نقش جهان، به سال‌ها پیگیری فعالان برای برچیده شدن درشکه‌رانی در این میدان اشاره می‌کند و به خبرنگار مهر می‌گوید: زمانی‌که ما پیگیر این مساله بودیم سال ۱۳۹۰ بود اما خوشبختانه اکنون حساسیت این مساله به جایی رسیده که افکار عمومی به آن اعتراض می‌کنند در حالی که شاید این مهم قبلاً مسأله‌ای بین برخی از فعالان و حامیان حیوانات بود اما اکنون اعتراض به آن فراگیر و عمومی شده است.‌

وی می‌افزاید: نه تنها مردم اصفهان که بسیاری از افراد که در صفحات مجازی طی روزهای اخیر به این مساله اعتراض داشتند حتی غیر اصفهانی بودند؛ ضمن اینکه بارها دیده شده توریست‌های خارجی نیز نسبت به درشکه‌رانی در نقش جهان ابراز نارضایتی می‌کنند و آن را ناراحت کننده می‌دانند.

این فعال محیط زیست و حامی حقوق حیوانات خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در این سال‌ها یک بخشی از افراد و فعالان اجتماعی نه تنها درخصوص حذف درشکه‌رانی در نقش جهان همراهی نکردند بلکه سنگ اندازی نیز کردند و در اوج تلاش‌های ما برای حذف اسب‌ها انجمن دوستداران اصفهان طی نامه‌ای اعلام کردند که مخالف حذف درشکه‌ها هستیم‌.

سلیمی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداران دوره‌های قبل نیز واقعاً اراده‌ای بر حذف نداشتند، می‌افزاید: شاید درک این مساله را نداشتند در حالی که باید به مخالفان حذف درشکه‌رانی گفت که درشکه پیشینه تاریخی ندارد و هویت میدان نقش جهان را خدشه‌دار کرده است.

چه کسی بر وضعیت اسب‌ها نظارت می‌کند!

وی با بیان اینکه برخی افراد که درکی از مساله محیط زیست و حیوانات ندارند بر وجود این اسب‌ها پافشاری می‌کردند، می‌گوید: متأسفانه برخی برای اینکه از حذف درشکه‌رانی جلوگیری کنند می‌گفتند باید وضعیت این اسب‌ها را بهبود ببخشیم و ساعات کاری آنها را دوره‌ای کنیم؛ این‌ها فایده ندارد چه کسی می‌رود ببینید و نظارت دارد که اسبی روزانه چند ساعت در این میدان کار می‌کند، یا در روز که این‌ها از ۹ صبح تا ۱۲ شب کار می‌کنند چه کسی نظارت دارد که نوبت اسب‌ها در روز تغییر کند؟ هیچ مراعات نمی‌کنند و نظارتی نیست.

فعال محیط‌زیست و حامی حقوق حیوانات خاطرنشان می‌کند: واقعیت این است که درشکه‌رانی در بسیاری از جاهای دنیا در حال تعطیل شدن است و در آمریکا، کانادا، ترکیه و بسیاری از شهرهای بزرگ حذف کردند اما در جاهایی هم مثل فلورانس ایتالیا وجود دارد که برای حذف آن پافشاری می‌شود و در مجموع روند جهانی بر حذف این‌ها است.

دوچرخه و کالسکه برقی جایگزین اسب‌ها شود

سلیمی می‌افزاید: حذف درشکه‌رانی جایگزین هم دارد؛ از بُعد معیشتی اگر نگاه کنیم واقعاً زشت است که بگوییم که در شهر اصفهان و شهرداری بزرگ آن و پایتخت صنایع دستی ایران برای ۱۰ نفر امکان ایجاد اشتعال نیست؛ قطعاً برای سورچی‌ها شغل وجود دارد و لازم است در درجه اول مساله اشتغال این افراد در نظر گرفته شود.

