کد خبر: ۷۸۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماریهای دامی با بیان اینکه کیفیت واکسن دام کشور تحت نظارت و استانداردهای فائو و سازمان‌های بین‌المللی است، گفت: مواد اولیه تولید این واکسن‌ها از قبل خریداری شده و تحریم هیچ تاثیری در تامین واکسن کشور ندارد.
دکتر ناصر رسولی بیرامی در پاسخ به ادعای دامداران مبنی بر بی‌اثر بودن واکسن‌های داخلی و گرانی واکسن خارجی اظهار داشت: ادعای بی‌تأثیری واکسن‌های داخلی از سوی دامداران صحت ندارد چرا که چند سال پیش یک شرکت خارجی با هزینه خودش مقایسه‌ای با محصولات واکسن داخلی کشورمان انجام داد که نشان می‌داد واکسن‌های کشور ما هم ردیف با واکسن‌های مشابه خارجی است.
مدیرکل دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماریهای دامی با اشاره به نظارت سازمان‌های جهانی و بین‌المللی به کیفیت واکسن تولیدی کشور طبق توافقنامه افزود: امسال هم طبق توافقی که با سازمان خواروبار جهانی( فائو) داریم بررسی تولید واکسن کشورمان از سوی این سازمان جهانی بررسی می‌شود و به زودی نماینده خود را در این زمینه اعزام می‌کنند.
وی در پاسخ به اینکه دامداران ادعا می‌کنند به رغم اعلام ریشه‌کنی تب برفکی از سوی سازمان دامپزشکی همچنان این بیماری در کشور وجود دارد، گفت: تب برفکی در کشور ما بومی است و هیچ وقت این سازمان ریشه‌کنی این بیماری را اعلام نکرده و چنین ادعایی نداریم اما امسال وضعیت کشور در کنترل بیماری تب برفکی بهتر است.
رسولی با بیان اینکه برای ریشه‌کنی تب برفکی در کشور باید همه کشورهای منطقه همکاری و فعالیت کنند، افزود: قاچاق دام، تفاوت قیمت گوشت و نیز ورود غیرمجاز دام کنترل و ریشه‌کنی این بیماری را بسیار سخت کرده و نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است.
وی تصریح کرد: در این زمینه نیز با سازمان خواروبار جهانی(فائو) طرحی برای ریشه‌کنی بیماری تب برفکی در منطقه داریم.
وی ناهماهنگی و ضعف قانون و بسترهای لازم در کشورهای منطقه را عامل ناکامی در ریشه‌کنی این بیماری عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال پاکستان دارای دو وزارتخانه کشاورزی و دامداری است و تصمیم‌گیری‌های متمرکز در آن صورت نمی‌گیرد.
وی تأکید کرد: با همکاری فائو و اکو در پی ریشه‌کنی این بیماری در منطقه هستیم.
رسولی در پاسخ به میزان خسارت تب برفکی در سال جاری گفت: تا روز گذشته از 85 هزار واحد دامی که در کشور وجود دارد گزارش تب برفکی از 865 واحد بیماری واصل شده که ۱۲ هزار و 600 گاو آلوده شده‌ و 460 رأس گاو تلف شده‌ است.
وی همچنین تأکید کرد: از 242 واحد گوسفندی که وجود تب برفکی گزارش شده 6 هزار و ۶۰۰ گوسفند مبتلا شده و  826 مورد تلف شده‌ است.
وی با اشاره به روند کاهشی تلفات بت برفکی در سال جاری گفت:  سال گذشته میزان تلفات بیماری تب برفکی در گوسفند ۱۹ هزار و 879 راس و در مورد گاو  یک هزار و 691 رأس بوده است.
مدیرکل دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماریهای دامی همچنین در پاسخ در مور تاثیر تحریم در واکسن گفت: مواد اولیه تولید واکسن‌هااز قبل خریداری شده و هیچ مشکلی از نظر تامین واکسن در کشور وجود ندارد.

گفتنی است به تازگی یک دامدار صنعتی از بی اثر واکسن‎ها و شیوع تب برفکی به رغم اعلام مهار این بیماری توسط سازمان دامپزشکی خبر داده بود.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامین خواجه زاده
|
-
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
0
0
ادعای بی اثر بودن واکسن های داخلی (بخصوص در مورد واکسن تب برفکی ساخت موسسه رازی) ادعای درستی نیست؛ اما کارایی 100% آن هم ادعایی قابل اثبات نیست.
در حال حاضر برنامه واکسیناسیون تب برفی در واحدهای گاوداری روستایی هر شش ماه یکبار انجام می شود و متاسفانه ایمنی ایجاد شده پس از واکسیناسیون تب برفکی برای این فاصله زمانی باقی نمی ماند. همچنین به نظر می رسد که دوز 5 سی سی این واکسن برای ایجاد ایمنی موثر کافی نباشد.
پیشهاد می شود که مراجع علمی مستقل (به غیر از سازمان دامپزشکی و موسسه رازی) تحقیقاتی را در مورد دوز موثر این واکسن و مدت زمان ایمنی آن انجام دهند.
نظر شما
ادامه