کد خبر: ۷۸۰۱۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رئیس انجمن صنفی درمانگاه‌های دامپزشکی خراسان رضوی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد طیبی» افزود: برخی مشکلات کلینیسین‌ها از جمله وجود درمانگران غیرمجاز اعم از همکاران دامپزشک یا غیردامپزشکانی که در امر درمان دخالت می‌کنند، به حالت مزمن در آمده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «عدم تصویب دستورالعملها و شیوهنامهها و تغییر گاه و بیگاه آنها یکی از مشکلات اساسی کلینیسینهای دامپزشکی خراسان رضوی است.» این را رئیس انجمن صنفی درمانگاههای دامپزشکی استان خراسان رضوی به حکیم مهر میگوید: «این تغییرات بدون اخذ نظر انجمنها، تشکلهای صنفی و کانون سراسری است و از نظام دامپزشکی کشور انتظار میرود که مطابق شعارهای همیشگی خود مبنی بر اینکه انجمنها و کانون، بازوهای توانای نظام هستند، بیشتر از گذشته نظرات انجمنها را مدنظر قرار دهند.»

از نظر «دکتر محمد طیبی» یکی از مشکلات دیگری که کلینیکهای دامپزشکی را آزار میدهد، بحث تجاری است: «متاسفانه سازمان دامپزشکی در ویرایش چهارم شیوهنامه تاسیس درمانگاهها و مراکز درمانی تصریح کرده که کلینیکها یا مراکز مایهکوبی باید در اماکن غیرمسکونی افتتاح شود.»

وی ضمن انتقاد از اینکه ضرایب مالیاتی در مورد درمانگاههای دامپزشکی که خدمات درمانی و پیشگیری ارائه میدهند، نامتعارف است، خاطرنشان میکند: «همه اینها دست به دست هم داده که جاذبه امر درمان و تاسیس کلینیک کم شود. خود بنده که در کارگروه ماده 2 برای صدور پروانهها حضور دارم، شاهدم که افراد رغبت چندانی به امر درمان نشان نمیدهند و البته حق هم دارند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمهترین مشکلات کلینیسینهای دامپزشکی استان چیست؟

عمده مشکلات کلینیسینها ناشی از وضعیت کلی اقتصادی کشور است؛ علیالخصوص که ما در این سالها کاهش تعداد دام و به صورت مقطعی کاهش جوجهریزی را تجربه کردیم اما در سطح پایینتر، یکی از مشکلاتی که کلینیکهای دامپزشکی را آزار میدهد، بحث تجاری است. متاسفانه سازمان دامپزشکی در ویرایش چهارم شیوهنامه تاسیس درمانگاهها و مراکز درمانی تصریح کرده که کلینیکها یا مراکز مایهکوبی باید در اماکن غیرمسکونی افتتاح شود.

مساله دیگر ما مالیات و ارزش افزودهای است که برای کلینیکهای دام کوچک اعمال میشود. از نظر ما ضرایب مالیاتی در مورد درمانگاههای دامپزشکی که خدمات درمانی و پیشگیری ارائه میدهند، نامتعارف است و همه اینها دست به دست هم داده که جاذبه امر درمان و تاسیس کلینیک، اگر کلینیکهای دام کوچک را مستثنی بدانیم، کم شود. خود بنده که در کارگروه ماده 2 برای صدور پروانهها حضور دارم، شاهدم که افراد رغبت چندانی به امر درمان نشان نمیدهند و البته حق هم دارند. مشخص نیست که چرا بیشتر این مسائل گریبان بخش درمان را میگیرد و در حوزه تجاری بودن، تمرکز شهرداری به جای سایر رستههای دامپزشکی روی کلینیکها است.

حکیم مهر: وضعیت تعرفهها را چطور ارزیابی میکنید؟

عدم ابلاغ تعرفهها در موعد مقرر و مناسب قانونی و نامتناسب بودن آن با میزان تورم موجود در کشور یکی دیگر از مشکلاتی بوده که سالها با آن دست به گریبان هستیم و امیدواریم که با تشکیل شورای جدید نظام دامپزشکی، مشکلاتی که جزو وظایف آن است، بیشتر از پیش پیگیری شود؛ مثلا در قانون تاسیس نظام آمده که رایزنیهای حل مشکل مالیات باید توسط نظام دامپزشکی صورت گیرد.