وی اضافه می‌کند: حتی شاید خود سورچی ها نیز از شرایط موجود رضایت ندارند زیرا کار سختی دارند، بیشتر روزهای سال ساعت‌های طولانی مشتری ندارد، برف و باران و گرما و سرما باید در چمن بخوابند و حتی به دلایل میراثی میدان نقش جهان‌، یک سایه بان ندارند. بهتر است برای این‌ها اشتغالی ایجاد شود و با وجود کارخانجات و صنایعی که اطراف اصفهان شکل گرفته اگر اراده‌ای شود شرایط برای اشتغال این افراد فراهم می‌شود.

فعال و حامی حقوق حیوانات با بیان اینکه اصفهان کارهای بزرگ بسیاری انجام داده است و به راحتی می‌تواند درشکه‌رانی را نیز حذف کند، می‌گوید: شهرداری اصفهان می‌تواند به جای درشکه، دوچرخه‌های سنتی و یا کالسکه‌های برقی را جایگزین کند، این‌ها هم با فرهنگ اصفهان همخوانی بیشتری دارد و هم کسی اگر توان راه رفتن ندارد از این وسایل می‌تواند استفاده کند؛ واقعاً اگر اراده شود و شهرداری بخواهد، می‌تواند این لکه سیاه را از میدان نقش جهان اصفهان پاک کند.

عمر اسب‌های نقش‌جهان کمتر از هم‌نوعانشان است

به گزارش مهر، وقتی درباره برچیدن درشکه سواری از میدان نقش جهان سخنی به میان می‌آید، درشکه سواری در کشورهای دیگر به عنوان نمونه‌های موفق جاذبه توریستی مطرح می‌شود اما این سوال در ذهن متبادر می‌شود که شرایط درشکه‌سواری و رسیدگی به اسب‌ها آیا قابل مقایسه با وضعیت غمبار نگهداری اسب‌ها در میدان نقش جهان اصفهان است؟ سپهر سلیمی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: شرایط قابل مقایسه نیست ضمن اینکه در فرهنگ ایرانی توصیه‌های فرهنگی، ملی و مذهبی داریم که نباید از حیوانات بهره کشی کرد؛ کجای دنیا برای مقاصد تفریحی از حیوان اینچنین بهره کشی می‌شود که ۱۷ - ۱۸ ساعت دارد کار می‌کند؟ چه اصولی این‌جا رعایت می‌شود؟ می‌گویند نوبت کاری اسب‌ها عوض می‌شود، کجا عوض می‌شود؟ چه کسی ثبت می‌کند؟

این فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه عمر اسب‌ها در میدان نقش جهان کمتر از اسب‌ها است، می‌افزاید: اسب‌های نقش جهان بخاطر اینکه ساعات کار طولانی در اینجا دارند، زود می‌میرند.

وی خاطرنشان می‌کند: حتی چهره اسب‌های نقش جهان را اگر نگاه کنید با هم‌نوعانشان در کشورهای دیگر یا فلورانس ایتالیا قابل مقایسه نیست چرا که اسب‌های پیر از کار افتاده برای درشکه‌رانی در نقش جهان به کار گرفته می‌شوند.

