کد خبر: ۷۸۲۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: نظارت بر فرآورده های دامی باید با دقت نظر بیشتری انجام شود زیرا ارتباط مستقیم با تامین سلامت شهروندان دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر هادی تبرایی» عصر پنجشنبه در بازدید از کشتارگاه صنعتی طیور شهرستان شیروان اظهارکرد: در اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، توصیه های بهداشتی باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: همچنین ضوابط و شرایط بهداشتی عمومی، شرایط بهداشتی اختصاصی تاسیسات اصلی و ضوابط و شرایط بهداشتی فرآیندها مورد بررسی قرار گیرد.

«دکتر حسن ایزانلو» رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شیروان نیز گفت: طی سال گذشته به طور میانگین در هر ماه ۱۹ هزار و در مجموع بیش از ۲۲۸ هزار راس گوسفند و بز کشتاری از میدان دام شهرستان به مقصد کشتارگاه های سطح کشور ارسال شده که نسبت به سال قبل آن ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا این بازدید در اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳، بررسی نقش کشتارگاه های طیور در تامین سلامت شهروندان و لزوم رعایت دستورالعمل های دامپزشکی در مراحل قبل، حین و بعد کشتار مرغ و نیز درخواست مدیریت یک کشتارگاه برای اخذ کد IR (آی.آر)، با حضور مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی و مسئولان شهرستانی انجام شد.

در پایان از کارگاه فرآوری و بسته‌بندی پای مرغ کشتارگاه پرستوی شیروان به منظور دریافت کد IR بازدید به عمل آمد.

کد آی.آر مدرکی است که تایید می‌کند الزامات ایمنی و بهداشتی در واحدهای تولیدی یا کشتارگاهی رعایت شده است. این کد، مورد نیاز برای صادرات فرآورده‌های خام دامی، خوراک دام، طیور و آبزیان است. اداره کل دامپزشکی ایران این کد را به عنوان یکی از شروط صادرات این محصولات تعیین کرده است.

سامانه تلفنی ۱۵۱۲ دامپزشکی آماده دریافت گزارش، شکایات و پیشنهادهای مردمی است.

شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع شده است که ۱۲ هزار راس دام سنگین و ۷۰۰ هزار دام سبک در اختیار دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تقوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
1
2
درود و خدا قوت به دکتر تبرایی عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
0
1
نظارت بر مواد غذایی با منشا دامی در حالی که سلامت دام زنده آن تامین نشده یا زیر سوال است، پشیزی ارزش ندارد. (مسیر مصرف مشروط دام های بیمار اصلاح شده در کشتارگاه هم، مسیر درستی نیست) یک دام زنده سالم، یک محصول سالم ایجاد می کند و بحث آلودگی های ثانویه بعد کشتار، در برابر سلامت اولیه دام زنده، واقعا امری ثانویه است. آنچنان در نظارت های پس از کشتار دام بویژه در "بازدید مراکز عرضه سطح شهر" با کت و شلوار، غرق شده ایم که نظارت های پیش از کشتار و باقیمانده های دارویی را نمادین کرده ایم؛ چون حیوان زنده و طویله و اصطبل انتظار کشتارگاه بو میده و از آن گریزانیم! و آزمایشگاه قوی با آزمون های سریع برای تقلبات گوشت و شیر و پوست دام فراهم نکرده ایم و فقط می خواهیم ارگانولپتیکی فراورده رو قضاوت و ماله کشی کنیم! دستورالعمل های رویایی و غیرکاربردی، بدون قابلیت یا ضمانت اجرا، بدون توجه به شرایط کشور، هم می نویسیم و ابلاغ می کنیم! آمارمحور (اکسل محور) و مجوز محوریم، نه آزمایشگاه محور و بهداشت محور! چون منافع دلال گوشت با "آزمایشگاه محور بودنِ سازمان دامپزشکی"، در تضاد است.
نظر شما
ادامه