مساله دیگر ویرایش شیوهنامهها از سوی خود سازمان دامپزشکی است. در واقع یکی دیگر از مشکلات اساسی، عدم تصویب دستورالعملها و شیوهنامهها و تغییر گاه و بیگاه آنهاست. این تغییرات بدون اخذ نظر انجمنها، تشکلهای صنفی و کانون سراسری است و از نظام دامپزشکی کشور انتظار میرود که مطابق شعارهای همیشگی خود مبنی بر اینکه انجمنها و کانون، بازوهای توانای نظام هستند، بیشتر از گذشته نظرات انجمنها را مدنظر قرار دهند. چون ما یا اعضای تشکلها در بطن و متن کار هستیم و ممکن است بعضی کاستیها و نواقص را که به چشم قانونگذاران نمیآید، به آنها گوشزد کنیم. به هر حال ما دائما با این مسائل سروکار داریم و بهتر میتوانیم به دوستان مشورت دهیم. هدف همه ما ازجمله سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، انجمنها و کانون سراسری این است که سیستم دامپزشکی رو به جلو و بهبود حرکت کند، پس انتظار اصلی ما این است که نظرات کارشناسی بخش خصوصی را بیشتر از گذشته مدنظر قرار دهند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از وضعیت درمان غیرمجاز در استان چیست؟

برخی مشکلات کلینیسینها از جمله وجود درمانگران غیرمجاز اعم از همکاران دامپزشک یا غیردامپزشکانی که در امر درمان دخالت میکنند، به حالت مزمن در آمده است. در سالهای اخیر با گسترش این زنجیرهها و مداخله آنها در امر درمان و به خصوص واکسیناسیون، مشکلات دوستان بیشتر شده است. از طرفی توسعه پتشاپها و فروشگاههای ملزومات حیوانات خانگی را داشتیم که متاسفانه آنها هم در حوزه درمان و خصوصا واکسیناسیون دخالت میکنند و هیچ نظارتی از طرف دامپزشکی بر این پتشاپها یا فروشگاهها صورت نمیگیرد.

حکیم مهر: چرا؟

چون خیلی از همکارانی که درمانگر غیرمجاز محسوب میشوند، خصوصا آنهایی که مدرک مرتبط با دامپزشکی ندارند و عضو نظام نیستند و دخالت میکنند، نمیتوان از طریق هیاتهای بدوی نظام دامپزشکی در مورد آنها اعمال نظر کرد. فقط همکارانی که دارای پروانه از نظام هستند، اگر تخلفی کنند، نظام میتواند با آنها برخورد کند. غیر از آن متاسفانه باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود که آن هم بسیار وقتگیر خواهد بود و البته آن برخورد بازدارنده نیز صورت نمیگیرد، کمااینکه در خیلی از مواردی که دوستان به صورت شخصی پیگیری کردند، منتج به یک جریمه سبک شده که نهایتا بازدارنده نیست.

حکیم مهر: به تشکیل شورای جدید اشاره کردید. به نظر شما مهمترین اولویتهای شورای جدید استان، باید چه مسائلی باشند و شما چه راهکارهایی را برای حل مشکلات آنها پیشنهاد میدهید؟

البته همواره نظر من در مورد نظام دامپزشکی، انجمنها و کانونهای سراسری این بوده که باید در ارائه راهکارها، حدود اختیارات این سازمانها و تشکلها را هم در نظر بگیریم. آن چیزی که در مورد نظام میتوانم بگویم این است که دوستان انتظار دارند که نسبت به گذشته تغییراتی حاصل شود، مثلا در بحث مالیاتها که هر روز فشار آن به کلینیکها بیشتر مه‌شود، فعالیت نظام کمی بیشتر شود.

 یکی دیگر از انتظارات در خصوص کلاسهای بازآموزی است که یک بار مالی مضاعف به دوش همکاران، به خصوص همکاران جوانتر ما میگذارد. مثلا تعرفه تمدید یا صدور پروانه در یک شهر بزرگ 18 میلیون تومان است که همکار ما تقریبا به همان مقدار باید برای کلاسهای بازآموزی هزینه کند؛ کلاسهایی که شاید خیلی وقتها ارتباطی هم با رسته کاری همکاران نداشته باشد. مثلا خیلی از دوستان اعتراض دارند که شخصی که در فیلد طیور فعالیت دارد، چرا باید صرفا برای کسب امتیاز، در کلاسهای مربوط به دام کوچک شرکت کند؟ نحوه برگزاری کلاسها و میزان امتیازی که برای کلاسهای آموزشی در نظر گرفته میشود، مسائلی است که در اختیار شورای مرکزی نظام دامپزشکی است و میتوانند آن را اصلاح کنند. لذا از نظر بنده بحث مالیات و همینطور کلاسهای آموزشی در دوره جدید شورا باید در اولویت باشد.

حکیم مهر: یکی از اتفاقات اخیر در مشهد، پلمپ یکی از کلینیکهای این شهر از سوی شهرداری است. نظر شما در این خصوص چیست؟

بله، متاسفانه شهرداری مشهد بعد از یک وقفه در اخطار دادن و پلمپ کلینیکهای همکاران، مجددا فشار را روی کلینیکها زیاد کرده و برای دو نفر از همکاران ما اخطار پلمپ فرستاده مبنی بر اینکه حتما باید تجاری را بگیرند. اینجا هم نقش نظام دامپزشکی و رایزنی با شهرداری مهم است، هرچند که رای دیوان عدالت هم بر آن صحه گذاشته و خود سازمان دامپزشکی هم همانطور که عرض کردم، در ویرایش چهارم کاملا تصریح کرده که مراکز درمانی باید در اماکن غیرمسکونی مستقر شوند؛ هر چند توجیه آنها این است که واژه به کار گرفته شده از سوی ما به معنای تجاری بودن نیست، اما همین باعث شده که شهرداری خود را محق بداند که از همکاران ما حق تجاری دریافت کند.