فعال محیط‌زیست و حامی حقوق حیوانات تاکید می‌کند: در شهرهای بزرگ سراسر جهان درشکه‌رانی یا منسوخ شده یا روند بر حذف شدن است چرا ما در اصفهان قلب فرهنگ و هنر ایران در این مساله، آخر باشیم؟ شهری که مظاهر حیوان آزاری در آن به حداقل برسد جای بهتری برای زندگی خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
24
38
به نظرم جو تکنولوژی های جدید برخی دوستان را شدیدا درگیر کرده. چه اشکالی دآرد که نمونه ای هرچند کوچک از نحوه زندگی چند دهه قبل در یک میدان باقی بمآند و کودکان ما فکر نکنند که از اول خلقت خودرو بوده و بس. ولی با رعایت تمام اصول انسانی. نه با ارتکاب جرم و آزار حیوانات.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
جناب حمید ! کشاندن درشکه سنگین با چند مسافر دور میدون به این بزرگی از صبح تا شب و بعد هم آخر شب طی کردن مسافتی طولانی تا اصطبل خوراسگان به هرشکلی انجام بشه حیوان آزاریه ، مثلا باید چه استانداردی از نظر شما رعایت بشه تا باعث آزار حیوان نشه ، مثلا روزی یه دور سوار بدن یا یه مسافر سوار کنن ؟؟؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
اگر اینطور است باید برده داری ، گیوتین و گردن زدن و دیگر اشتباهات گذشته هم کمی انجام شود تا کسی فکر نکند هیچوقت همچین اتفاقاتی نیوفتاده !!! این چه استدلال و منطقی ست ؟!
اتفاقا در عصر تکنولوژی میتوان با عکسبرداری و فیلمبرادی ، تمام وقایع را ثبت و ضبط و به آیندگان نشاد داد !!!
این حرف مانند مخالفان جمع آوری قلیان از قهوه خانه هاست که می گویند این جزی از فرهنگ جامعه ست !!! حتی اگر اشتباه باشد !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
اتفاقا به نظر من این برخورد صفر یا صدی با استفاده از حیوانات، پز روشن فکری و افراط است.
این اسب ها ، حیوان کار محسوب میشوند و بقا نژاد آنها در گرو کاری است که میکنند و منفعتی که تولید میکنند( یا نکند دوستان فکر میکنند اگر اسبها کار نکنند ، به زندگی آزادشان در طبیعت به خوشی و خرمی ، سالیان سال ادامه خواهند داد؟!)
البته هر کاری اصول و روش درست خودش را دارد و باید حقوق حیوانات شامل شرایط بهینه کاری و حفظ و پایش سلامت آنها حفظ شود و دامپزشکی با کسب اختیارات لازم و ضمانت اجرایی کافی ، متولی این امر باشد
اما از ریشه زدن و علم مخالفت برداشتن ، عین نگاهی و عدم بصیرت لازم و مصداق بارز پاک کردن صورت مسئله است
شاهین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
فکر کن با ی دونه اسب درامد دقیقه ای بسیار زیاد داشته باشی ولی جان اسب برات مهم نباشه این صاحبان درشکه ها ...............
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
ظاهراً آقای جعفری زیادی غرق تاریخ شده ، باید گفت خارج از بحث بود و نبود ،اولا بقول شما فرزندان ما باید بدانند همیشه ماشین نبوده دوما این بندگان خدا از این طریق امرار معاش میکنند،هر چندبرخی با حیوانات بی رحم هستند،ودر آخر آقای جعفری تاریخ ایران آنقدر بار ارزشی دارد و آنقدر آیین و رسوم عالی و مردم دوست دارد که شما بهتر است در گسترش آن آیینها بکوشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
فکر کنم اینا نیت دیگری دارند میخاند اینا را جمع کنند ماشین برقی بیارند پول تو جیب خودشون بره
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
جناب ناشناس،این طور که شما میفرمایید تمام کسانی که گوشت میخورند هم حیوان آزاری میکنن که باعث کشتار گاو وگوسفند ومرغ میشن وباید پیگیر اینهاهم باشید،مگر اینکه فقط یه بهانه واسه بیکارک دن درشکه چی ها باشه
دقت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
مثل اینکه شمامتوجه اصل مطلب نشدای دست اسب دچارمشگل اساسی است شماازدرشگه رانی صحبت میکنی
البنمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
15
22
................. اون اسبی که پایش اینزور شده نباید فعالیت کنه
بقیه چرا؟؟؟؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
واقعا درکی از اینکه این اسبها دارن زجر میکشن و این کار طاقت فرسا رو انجام میدن ندارین ؟؟؟ اصلا از نزدیک دیدین که نظر میدین ؟؟؟ مگه اون اسب مجروح و داغون از آسمون اومده ؟؟ به خاطر تفریح نفرت انگیز آدمها به این روز افتاده ، این تازه ظاهر ماجراست ، این بیچاره ها نه آب تمییز و کافی میخورن نه غذای خوب ، چطور میتونین انقدر خود خواه باشین ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
بقیه هم شرایط بهتری ندارند ، ولی دیده نمیشوند ، این یک مورد رسانه ای شده ، صدها اسب در طی ای سال ها مورد ظلم قرار گرفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
اگر وضعیت اسبها نابسامان و اسف ناک است ، کوتاهی و ناکارآمدی نهادهای نظارتی مسئول است، نه نقص و ایراد درشکه رانی.
در جهانی که صنعتی‌سازی به سمت و سویی رفته که چرخه اغلب غالب رویکرد ها به نحوی آسیب به حیات در همه شکل آن است، این افاضات سطحی ، پز روشنفکری پوچ و ابتر است.
دوستان منتقد مستحضرید که جمعیت گونه های اهلی ، نسبت به نزدیکترین خویشاوندان شأن با اختلاف چندین ده برابری بیشتر است ؟! قطعا محض رضای خدا و صرف حیوان دوستی نیست!
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
10
19
آقای سلیمی سالهاست داره اطلاع رسانی و تلاش میکنه برای برچیدن بساط این حیوان آزاری ولی متاسفانه اوضاع بدتر شده
خودم شخصا هر جا کمپینی بوده امضا کردم ، با هر کسی تونستم در اینمورد حرف زدم ، در صفحات مجازی از مردم خواهش کردم حداقل اونها سوار کالسه نشن ، تو خود میدون با صاحبان اسبها حرف زدم ، به مردمی که اونجا بودن گفتم ، بعضا عکس العملهای عجیبی که ناشی از نادانی محضه دریافت کردم ، امیدوارم حامیان حیوانات در اصفهان دلسرد نشن ، به قول جناب جعفری زند این میدون انقدر جاذبه و زیبایی داره که برای دیدن کل میدون دوروز هم کافی نیست ، چه نیازی به این منظره زشت و لکه سیاه آزار حیوانات زبان بسته ست ، فکر کنید اگر میتونستن حرف بزنن چی به ما میگفتن ؟؟؟؟؟؟؟
من خودم بی نهایت این میدان رو دوست دارم ، یک گنجینه باارزش و بی نظیره ، اصلا فضاش به آدم آرامش خاصی میده ولی متاسفانه هر بار که رفتم با دیدن این اسبها حالم بد شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
لیلا خانم بنده با حیوان آزاری مخالفم ولی این میدان از قدیم به خاطر چوگان و حرکت اسبها ساخته شده! شهرداری باید به صاحب اسب ها اعلام کند که هر اسبی یکبار یا دو بار در هفته بیشتر اجازه ندارد به این میدان آورده شود و سلامتی حیوان هر ماه چک شود! و کلا اگر بخواهیم به آزار حیوانات اشاره کنیم هیچکس نباید گوشت و مرغ بخورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
9
19
هزاران ظرفیت و موقعیت برای جذب گردشگر و توریست و معرفی میدان تاریخی و پر ابهت و بسیار زیبای نقش جهان هست ، متاسفانه همه را رها کرده اند و چسبیده اند به این کار نازیبا و حیوان آزاری آشکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
حیوان آزاری نیست البته کسانی که زیادی از حیوان کار بکشند میشه حیوان آزاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
10
22