حکیم مهر: اگر این مشکل یک بار بخواهد برای همیشه حل شود، آیا باید در سطح کشوری و مثلا در مجلس مطرح شده و مورد پیگیری قرار گیرد؟

یکی از وظایفی که بر نظام دامپزشکی مترتب است، دفاع از حقوق اعضا و خصوصا مراکز درمانی است که کار تجاری انجام نمیدهند. اگر بحث پتشاپ همکاران دام کوچک را از این موضوع منفک کنیم، این قانون علاوه بر اینکه دامن کلینیکهای دام کوچک ما را میگیرد، سایر کلینیکهایی را هم که کار درمان و پیشگیری از بیماریهای دام و طیور انجام میدهند را نیز درگیر خواهد کرد. لذا این مساله باید از کانالهای کشوری حل شود، هر چند در بعضی استانها با تعاملی که بین ادارات کل و نظام دامپزشکی استان با شهرداری صورت گرفته، این معضل به تاخیر افتاده و فقط توانستیم که مهلت بگیریم، و الا مشکل اصلی کماکان سر جای خود باقی است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
2
8
چرا در نظام مهندسی ساختمان تمام کللا س های باز آموزی از طرف نظام مهندسی رایگان است ولی در نظام دامپزشکی با تشکیل شرکت های من درآوردی باید هزینه واریز کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
نظام دامپزشکی برای تقویت بنیه علمی همکاران و ارتقای جایگاه دامپزشکان و حفظ حیثیت دامپزشکی، دوره های علمی برگزار کند، منتها هزینه تراشی نکند پس چرا انقدر حق عضویت میگیرند، کجا هزینه میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
در نظام مهندسی ساختمان ، مبالغ در جای دیگری و به عناوبن دیگری گرفته میشود
تنها نکته مثبتی که نظام مهندسی ساختمان دارد ، قطع رابطه مالی ناظر و مالک است
وگرنه جیب آن ها گشادتر است !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
1
5
نظام دامپزشکی فقط شده دکان و کاسب
پاسخ ها
غریب آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
پس از شهرداری ها نوبت نظام دامپزشکی شد ... بابت اخذ هزینه های اضافی
ناشناس
|
Sweden
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
1
3
اداره کل و شبکه دامپزشکی بجای حمایت فقط سنگ اندازی میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
4
1
حدود ۳ سال است که کلاس های بازآموزی مخاطب مشخص دارند دوست عزیز و متاسفانه ناآگاه !
از قشر تحصیلکرده و فرهیخته انتظار می رود قبل از اظهار نظر ، کمی بررسی فرمایند
میزان اثربخشی دوره ها درصد بالایی به میزان علاقه فرد شرکت کننده بستگی دارد
مگر در کلاس های دانشگاه همه نمره بیست میگرفتند و همه بر ۱۰۰درصد مطالب مسلط میشدند ؟!
اگر اینطور است ، دانشکده های دامپزشکی هم تعطیل شود و بصورت دوره های فنی و حرفه ای برگزار و مدرک داده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
عزیز بزرگواری که خود را دانا و آگاه میدانید؛
بخشی از مطلب شما را قبول دارم و میزان اثر بخشی دوره ها به میزان علاقه بستگی دارد.

اما نکته اینجاست که همکاران ما مجبورند و مجبورند که برای کسب امتیاز و با توجه به فرصت خود ، در دوره هایی شرکت کنند که علاقه ای هم ندارند.
ملاک امروز فقط و فقط (بنا بر احتیاج) کسب امتیاز است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
خیر ، اجباری نیست ، تالیف یا ترجمه کتاب ، چاپ مقاله و ثبت اختراع و ... هم جز امتیازات آموزشی محسوب می شود ، اگر همکاران آنقدر از لحاظ علمی قوی هستند ، ازین ردیف امتیازی استفاده کنند ، اگرنه هم در دوره ها شرکت بفرمایند و سطح شان را بالا ببرند تا بتوانند خدمات درستی بدهند
نگاهی به گوشه و کنار بیندازید ، متوجه می شوید که اغلب همکاران سطح علمی بسیار پایین و ادعایی بسیار بالا دارند که با شومن بازی سعی در جبران دارند
القاصی المهر
|
Germany
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
مشهدی ها باید تابع فرامین .............. باشند. شهرداری و دامپزشکی کیلویی چند ؟؟ غصه پولهاتون هم نباشین. بچه که بودیم پدر و مادرمون چقدر پول نفله کردن تا ما بریم موسسه زبان سیمین یا ایران و آمریکا؟؟ الان حتی در حد ۳ تا جمله هم نمیتونیم با یک انگلیسی زبان صحبت کنیم.فکر کنید پولهاتون نفله شده.
نظر شما
ادامه