متاسفانه اخیرا در کنار ارگ کریمخان زند شیراز هم در حال گسترش است که باید بصورت درخواست عمومی در سراسر کشور ، ازین کار ناپسند جلوگیری شود
آه مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
2
19
هر روز دوملیون هر درشکه درامدشونه.روز نوروز.تابستونا یک ونیم.بسته به مسافر داره.اما اسباشون غذا نمیدن.بشون رسیدگی نمیکنن.شهرداری باید موظف کنه اسبی رسیدگی نشد حق کار نداره.من خودم ناراحتم از وضع این اسبا.شیش صبح تا ده شب.بترکی هی درشکچی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
همشون اینطور نیستن وشهر داری از خداشه که خودش ماشین برقی بزاره وبله حیوان باید رسیدگی بشه وما اینقدر در میدان نقش جهان بودیم واسب ها در حال استراحت بودن فقط ایام عید وتعطیلات شلوغه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
6
9
یک بار هم شده شهرداری قبول مسئولیت کند و و در اعصار گذشته سیر نکنید ، و به ایتالیا و ونیز و دنیز نروید وبساط حیوان آزاریتان را جمع کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
حیوان آزاری فقط این نیست کسانی هم که سگ و گربه در خانه نگه می دارند حیوان آزار هستن چون خودخواه هستن وفکر حیوان زبان بسته نیستند که دوست داره پیش هم نوع خودش باشه
اسماعیل اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
5
9
طی روزانه حدود ۱۰تا ۱۵ کیلومتر مسیر تا میدان نقش‌جهان
و سپس ارابه کشی غیر حیوان آزاری چیز دیگری نیست ضمن اینکه هم خیابان را کثیف و هوا را آلوده میکنند.
منتها شهر داری باید به جای ارابه رانی امتیاز موتور برقی یا خودرو برقی به آنها بدهد تا بیکار نشوند.
بهر حال آنکه هم حق حیات دارند
پاسخ ها
Mostafa memar
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
اسماعیل جان؟ اسبها در قدیم صدها کیلومتر دوندگی میکردن این دلیل نمیشه! باید از طرف شهرداری یک نفر انسان با شرف برای نظارت بر عملکرد و سلامت اسب ها گماشته شود و نظارت کند تا درشکه ران که بعضاً افرادی کم سواد و حقوق بگیر و بیخیال هستند از این موضوع به سادگی عبور نکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
در آن صورت شهرداری کلی کمیسیون می گیره
سیدامیرمحمدمیراحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
4
8
با سلام و یاد خدااا
ادمها بعضی وقتها از حیوان هم درنده تر میشوند مگر اسراعیل ۳۳هزار نفر انسان رو غزه نکشته
ولی من ی عرضی دارم اگر برای صاحب این اسب ی کاری پیدا کنند که مجبور نباشه از طریق درشگه امرار معاش کنه اونوقت اون اسب بیچاره هم دیگه اینجوری نمیشه
وگرنه صاحب اسب هم که این اسب منبع درامد و امرار معاشه براش دلش نمیخواد اسبش بدنش عفونت کنه و منبع رزقش بمیره و از دستش بره ...فقط عضر میخوام دور از جون بعضی ها ببخشید ببخشید اینجوری میگم چه قدر بعضی ها که نظر میدن بی عقل و نفهمن که عمق قضیه را نمیبینن و تا ی متر جلو پای خودشونم زوری میبینن ما با اینا شدیم ۹۰ میلیون ..... . .........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
خیلی غلط نوشتی : اسرائیل ، عذر ، یک ، درشکه
متاسفانه ما با تو شدیم ۹۰ میلیون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
چطوری معلم.الان غلط املایی گرفتی بگو ببینم املا چند شدم
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
4
11
نظارت کنند .چرا درشکه رانی را بر دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
5
7
بوی خیلی بدی هم در میدان استشمام می شود. به خاطر فضولات اسب ها و خیلی آزاردهنده و زشت است
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
این رو به اونایی بگو که تو خونه هاشون سگ و گربه نگه میدارن و با فضولات این جانوران نجس سر و کار دارن و گاهاً فضولات اونها رو در پارک و خیابون رها میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
پس کسانی که سگ و گربه میارند تو پارک وباعث ترس وآلودگی فضای پارک میشن چی
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
4
11
درشکه رانی را اکثر مردم می پسندند واز این موسیقی که با صدای سم و زنگوله اسب‌ ها ایجاد میشه لذت می‌برند حال اگر مالک اسبی دچار سهل انگاری است تذکر داده بشه ودر صورت تکرار مجوز تردد ایشان لغو بشه. وخداوند در قرآن فرموده است که در چهار پایان فوائد زیادی برای شما قرار دادیم از جمله استفاده از پوست. گوشت. شیر. پشم و باربری و سوارکاری. اما به نحوه صحیح
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
4
دنبال کنندهاتون خیلی باحالن!! البته نباید گرفتاری فکری هم رو مسخره کنیم، ولی جالبه که مثلا من از نبودن لوازم وانت کارم مینالم و در جواب عزیزی از نبود روغن مناسب برای ماشین مازاراتی خود شکایت داره و خواستار تعطیلی تمام پالایشگاهای کشور میشه!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
1
6
جای سم اسب روی آسفالت یا موزاییک نیست ولی متأسفانه بستر برای این حیوانات آماده نشده .اگر مجوز داده میشود باید شرایط رو هم برای این حیوانات آماده کنند
مسعود ندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
4
یک زمانی من کوه رفته بودم یه الاغی داشت رد میشد و من از ترس خودم رو کشیدم کنار،صاحب الاغ به من گفت از الاغ یا حیوانات می‌ترسی بجای آدمها!این حرفش برام جالب بود
سهیلا
|
Singapore
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
2
3
شهرداری و هدایت کننده درشکه امید در این دنیا تغاس پس بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
اگه به حیوان رسیدگی بشه دیگه ایرادی نداره اسب کارش دویدن سواری دادنه
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
5
درود حتما ی سری هم به سبزه میدون بزنین خیلی از حیوانات زبون بسته تو بدترین شرایط تو قفسن و ....
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
عمو جون از غار بیا بیرون سبزه میدون بیست و پنج ساله جمع شده دیگه وجود نداره چند تا پرنده فروشی مرغ پرورشی می فروشن که یه چیز عادیه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
2
4
یکباره بگید زمان قدیم که همه کارهای روزمره مردم از جمله سواری. جنگ. کار و...... وقتی خودرو وماشین وجود نداشت اونها که از اسب والاغ استفاده میکردن حیوان آزار بوده اند اره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
5
مردم ایران کاری به جایی رسوندن که برای پول همه چیز رو زیر پا میذارن ادمیت انسانیت تو میخای از اسب استفاده کنی بهش رسیدگی کنبی انصاف. بگو خودت میتونسید با پای زخمی قدم از قدم برداری الهی روز خوش نبینی اه اسب گریبانتو بگیره
قریشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
1
4
دلم نیومد بگم. بابا خیلی الاف وبیکارید بیایید بگید به اسبها ظلم نکنید آقا تن وروح آدمها بیشتر از اسبها این جا آسیب دیده به فکر چی هستید
یک جو تفکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
فعلا در کشور نه آدمها در آسایشن نه حیوانات
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
3
6
حقوق انسان رعایت نمیشه توقع دارید حقوق حیوانات رعایت بشه ،زهی خیال باطل
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
3
4
تعریف از خلقت فراموشتون نشه


اسب و با خودتون مقایسه نکنید که نمیتونید بار ینگین حمل کنید
دور میدون که چیزی نیس اینا بین شهرهارو مسافت میکردن
حالا صاحبی که بی ملاحظگی کرده باید پاسخگو باشه و تنبه بشه نه درشگه ها جمع بشن
اسب حیوان ۴ پا آفریده شده برای بارکشی با رحم و اصولش
انتظار ندارید که کت و شلوار تنش کنن تو خیابون را بره
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
4
با چشمای خودم همین عید نوروز میدیدم که این حیوان ها چه ازاری را متحمل میشدند خسته کوفته با شلاق‌هایی سورچی نامرد به راه خود ادامه میدادند غافل از یک لحظه استراحت. خدا لعنت کند حیوان ازاری اخه به چه قیمتی. وچرا..........؟؟؟
هلال محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
5
اسب ذاتٱ برای باربری و درشکه و سواری خلق شده ، فقط باید مراعات نمود که بیمار نشود با اگر بیمار شد درمان گردد ، نمیشود با حرف یکی که ادعای حمایت از حیوانات را دارد کاربری ذاتی حیوان را نادیده گرفت.
محمد ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
5
واقعا یک متن رو که مینویسید قبلش فکر کنید ایا محتواش درسته؟
چرا متن خودتون رو میخواهید به افکار عمومی القا کنید یعنی چه حذف درشکه سواری خواسته عمومی شده است؟؟؟؟؟
اسب در مسابقات هم استفاده نشود حیوان آزاری است نکنه؟؟؟؟ یه متن بنویسید
بابک
|
Canada
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
2
0
وقتی ادم یه نگاه به رفتار ایرانیها میکنه و با مثلا ترکیه مقایسه میکنه شرمنده میشه. برید ببینید تو ترکیه چطور با گربه و سگ و اسب رفتار میکنن. اونها هم مسلمون هستن. تو ایران همتون دیدید که دنبال یه توله بیچاره میوفتن و اینقدر سنگ و چوب بهش میزنن که اره سگ نجس هستش و باید ذجر کش بشه، تعالیم عالیه ، تو ترکیه تمام حیوونها رو مثل شهروند میدونن بهشون غذا میدن درمان میکنن اونوقت تو ایران تفریح یه سری زدن گربه با تفنگ ساچمه ای هستش. فقط ادعا داریم فقط حرف مفت و دیگر هیچ. تو کانادا گربه دوستم رو یه احمقی با ساچمه ای زده بود. سه روز پلیس دنبال این شخص بود اخرش هم از طرف انجمن گربه رو بردن برای جراحی. من نمیفهمم این شقاوت از کجا و کی وارد رفتار ایرانی شده. حالا نگید تو چین سگ میخورن و غیره. مقایسه با بدتر هنر نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
2
0
فقط متاسفم برای حیوانات سرزمینم ????
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
ومن برای ملت سرزمینم وبعد حیوانات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
2
خواهشا رسیدگی کنید خواهش میکنیم بخدا خسته شدیم بس که این صحنه های دلخراش رو در حق این زبون بسته های طفل معصوم دیدیم بخدا قسم گناه دارن یکم باهاشون مهربونتر باشید خواهشا رسیدگی کنید یکم وجدان داشته باشید
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
1
هر کسی که کمی با حیوانات سر و کار داشته با یک نگاه متوجه می شود که بیشتر اسبهای میدان اوضاع خوبی ندارند و نیاز به رسیدگی دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
3
2
خدا لعنت کنه این همه جاذبه تاریخی شهرتون هست با افتخار میگید اصفهان نصف جهان پی چی شده سورتمه شده جاذبه نمیتونید برداری بخدا خدا به حیوانرو با اخساس افریده خسته میشه درد میکشه فقط زبون نداره از تو ......... شکایت کنه خدا حقشو ازتون بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
چه ربطی داره در تمام شهر ها حیوان آزاری هست فقط بعضی جاها آشکاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
............... بعضی حیوان آزار هستن
درست ولی مگه فقط حیوان آزاری بده این همه آدم آزاری میشه نمیبینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
بیش از نیمی از تخلفات بهداشتی و حیوان ازاری و ... در همین نصفه ....... است !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
1
3
یعنی هیچ جای دنیا درشکه سواری نمی کنند. یعنی هیچ جای دنیا اسب سواری نمی کنند. این همه مسابقه که اسب ها مثل چی می دوند پس برای چیه. ملت نون ندارند بخورند می خواید نونشون رو آجر کنید.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
4
ملتی که دلش بحال خودش نمیسوزه، درحالیکه اسب، و الاغ و شتر، خلق شدن برای بار کشی،، بفکر خود باشید ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
1
2
مردم غزه را قتل عام میکنند شما فکر حیوانات هستید ما خودمان با این تورم مثل اسب کار میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
مردم ایران چی از گرسنگی از بیکاری از بی در مانی دارند نابود میشن کی فکره
سها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
2
این حیوان آزاری هست چیزی جز این نیست. اسب زبان بسته که نمیتونه دردش رو بگه
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
1
آیا شما روشنفکران که از حقوق حیوانات اینگونه با تعصب و بدرستی حمایت میکنید آیا همانگونه هم به حقوق پایمال شده انسانهای مظلوم که مورد ظلم در هر دقیقه قرار میگیرند واکنش نشان میدهید؟ آیا برای آنها هم رگ کردنتان باد میکند اگر اینگونه باشد میتوان گفت حرف شما درست است ولی متاسفانه این حرفها بیشتر از گلوی کسانی خارج میشود که راجع به ظلم کشورهای غربی علیه مسلمانان و مردم مظلوم جهان بالاخص مردم غزه سکوت میکنند پس لطفاً ژست روشنفکری به خود نگیرید. در بیشتر کشورهای جهان از اسب برای حمله پلیس با گاز اشک آور به معترضین استفاده میشود که برای حیوان خطرناک است! از اسب برای ساخت فیلمهای اکشن و پر خطر استفاده میشود که باعث جراحت حیوان میشود! از اسب برای ورزش های پر خطر که در آن احتمال شکستن پای حیوان زیاد است استفاده میشود! از کشتن کاو برای تفریح استفاده میشود ولی بنده ندیدم کامنت انتقاد منتشر کنید پس لطفاً و خواهشاً سکوت کنید این حرف ها به شما نیامده.
پاسخ ها
آراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
دوست عزیز آقا مصطفی غزه و فلسطین و لبنان خودش وکیل مدافع داره وقتی یه گروه به نمایندگی از طرف غزه میاد با اسراییل میجنگه و وقتی مردم غزه خودشون اختیار کامل دادن به حزب ا... تا از طرف کل مردم غزه بجنگه باید انتظار بدتر از اینهارو هم داشته باشن التماس تفکر
حسین شرافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
0
چطوری یک وسیله بی جان ب اسم اتومبیل را بایس ببری تعمیرگاه و سالی یکبار معاینه فنی بگیری ؟؟؟
ولی اون اسب های زبان بسته بدون نظارت بکار گرفته شوند تصور کنید از اول صبح این زبان بسته ها روی پاهای خود ایستاده اند تا اواخره روز کدام انسان خداشناس و اخلاق مداری این را می پسندد صرف اینکه اندک غذایی ب این اسب ها بدهند ایا کافی است ؟؟؟؟؟!!!!!!!!
همه ما مشاهده کرده ایم که در طوبره این اسب ها بجزع اندکی کاه بی کیفیت چیزه دیگری نیست حال انکه در قدیم هم اسب و هم الاغ بجزع کاه از جو و سبوس تا تفاله های چغندر قند و کنجاله و دیگر خوراک ها استفاده میکردند ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
0
کسی چه میدونه شاید نفرین امثال همین زبون بسته ها زندگی مردم عالم رو تیره وتار کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
1
1
با کدوم نظر سنجی میگین که حذف درشکه رانی در نقش جهان به یک خواست عمومی تبدیل شده است اونوقت مسابقه اسبدوانی که اسب بیچاره برای سرگرمی یه عده باید خودشو بکشه تا به خط پایان برسه چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
دقیقا
شایان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
1
......... رییس محیط زیست اصفهان..اگه پاش بشکنه همونجوری عفونت کنه بازمجبورش کنن بره سرکار.کارکنه اونوقت چه حسی داره
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
1
خدالعنتتون کنه که اسم خودتون گذاشتید انسان !!!!! شماجانوردوپااا هم نیستید !!!! که هرموجودزنده ی خدارو زجرکش میکنید ، امیدوارم عذابی سخت دردنیاواخرت نصیبون بشه که به موجودات زنده بی دفاع زبون بسته ظلم نکنید امین
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
1
0
اگر بحث حیوان آزاری ما روزانه کلی گاو و گوسفند.مرغ کشتار می کنیم برای خوراک این حرف مسخره است که حیوان آزاری این سنت ها باید حفظ و نگهداری بشه اون حیوان اگر منبع درآمدی برای درشکه چی نداشته باشه باید رها بشه در کدام طبیعت چیزی مانده زندگی ماشینی این همه سگ رو که شهرداری کشته حیوان آزاری نیست یه چیزی شنیدی جهل خبری که من بشخصه از آن رنج می برم اگر شهرداری دلش سوخته یه تعداد اصطبل نزدیک نقش جهان درست کنه که درشکه چی تا خوراسگان نره هرچی باشه همین چند تا توریست بابت همین چیز ها میان وگرنه کی اونجا کارداره که بره ولی برای ما پاک کردن صورت مثل راحت تر دیگه تاکسی برقی یه چیز دیگه برای شهرداری
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
1
1
لامصب همش گوشته گوشت اسب خیلی خوشمزه است همش گوشته
دقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
0
انسان پس ازخواندن نظرات قرون وسطایی خجالت میکشه عقده گشایی چراازبوی سگ شکایت نمیکنی سگ راتوی خانه خودش نگه میداره ایرانی آنقدرفلان داره که آنهارابگو بابابریدکشورهای متوسط وبی ادعای دیگر چقدربهم بااحترام ولبخندصحبت میکنند اینجاازهیچی نمیشه دفاع کردوقتی پاروی ترمزمیگذاری که عابرردبشه بوق بوق بوق
نظر شما
ادامه